• 1
  • 2
2005-07-04, 21:26
Medlem
-Q-s avatar
Hur gör ni era pannkakor?
Svenska pannkakor syftar jag på, inte amerikanska.

Jag kör på rutiga kokbokens recept: (4 personer)
2ägg
6dl mjölk
2,5 dl mjöl
salt å margarin

Men när jag gör de så blir de alltid "styva" i konsistensen, de blir liksom lite hårda, inte så svampmjuka som jag gillar dem. De ska kunna vara lika böjjbara överallt. Men mina är så frasiga att när man knappt kan rulla dem...

Vet ni varför det blir så, och hur jag kan göra för att få de mjuka?
Kan det ha något med att jag har flytande margarin i smeten, eller att min platta/stekplåt är dålig (för de är de!), jag steker de inte för länge de vet jag, för de blir styva även om jag steker med underkant på tiden...

Och så kom självklart med era recept! (gärna på mjuka pannkakor )
Citera
2005-07-05, 00:40
Medlem
Dra på med mer smet i varje panna. För frasiga tyder ju på att de är för tunna, helt enkelt?
Citera
2005-07-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Hur gör ni era pannkakor?
Svenska pannkakor syftar jag på, inte amerikanska.

Jag kör på rutiga kokbokens recept: (4 personer)
2ägg
6dl mjölk
2,5 dl mjöl
salt å margarin

Men när jag gör de så blir de alltid "styva" i konsistensen, de blir liksom lite hårda, inte så svampmjuka som jag gillar dem. De ska kunna vara lika böjjbara överallt. Men mina är så frasiga att när man knappt kan rulla dem...

Vet ni varför det blir så, och hur jag kan göra för att få de mjuka?
Kan det ha något med att jag har flytande margarin i smeten, eller att min platta/stekplåt är dålig (för de är de!), jag steker de inte för länge de vet jag, för de blir styva även om jag steker med underkant på tiden...

Och så kom självklart med era recept! (gärna på mjuka pannkakor )

för lite mjölk, ös på lite mer mjölk va
Citera
2005-07-05, 00:41
Medlem
LadyTieras avatar
jag kör på känn och utan ägg...mjölk, mjöl, lite bakpulver, en smula vanijlsocker(om jag inte ska göra creps) och lite potatismjöl
Citera
2005-07-05, 00:45
Medlem
Tuesdays avatar
Absolut inga ägg och ingen mjölk. Sojamjöl och spenat. Godast så.
Citera
2005-07-05, 00:48
Medlem
cosmic_dancers avatar
det ska va vanilsocker i.
Citera
2005-07-05, 03:50
Medlem
jonas_d_s avatar
jag brukar köra 1 ägg, 1dl mjöl, 2 dl mjölk lite salt och vanlijsocker sedan för man öka på om man är hungrig eller har flera som ska käka
Citera
2005-07-05, 05:55
Medlem
typhios avatar
Jag kör med 1 ägg+2 dl mjöl+4 dl mjölk som grund och sen dubblar man bara beroende på hur många personer som ska käka.

Gör gärna smeten en timme eller två innan man gräddar så att mjölet får tid att svälla.

Lite salt och smält smör i smeten så man slipper smöra laggen efter varje omgång man stekt.

Sen kan man ha i vaniljsocker, oboy, kakao, rom, midori eller andra smakämnen för att få det lite festligare.
Fast jag föredrar nog att smaksätta med bär, glass, nutella och sådant direkt på pannkakan istället

Cheers
Citera
2005-07-05, 21:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
3 ägg
6 dl röd mjölk
3 dl mjöl
salt

Vispas med elvisp
.

Funkar hur bra som helst, väl genomprövat av mig själv, åt pannkakor som fan förut. Smeten är godast att göra pannkakor på dagen efter.
Citera
2005-07-05, 23:26
Medlem
onits avatar
Lika mycket ägg som dl mjölk, lite salt, så mycket mjöl att det ser bra ut..
Citera
2005-07-06, 02:04
Medlem
Vardons avatar
1 tsk salt, 2 ägg, 4 dl mjöl, 8 dl möjlk eller hur stor sats man nu vill göra. Vidare kan jag varmt rekommendera en pannkakslagg från tex Skeppshult i gjutgärna. Blir mycket bättre än dessa teflonpannor, dessutom perfekt att grädda tunnbröd i och gjutjärn är oslagbart när man ska diska ity man kan använda allt mellan diskborste och sandbläster.
Citera
2005-07-10, 15:27
Medlem
-Q-s avatar
De blev bra sen, de var bara hårda när de var nystekta, mjuknade sedan

Med lite vaniljsocker ska jag testa nästa gång...låter som det kan vara gott
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto