2013-10-10, 00:40
Medlem
OISs avatar
Jag har precis fått en ny tjänst inom finans- och kreditvärlden som kravhandläggare. Det är mitt första "riktiga" jobb då jag precis blivit klar med skolan. Jag har tidigare haft säsongsjobb inom serviceyrket och som ambassadör på en högskola. Jag är väldigt bra med människor och har fått mycket beröm från både kunder och chefer. Hur kan jag bäst tillämpa dessa egenskaper inom branschen?

Jag fick tjänsten för att den nya arbetsgivaren anser mig vara driven. Jag har goda referenser och gör alltid mitt bästa oavsett jobb. Jag har som mål att utveckla mitt arbete för var dag, detta genom att utveckla metoder för att bli mer effektiv inom arbetet. Jag har ingen utbildning inom den branschen utan är utbildad inom Personal.

Jag drivs av utmaningen att jobba sig upp.

Nu söker jag tips på hur jag ska göra för att nå långt inom företaget. Detta är mitt första "riktiga" jobb som är på heltid. Här kan jag utvecklas till skillnad mot de andra jobb jag haft som varit säsongsvis.

På mitt första kontorsjobb som varade mellan april och i början av oktober i år så hade jag vissa problem. Det var mitt första kontorsjobb. Jag jobbade mycket med chefer och var inte van att jobba med att stödja chefer osv. Det tog mig ett tag, men under juli kände jag att jag var riktigt bra. Sedan fick jag höra att jag kunde bli deras bästa anställda om jag jobbade nästa sommar.

Jag vill fortsätta där jag slutade. Jag vill bli bäst på det jag gör, men det är en bransch jag inte har erfarenhet av. Hur ska jag göra för att komma in i arbetet snabbare? Jag börjar om tre veckor.

Tack på förhand!
Senast redigerad av OIS 2013-10-10 kl. 00:55.
Citera
2013-10-10, 01:51
Medlem
RRoBBs avatar
Ett viktigt tips längs vägen till att bli bäst och förbättras är att inte sätta alldeles orimliga krav på sig själv. Tänk så här du har A= där du är idag och du vill ta dig till C= där du vill vara '' bäst'' så måste du mellanlanda på B och inte bara förvänta dig att allt går som smort och landar på C
Citera
2013-10-10, 04:13
Medlem
MoogBeats avatar
Var noggrann och arbeta hårt, men slit inte ut dig. Man blir inte "bäst" genom att vara en slarver. Inte heller genom att gå in i väggen. Se till att du äter och motionerar ordentligt för att hålla dig frisk, kry och alert. Detta är viktigt för att kunna prestera bra på jobbet över lång tid. Och kom ihåg att Rom inte byggdes på en dag.
Citera
2013-10-10, 04:26
Medlem
alienfins avatar
Usch vilket jobb. Hoppas du inte gör som de flesta och försöker driva in oriktiga fordringar utan
gör ditt jobb som det skall enligt lag. Fast då lär du inte bli populär och bäst i ditt jobb..
Citera
2013-10-10, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OIS
Jag drivs av utmaningen att jobba sig upp.

Jattebra! Faan vad jag gillar ambition alltsa!

Du ska lasa "7 Habits of Highly Successful People" av Stephen R. Covey.

Speciellt kapitlet om vana nummer tva - "Begin with the end in Mind"

Vilket betyder att Du maste projicera var Du vill vara om 5-10 ar, och SEN utarbeta alla steg pa vagen for att komma dit.

Och sen folja planen slaviskt. Det funkar.

Du maste dock bereda Dig pa att forlora nagra (alla?) vanner pa kuppen eftersom dom riskerar att hamna i "Quadrant 4" nar Du inser att dom ar bara vardelosa loosers som man inte kan odsla tid pa.

Alternativt las Ayn Rand och hennes ego-laror i "Atlas Shrugged".

Bada funkar.

Snart lar Du dej att ga over doda kroppar, avancera utan skrupler, utveckla vassa armbagar och att blomma ut till den fullskaliga psykopat som kravs i dagens konkurrens utsatta samhalle.

Lycka till !

(PS. Skicka mej ett PM om Du vill veta hur det verkligen gar till........../D.S.)
Citera
2013-10-10, 10:44
Medlem
OISs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza

Vilket betyder att Du maste projicera var Du vill vara om 5-10 ar, och SEN utarbeta alla steg pa vagen for att komma dit.

Du maste dock bereda Dig pa att forlora nagra (alla?) vanner pa kuppen eftersom dom riskerar att hamna i "Quadrant 4" nar Du inser att dom ar bara vardelosa loosers som man inte kan odsla tid pa.

Bada funkar.

Snart lar Du dej att ga over doda kroppar, avancera utan skrupler, utveckla vassa armbagar och att blomma ut till den fullskaliga psykopat som kravs i dagens konkurrens utsatta samhalle.

Lycka till !

(PS. Skicka mej ett PM om Du vill veta hur det verkligen gar till........../D.S.)

Varför ska jag göra mig av med mina vänner när samtliga är utbildade och framgångsrika?
Jag tänker ju inte hugga andra i ryggen för att nå toppen.
Citera
2013-10-10, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OIS
Varför ska jag göra mig av med mina vänner när samtliga är utbildade och framgångsrika?
Jag tänker ju inte hugga andra i ryggen för att nå toppen.

Det ska du inte, råden du fick vara bara extremt gammelmodiga och rigida
Citera
2013-10-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza

Bada funkar.

Lycka till !

Psykopater är samhällets vilddjur och de charmar, manipulerar och banar sig
hänsynslöst väg genom livet. Efter sig lämnar de krossade hjärtan, gäckade
förväntningar och tomma plånböcker. Samvetslöst och utan känslor för andra
människor tar de vad de vill och gör som de tycker och bryter därigenom mot
samhällets normer och våra sociala förväntningar utan att känna skam, skuld eller
ånger
Citera
2013-10-11, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det ska du inte, råden du fick vara bara extremt gammelmodiga och rigida

Och framforallt ironiska.
Citera
2013-10-11, 07:49
Medlem
Citat: