2005-07-04, 23:01
Medlem
Man saltar för att inte pastan ska smaka garn...
Citera
2005-07-04, 23:04
Medlem
Saltar i vattnet gör man väl för att vattnet skall koka upp fortare???
Citera
2005-07-04, 23:05
Medlem
idorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag använder massor med salt när jag kokar makaroner, även efteråt. Utan salt smakar käk överhuvudtaget ingenting.
Det är bara vi svenskar som är vana vid apsalt mat. Åk till Paris och du får knappt nåt salt alls på dina franska frittar när du går på McDoo.
Citera
2005-07-04, 23:30
Medlem
MrOranges avatar
Kul det här. Såg nåt kockprogram från Italien där en kock sa att det var en dödssynd att ha olivolja i pastavattnet varpå han slängde ned en rejäl näve salt.
Citera
2005-07-05, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Saltar i vattnet gör man väl för att vattnet skall koka upp fortare???

Kokpunkten höjs när man saltar vattnet, så det låter skumt att vattnet skulle börja koka snabbare. Jag pallar inte att rota fram någon källa, men det är något som kemilärarna började trycka in i skallen på oss redan under högstadiet genom otalet laborationer.

Vill man få vattnet att koka snabbare lägger man på ett lock
Citera
2005-07-05, 00:40
Medlem
spaderezzs avatar
har jobbat som kock i snart 9år och jag har aldrig varit med om att man inte skulle salta pasta vattnet..

så klart man ska salta.. salt är en smakförhöjare till alla andra smaker så pastans naturliga smaker framhävs mer.. Det är som nån sa innan att inte salta potatisvattnet...då smakar potatisen nada..

salt har inget med hur klibbig pastan är eller kommer bli ellle rnått med aldentetn att göra.. det har man olja eller smör och koktid..

men vill man ha pasta som inget smakar så är det upp till en sjävl men lovar att även de bästa krogarna har salt i sitt pasta vatten...

mvh..
Citera
2005-07-05, 00:48
Medlem
Madchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cure
Så pratar bara nyblivna ungkarlar som läser på baksidan av paketet med snabbmakaroner. Ingen riktig krögare häller massa salt i vattnet med den fina (förhoppningsvis färska) pastan.

Det går alledes utmärkt att salta efteråt, men allra helst skall sältan sättas av tillbehören.

Trams.. Som redan nämnt så tar salt fram smaker, inte dödar. Pasta utan salt blir fadd och menlös, enligt mig. Under de åren jag jobbade på krogen har jag aldrig stött på detta påstående.. Men köksmästare OliT kanske skulle kunna reda ut begreppen åt oss en gång för alla..?
Citera
2005-07-05, 00:48
Medlem
LadyTieras avatar
Min far som är kock saltar vattnet när han kokar pastan
Citera
2005-07-05, 00:50
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrange
Kul det här. Såg nåt kockprogram från Italien där en kock sa att det var en dödssynd att ha olivolja i pastavattnet varpå han slängde ned en rejäl näve salt.
Såg också det(fet gubbe med brillor, BBC såg jag det på).

EDIT: Antonio Carluccio hette han visst.
Citera
2005-07-05, 03:47
Bannlyst
Allright. Åsikterna går isär. Några vetenskapliga expriment lär knappast ha utförts för att undersöka pastans elasticitet vid saltning av vattnet. Dock känner jag personligen åtminstone 2 krögare som aldrig skulle salta vattnet.

Men! Att ha salt i vattnet för att höja temperaturen vid kokpunkten är bara dumt. En tesked salt höjer inte temperaturen ens med 1/10 dels grader celsius.

För att förändra kokpunkten tillräckligt för att se resultat, kommer man behöva hämta sitt kokvatten från döda havet. Det krävs inte mycket intelligens för att räkna ut att den pastasatsen kommer smaka lika salt som ryggen på en joggande och svettig kanadensare.
Citera
2005-07-05, 03:48
Medlem
jonas_d_s avatar
Jag kanske helt enkelt får tar och göra ett blindtest
Citera
2005-07-05, 08:08
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
då är olja bättre.