Citat:
Ursprungligen postat av
HighwayTrucking
Hej kära Flashback-medlemmar!
Tatuerade ett motiv på min underarm igår och är idag rätt svullen, öm, och lite röd på halva underarmen ungefär (Känns nästan som om armen är vätskefylld då den är lite hårdare än vad den brukar). Skrev till min tatuerare, som är en erfaren sådan som tatuerat lääänge, och han rekomenderade att ha på lite asolsprit för att få ner svullnaden. MEN nu är det såhär att jag googlat lite och folk skriver att man INTE ska asolsprit på en ny gadd. Vad är rätt?
Själva tatueringen är fin och varar inte eller något så hoppas det inte är någon infektion på g. Har dessutom varit väldigt noga med tvätt och dylikt.
Tack i förhand!
Alla tatueringar är röda/svullna och ömmar flera dagar efter tatueringen, det är pga av traumat i huden. Oroa dig inte för att det är lite vätska, det är sårvätska och helt normalt. Såret/tatueringen kommer vätska några dagar tills den läkt och det blivit en skorpa. Alsolspriten drar ur vätskan, man brukar använda det mer vid andra inflammerade sår för att få ner inflammationen, effektivt på en böld exempelvis. Du ska nog inte använda det på den nygjorda tatueringen, men se till att tvätta den noga så du inte får någon infektion, samt smörja noga så den inte "spricker".
Du behöver inte ha armen i högläge....för jag antar att det inte är en akut blödning som du vill få stopp på? mister tom som gett dig råd är förmodligen "nyutbildad" sjuksköterska och anser kanske att det är akut, (han ger dessutom råd direkt lästa utifrån boken "allmän sjukdomslära, finns inget om tatueringar där) men jag hoppas att du själv har insikt att det är en helt normal reaktion efter en vanlig tatuering. Låt det gå några dagar, tvätta och smörj. Skulle svullnaden inte gå ner eller förvärras så gå till en hudläkare eller närmaste vårdcentral. Var beredd på att det kommer klia som tusan tills det läkt också, även det är normalt och du behöver inte göra nåt med det.
Lycka till