• 1
  • 2
2013-10-09, 20:16
Medlem
HighwayTruckings avatar
Hej kära Flashback-medlemmar!
Tatuerade ett motiv på min underarm igår och är idag rätt svullen, öm, och lite röd på halva underarmen ungefär (Känns nästan som om armen är vätskefylld då den är lite hårdare än vad den brukar). Skrev till min tatuerare, som är en erfaren sådan som tatuerat lääänge, och han rekomenderade att ha på lite asolsprit för att få ner svullnaden. MEN nu är det såhär att jag googlat lite och folk skriver att man INTE ska asolsprit på en ny gadd. Vad är rätt?

Själva tatueringen är fin och varar inte eller något så hoppas det inte är någon infektion på g. Har dessutom varit väldigt noga med tvätt och dylikt.
Tack i förhand!
Citera
2013-10-09, 20:21
Medlem
MisterToms avatar
Du har skadat dig och kroppens läkningsprocess börjar med en inflammationsreaktion där bland annat svullnad ingår. Det är helt normalt. Nej, du bör inte ha alsolsprit på. Sår läker genom att celler från omkringliggande vävnad vandrar ut över såret och för att de ska göra detta effektivt ska såret bland annat vara fuktigt, skyddat från mekanisk och kemisk retning. Alsolsprit torkar ut och kan skada de känsliga cellerna.

Du kan prova att hålla underarmen i högläge om svullnaden är besvärande.
Citera
2013-10-09, 20:25
Medlem
HighwayTruckings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Du har skadat dig och kroppens läkningsprocess börjar med en inflammationsreaktion där bland annat svullnad ingår. Det är helt normalt. Nej, du bör inte ha alsolsprit på. Sår läker genom att celler från omkringliggande vävnad vandrar ut över såret och för att de ska göra detta effektivt ska såret bland annat vara fuktigt, skyddat från mekanisk och kemisk retning. Alsolsprit torkar ut och kan skada de känsliga cellerna.

Du kan prova att hålla underarmen i högläge om svullnaden är besvärande.

Tack för utförligt svar, uppskattas! Grejen är den att detta inte hände med min andra tatuering, lite därför oron drog igång. Någon aning varför?

Men annars ska det vara lugnt alltså?
Citera
2013-10-09, 20:57
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayTrucking
Tack för utförligt svar, uppskattas! Grejen är den att detta inte hände med min andra tatuering, lite därför oron drog igång. Någon aning varför?

Men annars ska det vara lugnt alltså?

Finns många tänkbara orsaker. Förenklat kan man säga att ju mer perifert (längre bort från din kropps medelpunkt) du kommer ju sämre är cirkulation av blod och lymfatisk vätska. Det kan också handla om att du tatuerat en större yta (så att det kan ha blivit en staseffekt runt armen), haft förband/tejp över som suttit för hårt, haft mer ont och därmed rört dig mindre (sämre cirkulation), kommit åt tatueringen när du sovit eller att det blivit en mer kraftig inflammationsprocess för att du inte tålt det aktuella bläcket eller att du fått större mängd patogener i såret och så vidare.
Citera
2013-10-09, 21:26
Medlem
Louicas avatar
Citat:
Hej kära Flashback-medlemmar!
Tatuerade ett motiv på min underarm igår och är idag rätt svullen, öm, och lite röd på halva underarmen ungefär (Känns nästan som om armen är vätskefylld då den är lite hårdare än vad den brukar). Skrev till min tatuerare, som är en erfaren sådan som tatuerat lääänge, och han rekomenderade att ha på lite asolsprit för att få ner svullnaden. MEN nu är det såhär att jag googlat lite och folk skriver att man INTE ska asolsprit på en ny gadd. Vad är rätt?

Själva tatueringen är fin och varar inte eller något så hoppas det inte är någon infektion på g. Har dessutom varit väldigt noga med tvätt och dylikt.
Tack i förhand!

Alla tatueringar är röda/svullna och ömmar flera dagar efter tatueringen, det är pga av traumat i huden. Oroa dig inte för att det är lite vätska, det är sårvätska och helt normalt. Såret/tatueringen kommer vätska några dagar tills den läkt och det blivit en skorpa. Alsolspriten drar ur vätskan, man brukar använda det mer vid andra inflammerade sår för att få ner inflammationen, effektivt på en böld exempelvis. Du ska nog inte använda det på den nygjorda tatueringen, men se till att tvätta den noga så du inte får någon infektion, samt smörja noga så den inte "spricker".

Du behöver inte ha armen i högläge....för jag antar att det inte är en akut blödning som du vill få stopp på? mister tom som gett dig råd är förmodligen "nyutbildad" sjuksköterska och anser kanske att det är akut, (han ger dessutom råd direkt lästa utifrån boken "allmän sjukdomslära, finns inget om tatueringar där) men jag hoppas att du själv har insikt att det är en helt normal reaktion efter en vanlig tatuering. Låt det gå några dagar, tvätta och smörj. Skulle svullnaden inte gå ner eller förvärras så gå till en hudläkare eller närmaste vårdcentral. Var beredd på att det kommer klia som tusan tills det läkt också, även det är normalt och du behöver inte göra nåt med det.

Lycka till
Citera
2013-10-09, 22:01
Medlem
HighwayTruckings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louica
Alla tatueringar är röda/svullna och ömmar flera dagar efter tatueringen, det är pga av traumat i huden. Oroa dig inte för att det är lite vätska, det är sårvätska och helt normalt. Såret/tatueringen kommer vätska några dagar tills den läkt och det blivit en skorpa. Alsolspriten drar ur vätskan, man brukar använda det mer vid andra inflammerade sår för att få ner inflammationen, effektivt på en böld exempelvis. Du ska nog inte använda det på den nygjorda tatueringen, men se till att tvätta den noga så du inte får någon infektion, samt smörja noga så den inte "spricker".

Du behöver inte ha armen i högläge....för jag antar att det inte är en akut blödning som du vill få stopp på? mister tom som gett dig råd är förmodligen "nyutbildad" sjuksköterska och anser kanske att det är akut, (han ger dessutom råd direkt lästa utifrån boken "allmän sjukdomslära, finns inget om tatueringar där) men jag hoppas att du själv har insikt att det är en helt normal reaktion efter en vanlig tatuering. Låt det gå några dagar, tvätta och smörj. Skulle svullnaden inte gå ner eller förvärras så gå till en hudläkare eller närmaste vårdcentral. Var beredd på att det kommer klia som tusan tills det läkt också, även det är normalt och du behöver inte göra nåt med det.

Lycka till

Grejen är ju den att min första inte alls blev så. Möjligtvis att själva tatueringen ömmade ett litet tag, men aldrig såhär. Nu är det inte bara själva tatueringen, utan också en bit utav armen. Den är liksom hård, svårt att förklara. Därav min oro.

Jag testar mig fram. Men tack ni två ändå för långa och utförliga svar. Alltid kul när folk bryr sig!
Citera
2013-10-09, 22:08
Medlem
Louicas avatar
Citat:
Grejen är ju den att min första inte alls blev så. Möjligtvis att själva tatueringen ömmade ett litet tag, men aldrig såhär. Nu är det inte bara själva tatueringen, utan också en bit utav armen. Den är liksom hård, svårt att förklara. Därav min oro.

Jag testar mig fram. Men tack ni två ändå för långa och utförliga svar. Alltid kul när folk bryr sig!

Ok, jättesvårt att svara på utan att se den i verkligheten, är det black&grey eller andra färger som använts?
Citera
2013-10-09, 22:49
Medlem
HighwayTruckings avatar
Det är en rätt typisk old school-tatuering. Svart, rött, gult och grönt är färgerna! (Exakt samma färger som min andra haha, dock olika tatuerare)
Citera
2013-10-10, 07:16
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louica
Så du menar att du inte känner till att ödem och svullnader kan avhjälpas med högläge? Har aldrig läst boken du syftar på och du måste vara helt bombad om du på något sätt läst dig till att jag tror det är något "akut" med en mycket liten elektiv hudskada. Att prova om det hjälper att ha en svullen kroppsdel i högläge är en mycket bra egenvårdsåtgärd som kan underlätta. Kan kan stödja det lymfatiska flödet från stället och har alltså inget med bara akuta blödningar att göra.
Citera
2013-10-10, 08:52
Medlem
Louicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Så du menar att du inte känner till att ödem och svullnader kan avhjälpas med högläge? Har aldrig läst boken du syftar på och du måste vara helt bombad om du på något sätt läst dig till att jag tror det är något "akut" med en mycket liten elektiv hudskada. Att prova om det hjälper att ha en svullen kroppsdel i högläge är en mycket bra egenvårdsåtgärd som kan underlätta. Kan kan stödja det lymfatiska flödet från stället och har alltså inget med bara akuta blödningar att göra.

Undrar vem som är bombad här. Du verkar ha behovet att få mig att framstå som bombad (och du själv som experten) pga av att du är osäker på dina egna kunskaper. Så håller inga sjuksköterskor på, man behandlar andra med respekt, patient som främling. Lär dig det, och sluta vara kaxig, du är ingen medicinare till trots. Dessutom kan du inte utgå ifrån att alla har den teoretiska kunskap som du har, och kanske inte förstår alla termer. De flesta läkare förklarar för patienter på ett vis där de förstår, de upprepar inte för patienten inte vad de ha dikterat i journalen. Hoppas att du förstår vad jag menar.

Detta är en tatuering och förmodligen kommer inte högläge att hjälpa, reaktionen kan ha med färger eller nåt annat att göra osv, känslig hud eller vad som helst, början till en infektion. jag råder TS att gå till vårdcentralen om det inte blir bättre eller om du är orolig.
Citera
2013-10-10, 17:57
Medlem
HighwayTruckings avatar
Okok, men tack alla!
Citera
2013-10-11, 09:02
Medlem
Skruvarns avatar
Hur har det gått? Tror i övrigt att alla som inte är överdrivet tatuerade nojjar skiten när man gjort sin nya gadd. Låter bara som att kroppen reagerar som den ska i mina öron(i det här fallet mina ögon)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in