2005-07-04, 19:47
Medlem
Om man knallar ner från hornstull, förbi minigolfbanan och ner på gångstråket (längs med vattnet) mot skanstull hittar man efter en bit en tunnelmynning märkt "grusdepå" eller något dylikt. gick förbi i helgen och fann den högra av dörrarna inslagen. Någon som varit inne och sett sig omkring? jag gick aldrig in men såg att det var tänt och att det är körhöjd för lastbilar och att den försvinner ner i marken. Någon som vet mer om stället?
Citera
2005-07-04, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av czam
Om man knallar ner från hornstull, förbi minigolfbanan och ner på gångstråket (längs med vattnet) mot skanstull hittar man efter en bit en tunnelmynning märkt "grusdepå" eller något dylikt. gick förbi i helgen och fann den högra av dörrarna inslagen. Någon som varit inne och sett sig omkring? jag gick aldrig in men såg att det var tänt och att det är körhöjd för lastbilar och att den försvinner ner i marken. Någon som vet mer om stället?
Det finns nog folk som kan lite om sandsilos(som det är, det står så på en stor skylt ovanpå porten)här på forumet som kan förklara insidan(han får lite svarstid innan jag säger hans namn så får han skälla lite på mig).
Skylten är inte det enda intressanta uppåt..
Citera
2005-07-05, 11:23
Medlem
Peterpeterpeters avatar
En sandsilo består väl av högar med sand. Men som fajvan var inne på, det finns intressanta saker i närheten. Får gå och kolla, är det fortfarande öppet?
Citera
2005-07-06, 08:47
Medlem
Gammgubbens avatar
Uppe på berget ovanför sandsilon finns stora låsta luckor, där man tippar ner sanden. Vändplanen där luckorna finns, var förr i tiden en fast luftvärns-batteriplats (naturligtvis utan kanon...).

I omgivande terräng fanns åtminstone tidigare några mindre ståvärn i betong. Har inte varit där på minst tio år, så dessa är säkerligen ordentligt igenfyllda av Sven Ska Statén.
Citera
2005-07-07, 08:35
Medlem
fresboys avatar
Jag cyklade förbi imorse och då var ena luckan fortfarande öppen ca 1 meter, det har den varit sedan i helgen!

Längre bort (mot skanstull) så finns det en kaj där det går stora rör in mot land, det finns också en tunnel i berget på samma ställe, är det till för leverans av eldningsolja till SÖS eller? Är det i drift fortfarande? SÖS lär väl vara kopplat till fjärrvärme idag, men kanske har kvar detta för nödfall!? Någon som har svar?
Citera
2005-07-07, 09:19
Medlem
dietyls avatar
används för leverans av diesel för reservkraften snarare.
Citera
2005-07-08, 01:58
Bannlyst
Rören är tilll reservkraft samt att det går en bilväg till "krigssjukhuset" därifrån.. (Nu pratar jag om den som inte ligger precis brevid tanto utan rakt nedanför sös)
Citera
2005-07-08, 08:59
Medlem
fresboys avatar
Tänkte bara säga att dom nu, för en halvtimme sedan höll på att reparera porten till sandsilon.
Dessutom var dörren in till diselintaget för SÖS öppen, det stog två bilar utanför.
Citera
2005-07-08, 17:13
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresboy
Tänkte bara säga att dom nu, för en halvtimme sedan höll på att reparera porten till sandsilon.
Dessutom var dörren in till diselintaget för SÖS öppen, det stog två bilar utanför.

Vad va det för bilar som stog utanför?
Citera
2005-07-11, 10:18
Medlem
fresboys avatar
Det var två stycken vanliga personbilar
Citera
2005-07-12, 09:05
Medlem
fresboys avatar
Igår höll dom på att fylla på disel, låg en tankbåt vid kajen och ett par bilar stog vid tunneln
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in