2005-07-04, 18:50
Medlem
LadyTieras avatar
Jag gick och handlade nyss (lite bröd, mjölk, mjukmedel) och läste min van trogen på kommunens anslagstavlor.

Ung vänster har i samarbete med folkets hus i kallhäll anordnat en gratis kurs i feministiskt självförsvar, affichen pryds av en arg ung tecknad flicka som slår ett animeliknande slag med sin ena knytnäve ioch kursen utlovar tips och råd (för tjejer/flickor, det specificeras)i hur man undviker obehagliga situationer och hur man kommer ur dom.

då är min fråga, vad är egentligen feministiskt självförsvar? vad är skillnaden mot att gå en vanligt kurs för tjejer med inriktning på självförsvar (vid tex. våldtäktsförsök och liknande)

borde inte kursen vara öppen för alla i jämnlikhetens namn? många unga killar blir nedslagna här i området (jakobsberg mest)
Citera
2005-07-04, 18:57
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungvanster.se
Ung Vänster väljer också att lyfta feminismen under Almedalsveckan, genom att ta dit vår satsning på feministiskt självförsvar – Slå tillbaka! Feministiskt självförsvar har varit ett av Ung Vänster stora och långsiktiga feministiska projekt under flera år. Tusentals kvinnor och tjejer i hela Sverige har fått möjlighet att lära sig grundläggande självförsvar mot sexualiserat våld. Kränkningar, som att bli kallad "jävla fitta" eller "hora", att bli tafsad på ofrivilligt eller att bli våldtagen – allt detta riskerar man att utsättas för av den enda anledningen att man är tjej. Feministiskt självförsvar är ett enkelt sätt att lära sig hantera allt detta. Genom enkla tekniker lär vi oss att använda vårt kroppsspråk, vår röst och våra kroppar för att markera gränser och försvara oss själva.

Ung Vänster ordnar under Almedalsveckan tre prova på-pass i feministiskt självförsvar öppna för alla tjejer och kvinnor.

- Vårt mål är självklart att vi inte ska behöva lära ut självförsvar för tjejer, att ingen längre ska bli trakasserad på grund av sitt kön. Men så länge verkligheten ser ut som den gör – när 47% av alla tjejer säger att de är rädda för att gå hem själva på kvällarna och sexuella trakasserier fortsätter pågå i Sveriges skolor – kommer vi fortsätta lära ut feministiskt självförsvar. I skolor, på fritidsgårdar och arbetsplatser, och nu också under Almedalsveckan, säger Tove Fraurud, förbundsordförande i Ung Vänster och instruktör i feministiskt självförsvar.

hittade det..tycker fortf att det är ett dumt påfund och något som istället ska läras ut till barn och ungdommar av båda könen i skolorna.
Citera
2005-07-04, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Ung Vänster väljer också att lyfta feminismen under Almedalsveckan, genom att ta dit vår satsning på feministiskt självförsvar – Slå tillbaka! Feministiskt självförsvar har varit ett av Ung Vänster stora och långsiktiga feministiska projekt under flera år. Tusentals kvinnor och tjejer i hela Sverige har fått möjlighet att lära sig grundläggande självförsvar mot sexualiserat våld. Kränkningar, som att bli kallad "jävla fitta" eller "hora", att bli tafsad på ofrivilligt eller att bli våldtagen – allt detta riskerar man att utsättas för av den enda anledningen att man är tjej. Feministiskt självförsvar är ett enkelt sätt att lära sig hantera allt detta. Genom enkla tekniker lär vi oss att använda vårt kroppsspråk, vår röst och våra kroppar för att markera gränser och försvara oss själva.

Ung Vänster ordnar under Almedalsveckan tre prova på-pass i feministiskt självförsvar öppna för alla tjejer och kvinnor.

- Vårt mål är självklart att vi inte ska behöva lära ut självförsvar för tjejer, att ingen längre ska bli trakasserad på grund av sitt kön. Men så länge verkligheten ser ut som den gör – när 47% av alla tjejer säger att de är rädda för att gå hem själva på kvällarna och sexuella trakasserier fortsätter pågå i Sveriges skolor – kommer vi fortsätta lära ut feministiskt självförsvar. I skolor, på fritidsgårdar och arbetsplatser, och nu också under Almedalsveckan, säger Tove Fraurud, förbundsordförande i Ung Vänster och instruktör i feministiskt självförsvar.

Det där är ju bara att på klassiskt, sjukt feministiskt vis underblåsa den överdrivna rädslan för våldtäkt som media och feminismen har piskat fram. + Att värva feminist/vänsterröster.

Man blir illamående.
Citera
2005-07-04, 19:09
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten
Det där är ju bara att på klassiskt, sjukt feministiskt vis underblåsa den överdrivna rädslan för våldtäkt som media och feminismen har piskat fram. + Att värva feminist/vänsterröster.

Man blir illamående.
jag vill inte säga att rädslan är överdriven, det är en verklighet idag som man måste ta på allvar, men våld, inte bara av sexuell natur drabbar både unga tjejer och pojkar idag och detta + det om respekt och könsordsskällnignar de tar upp är relevant för båda könen, både för att förebygga och för att stärka de unga i sina roller.

man kan inte attackera det från ena hållet, att tjejerna ska säga emot redan när det är sagt (och ofta är det andra tjejer som skriker hora, fitta osv) man måste ta tag i det innan det händer och arbeta även preventivt, många killar blir mobbade och utsatta pga samhällets bild av hur en kille ska vara, det är inte enbart unga tjejer man måste fokusera på.
Citera
2005-07-04, 19:17
Medlem
Antar att det är som "självförsvar med genusperspektiv"... Det vill säga ungefär samma sak som vanligt självförsvar, fast lite häftigare att berätta att man har varit på för fjortisfeministkompisarna...
Citera
2005-07-04, 19:18
Medlem
SinCitys avatar
Det jag tycker är mest irriterande är att man skattefinasierat lär ut våld i skolorna. Man förbjuder proffsboxning med hänvisning till att det är en förråande sport, hyckleri! Vore det inte bättre att man satsade på att få bort våldet istället för att spä på det? Det skulle båda könen vinna på.
Citera
2005-07-04, 19:20
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Det jag tycker är mest irriterande är att man skattefinasierat lär ut våld i skolorna. Man förbjuder proffsboxning med hänvisning till att det är en förråande sport, hyckleri! Vore det inte bättre att man satsade på att få bort våldet istället för att spä på det? Det skulle båda könen vinna på.
nu är inte all självförsvar våld utan respons på våld från en annan person.

därav ordet "försvar" efter "sjäv" , det är bra att veta vad man ska göra om någon attackerar en, att man ska påkalla uppmärksamhet och ur man ska komma loss.
Citera
2005-07-04, 19:26
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
nu är inte all självförsvar våld utan respons på våld från en annan person.

därav ordet "försvar" efter "sjäv" , det är bra att veta vad man ska göra om någon attackerar en, att man ska påkalla uppmärksamhet och ur man ska komma loss.

Nä, det kan stämma! Det bästa självförsvaret borde således vara att drillas i sprint, typ 100-200m!
Citera
2005-07-04, 19:28
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Nä, det kan stämma! Det bästa självförsvaret borde således vara att drillas i sprint, typ 100-200m!
nu är du nog inte så pålästa alls...hur ska kusnkaper i sprint rädda mig när en kille håller fast mig och sticker in handen innanför mina jeans? då är kunskaper i självförsvar att föredra.
Citera
2005-07-04, 19:33
Medlem
zhypers avatar
Finns fan ingen tjej som kan så ner en hyffsat stark gubbe, eller jo, kanske, om dom är övervälpumpade i thaiboxning eller dylikt. Killar är bättre än tjejer.
Citera
2005-07-04, 19:35
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Finns fan ingen tjej som kan så ner en hyffsat stark gubbe, eller jo, kanske, om dom är övervälpumpade i thaiboxning eller dylikt. Killar är bättre än tjejer.
nu handlar det inte om att slå ner, utan om att göra personen som attackerar oförmögen att fortsätta våldtäckten/misshandeln på en så att man kan påkalla uppmärksamhet, avskräcka eller komma undan,
Citera
2005-07-04, 19:42
Medlem
Citat:
vad är egentligen feministiskt självförsvar? vad är skillnaden mot att gå en vanligt kurs för tjejer med inriktning på självförsvar (vid tex. våldtäktsförsök och liknande)
Jag tror det är samma sak. Man kallar det nog feministiskt för att det är en typ av våld som kvinnor råkar ut för.

Vi hade nåt liknande på jobbet för många år sedan men det kallades just "självförsvar för kvinnor".
Gick den faktiskt. Oerhört nyttigt eftersom det gav mig insikten att det spelar ingen roll hur vältränad man som tjej inbillar sig att man är
(och det gjorde ju jag), den enda effekt man kan uppnå när man slåss mot en man är att reta upp honom ännu mer.
Kursen gav lite praktiska tips på hur man effektivt tar sig loss, och sånt.

Men det är ju nya tider nu. Man kanske lär sig varför man råkar ut för saker. Vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in