2013-10-09, 09:25
Medlem
Hej,

Jag tänkte först försöka väva in det här på något snyggt sätt så att folk ska vilja svara utan att känna att dom hjälper mig men en skoluppgift, men helt enkelt så behöver jag hjälp och vänder mig till er på FB!

Min fråga är helt enkelt om någon vet vad ovanstående filosofer anser i frågor om etik, ontologi, kosmologi och epistemologi. Har läst diverse böcker, googlat och letat överallt utan att kunna få någon verklig bra info. Det står förvisso på många ställen om de här ämnena men inget lättläst så att man verkligen förstår utan det används många termer som jag helt enkelt inte har koll på. Innan ni kapar mig direkt så bör det tilläggas att jag läser Filosofi på gymnasiet och är därför inte så jätteinsatt i ämnet.
Citera
2013-10-12, 19:23
Medlem
Intressanta analyserande artiklar av begreppen som du är ute efter återfinns här b.la. (sidan har en tendens att klargöra olika filosofiaspekter pedagogisk);
http://plato.stanford.edu/
Citera
2013-10-15, 01:48
Medlem
gunar_prinze_jrs avatar
Det finns en serie föreläsningar som heter "philosophy as a guide to living" av Stephen Erickson som tar upp dessa filosofer. Tyckte den var riktigt pedagogisk och bra. Han gör bl.a. jämförelser mellan Nietx(?)sche och Sartre. Finns att ladda ner på pirat viadukten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in