2013-10-08, 16:10
Medlem
Josasps avatar
Hej!

Jag har funderat på en sak, vad ska man göra och vilka lagar gäller om en individ blockerar vägen för mig?

Exempelvis ställer sig mitt i vägen för min bil och vägrar flytta på sig, alternativt parkerar ett fordon framför min bil och vägrar flytta på sig.

Är det skillnad på privat väg och allmän väg?
Om jag åker från en privat väg mot en allmän väg?
Citera
2013-10-08, 16:26
Medlem
Polyklorfenols avatar
På en privat väg äger markägaren vägen och kan ta sin traktor till hjälp för att flytta bort fordonet.

Värre med allmän väg. Då får du väl ringa polis och be dem lösa konflikten. Man får inte blockera andra med flit.
Citera
2013-10-08, 16:48
Medlem
Josasps avatar
Att det är olagligt att blockera vägen förstår jag, men om någon ställer sig mitt i vägen och vägrar flytta på sig, vad är de gör för brått?

Exempelvis som jag skulle ställa mig mitt på E4an och vägra flytta på mig, vad begår jag för brått?
Senast redigerad av Josasp 2013-10-08 kl. 16:54.
Citera
2013-10-08, 17:01
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josasp
Hej!

Jag har funderat på en sak, vad ska man göra och vilka lagar gäller om en individ blockerar vägen för mig?

Exempelvis ställer sig mitt i vägen för min bil och vägrar flytta på sig, alternativt parkerar ett fordon framför min bil och vägrar flytta på sig.

Är det skillnad på privat väg och allmän väg?
Om jag åker från en privat väg mot en allmän väg?
Det kan ofta vara fråga om brottet egenmäktigt förfarande. Det är egentligen ingen skillnad i sig om det är privat eller allmän väg, det kan däremot påverka vem som är målsägande. Under vissa omständigheter kan det säkert vara fråga om andra brott också, t.ex. olaga frihetsberövande eller ofredande.

Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
På en privat väg äger markägaren vägen och kan ta sin traktor till hjälp för att flytta bort fordonet.
Normalt inte, om det inte är fråga om nöd eller nödvärn.
Citera
2013-10-08, 19:31
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josasp
Exempelvis som jag skulle ställa mig mitt på E4an och vägra flytta på mig, vad begår jag för brått?

Enligt trafikförordningen ska gående använda gångbana eller vägren. Gör man inte det kan man enligt 14:9 samma förordning dömas till penningböter.

Beroende på trafiksituationen kan det också bli tal om att man gör sig skyldig till något brott i brottsbalken, exempelvis framkallande av fara för annan (3:9 BrB).
Citera
2013-10-08, 19:45
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Enligt trafikförordningen ska gående använda gångbana eller vägren. Gör man inte det kan man enligt 14:9 samma förordning dömas till penningböter.

Beroende på trafiksituationen kan det också bli tal om att man gör sig skyldig till något brott i brottsbalken, exempelvis framkallande av fara för annan (3:9 BrB).

Sedan om E4 skulle vara motorväg eller motortrafikled, så kan även penningbot enligt 14:7 TF.

Detta då vägen är för motorfordon (konstruerade för minst 40 km/h, undantaget moped klass I).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in