• 1
  • 2
2013-10-08, 13:52
Medlem
Hej
Jag undrar om det är någon bra idé o boka körprov under vintern för att jag inte hittar några lediga tider nu i oktober?

/maabdii
Citera
2013-10-08, 13:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Varför skulle det inte vara bra idé om det finns tider?
Citera
2013-10-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Varför skulle det inte vara bra idé om det finns tider?
Nää med tanke på att det kan snöa o allt, ba lite fundersam där...
Citera
2013-10-08, 13:58
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maabdii

Det kan regna på sommaren och hagla och blixtra och blåsa halv storm.
Citera
2013-10-08, 14:01
Medlem
Mcreadys avatar
Är ingen större skillnad. Du måste bara hålla lite lägre farter beroende på väglag annars är det desamma. Kan du köra bil så ska du ju klara uppkörningen och vise versa.
Citera
2013-10-08, 14:23
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Du kanske inte borde ta körkort om du inte kan köra om de snöar. Det kommer de nämligen mest troligt att göra varje vinter resten av ditt liv.
Citera
2013-10-08, 16:04
Medlem
grimars avatar
Citat:
Hej
Jag undrar om det är någon bra idé o boka körprov under vintern för att jag inte hittar några lediga tider nu i oktober?

/maabdii

Om du vill göra det enkelt för dig ska du absolut köra upp på vintern. Det är lugnare ute på vägarna då - en del har ju självbevarelsedrift..
Citera
2013-10-08, 18:52
Medlem
det enda du måste tänka på är att köra på lägre växlar inte under 2800varv på en diesel för att kunna gasa dig ur en situation.
Citera
2013-10-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvadfanden
det enda du måste tänka på är att köra på lägre växlar inte under 2800varv på en diesel för att kunna gasa dig ur en situation.

aldrig hört.^

kör du upp på vintern så tänk på att köra försiktigt och lungt osv. är det halt så kör du lite segare
Citera
2013-10-08, 20:57
Medlem
Swexxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Floz
aldrig hört.^

kör du upp på vintern så tänk på att köra försiktigt och lungt osv. är det halt så kör du lite segare

Han trollar tror jag. Det är i alla fall 100% bullshit.
Citera
2013-10-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Han trollar tror jag. Det är i alla fall 100% bullshit.
Det sa min körlärare på den tiden när jag tog lappen. Och körkortet fick jag så helt bs är det inte. Dock kör jag generellt inte på så höga varv nu när kortet är taget utan endast vid uppkörningen.
Citera
2013-10-09, 16:19
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Det sa min körlärare på den tiden när jag tog lappen. Och körkortet fick jag så helt bs är det inte. Dock kör jag generellt inte på så höga varv nu när kortet är taget utan endast vid uppkörningen.

Körde du konstant över 2800 varv? Inte 3000 utan just 2800? Om du ska "gasa dig ur en situation" med de varvtalen kommer du bara sladda loss om det är halt. Jag skulle nästan rekommendera att man ska köra precis tvärtom - ligg på så låga varv som möjligt för att minska risken för sladd. Om du kör fast i snön ska du ju t.ex. inte pressa gasen i botten på ettan för att komma loss, utan snarare gasa försiktigt på tvåan eller backen för att komma loss. Varvar du mycket när det är halt är risken stor att du hamnar i diket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in