2005-07-04, 13:07
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Läste i aftonbladet om minimotorcyklar:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...668147,00.html

"Skulle det visa sig att fordonet saknar typgodkännnade kan föraren – eller föräldrarna om föraren är under 15 år – tvingas böta."

1. Stämmer det att föräldrar får pröjsa böterna, jag har för mig att skadestånd och böter (ja då man fyllt 15 år då) inte belastar föräldrarna.
Om en 13 åring misshandlar någon så får han ju inte dömas till nåt straff (böter), är det annorlunda vid trafikförseelser?

2. OM det är så, vilka andra brott är föräldrarna skyldiga att betala böter för barn under 15 år?

Min världsbild rasade (nja nästan men förvånad blev jag) när jag läste det.

mvh
crapp
Citera
2005-07-04, 13:32
Medlem
Tuesdays avatar
Finns flera fall. En ung tände för några år sedan eld på en skola i Sandviken - mamman dömdes att betala böter på någon mille. Inte för att det kostade henne något eftersom försäkringsbolaget gick in.

Det ska vad jag vet gälla skadestånd så länge du är under 15 ja. Tyvärr tillämpas det inte ofta nog.

Inte för att det är ett brott så se det inte som en jämförelse men enda undantaget så vitt jag förstått när föräldrar inte kan bli ersättningsskyldiga är när en person under 15 eller t o m under 18 (så länge personen är omyndig) blir förälder, underhållsskyldig och saknar inkomst. Då kan föräldrarna till den unge inte krävas på underhållet, oavsett deras inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in