2005-07-04, 12:40
Medlem
auto:erotics avatar
Såg på den lokala orientbutiken att de säljer något som kallas agar och tydligen ska vara vegetarisk gelatin. Har länge letat efter just det, men känner mig lite skeptisk. Någon som har erfarenhet av detta? Ger den bismak? Kan man göra pannacotta på den?
Citera
2005-07-04, 13:06
Medlem
Thoss avatar
Pektin är väl vegetariskt som brukar användas som gelatin?
Citera
2005-07-04, 14:32
Medlem
Deannas avatar
Jupps, agar (eller agar agar) är veganskt och går att ersätta gelatin med, ibland ser man det som förtjockningsmedel (E406?). Ämnet kommer från alger och används i princip som gelatin, fast agar är betydligt effektivare än gelatin.
Vad jag minns är det 2½ eller 3 msk till 1 liter vätska.

Jag tycker själv det inte ger någon bismak, utan fungerar jättebra tex i chokladpuddingar. Jag har aldrig gjort pannacotta på agar, men tror säkert att det går utmärkt.
Citera
2005-07-04, 21:13
Medlem
pektin funkar inte riktigt på samma sätt som gelatin och det används normalt till när man gör sylt och marmelad och såna grejer, om jag kommer ihåg rätt. tror att när pektinet blandas med socker så "gele-ar" det sej.

i vissa fall går det att använda pektin som ett subsitut, men inte alltid..
Citera
2005-07-04, 21:17
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ff
pektin funkar inte riktigt på samma sätt som gelatin och det används normalt till när man gör sylt och marmelad och såna grejer, om jag kommer ihåg rätt. tror att när pektinet blandas med socker så "gele-ar" det sej.

i vissa fall går det att använda pektin som ett subsitut, men inte alltid..
Alltså är agar, eller agar agar, att föredra när jag gör pannacotta. Men hur stor mängd ska det vara? Ett blad gelatin motsvarar hur mycket agar?
Citera
2005-07-05, 07:39
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Bra fråga, har själv försökt få svar men ingen tycks veta. - Så kom igen FB:are hjälp oss lite här.......

/crapp
Citera
2005-07-17, 21:23
Medlem
Tafatts avatar
1 msk pulver till 2,5 dl vatten har jag hört, har dock inte använt det själv. Kolla på www.gronmat.net det står säkert där (massa goda vegetariska recept där dessutom)

Edit: kollade i gästboken där och det verkar stämma, med flingor 3 msk om man nu har det.
Citera
2005-07-18, 02:04
Medlem
Squalos avatar
Åh, denna vidriga agar... Dessa vidriga agar-plattor...

Borde det inte gå att erhålla gelatin ur växter? Det förekommer ju i ganska stora mängder, uppåt 2-3%.
Citera
2024-01-07, 01:48
Medlem
Det finns alggelatin att köpa men jag kan inte garantera att det är äkta alg... Sök på alggelatin så hittar du det.
Citera
2024-01-07, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vamosaladiscoteca
Det finns alggelatin att köpa men jag kan inte garantera att det är äkta alg... Sök på alggelatin så hittar du det.

Men det är ju just agar, du borde väl begripa att alger inte innehåller några större mängder protein!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in