• 1
  • 2
2013-10-12, 01:15
Medlem
SavageRSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
För 500 kronor i mobilkostnad bör du ha tillräckligt med data för att kunna surfa på datorn via mobilen.

Jag har fri surf! Två telefonabonnemang. Det ena kostar mig 0 KR (företaget jag arbetar för betalar väl cirka 850kr/månad). Det andra kostar mig 602kr/månad (använder det inte ens). Har väl betalat 2 fakturor där data, samtal, sms har varit (0). Om jag vill avsluta det (beställa en slutfaktura) kostar det mig kanske 5400 i dagsläget (bunden till Juli).

Vad ska man göra? Kan ju tyvärr inte bara göra sig av med abonnemang man skrivit på.
Däremot kan man lära sig av sina "misstag". En telefon via abonnemang blir +12.000 KR delat över 24 månader. Det är trist om man vill "byta" telefon efter 12 månader. Jag är inte i behov av att byta så ofta men vissa är det.

Sen vet jag inte exakt vad mellanskillnaden blir om man köper samma telefon (6000 KR cash) och skriver på ett abonnemang utan telefon i x-antal månader. Men det blir betydligt mycket billigare när man får för sig att man vill byta (eller inser att man har för mycket utgifter).

Vet inte om detta är relaterat till ditt inlägg. Ville mest skriva det för att vissa inte verkar förstå att man inte kan göra sig av med abonnemang hur som helst eller "skaffa kontantkort". Men jag säger absolut inte att du skrev det nu och har läst vad du skrivit i andra trådar och du verkar mer än vettig jämfört med många andra!

MVH
Citera
2013-10-12, 09:08
Medlem
Finns bara EN vettig lösning*

Du är dömd till LyxfälleLiv om du inte har välbeställda föräldrar
som backar upp dig - du är nettoskuldsatt har ingenting av
värde o inte ens ordentlig med möbler och du har barn som drar
pengar och dessutom en bil som drar pengar - bostaden inte att
förglömma.

Men du har trots allt fått uppleva schnabelterapi o bezprutning-
vars upplevelser du måste värdera ekonomiskt baserat på din
nuvarande sits.

* det bästa du kan göra är att leta upp en ny dåre - som har inkomster, bostad
och pengar ink bra struktur (o som vill ha stadigt med dig) - och flytta dit med barnet.
Om du tar en ny dåre som är +20 mot dig är det du som är i överläge och det lär
vara du som är dumparen om det inte funkar o inte tvärtom

När du väl är på plats kan du börja satsa på dig själv i form av utbildning eller jobb.
Du har ju då en bra struktur. Just nu är den ju rätt värdelös.
Citera
2013-10-12, 15:07
Medlem
Ingenting går över en natt. Ha åtminstone lite tålamod.

- Skippa bilen, cykla. (sälj bilen, slipp köpa bensin och betala skatt, försäkring, slit osv). Räkna hur mycket du kan spara in bara där.

- Du har "gratis" hyra nu. Utnyttja det tills du löst det andra. Annars får du en stor avgift där.

- Byt till billigare internet, mycket enkelt. 500kr är väldigt dyrt. (beroende på hur länge du ska bo kvar där du är nu, kanske redan ska fundera på att säga upp internet).

- Förbruka mindre el, 500 är rätt mycket för 2 pers. (/En person?) (Kanske beror på vart man bor osv men kolla upp det.)

- Säg upp dig från facket? har du nån gång haft nytta av dem? I så fall kan du överväga ha kvar det.

- Sök jobb hela tiden. Flytta när du får ett bra jobb erbjudande.
Sök även jobb där du bor nu om det funkar med ditt barn att du jobbar mer osv, vet inte hur mycket hjälp du kan få med det.. men har du ett bra "karma konto" hittar du nog hjälp

- Bil är bara lyx, ta det när du har bättre jobb och bättre ekonomi.

Jag skulle säga att det bästa är att fixa ekonomin innan du flyttar samt jobb i nya kommunen innan du flyttar. Det kan innebära stora risker att flytta
Citera
2013-10-12, 19:49
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Later som ett guldlage att inte behova betala hyra. Kasta inte bort den chansen. Forsok dra ner lite pa matutgifterna (3000 later valdigt mycket for 1 vuxen och 1 barn) kanske forsok fa det till 2000. Sag upp ditt internetabb sa har du en femhundring till att betala av skulden med. Tyvarr galler bara en sak nar man har skulder och det ar att prioritera! Betala av sa mycket du nansin kan sa att du far ner rantekostnaderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in