• 1
  • 2
2013-10-07, 22:18
Medlem
Är ganska ung. Har ett litet barn. Flera betalninganmärkningar och en skuld på ca 40000:- hos KF.
Jag är väldigt låst. Måste flytta för att kunna ha barnet på dagis osv men får aldrig lägenhet med min ekonomiska historia.
Nu ska jag rensa upp mitt liv. Men hur ska jag gå tillväga?

Har ganska många betalninganmärkningar. Mest småskulder hit och dit. Linser, elräkningar, a-kasseavgifter osv.
Skulden är en hyrskuld. Har även massvis med obetalda räkningar som ej fått till kronofogden än. Vissa på flera tusen styck. Och dessa lämnas varje månad jag betalar andra skulder just för att de är så stora.

Jobbar bara 50% men söker jobb i andra kommuner och hoppas på heltid. Men hur ska jag göra med boende?

Problemen jag vill fixa är:
- Skulder
- Boende i annan kommun
- Jobb i annan kommun
- En bättre bil som inte är farlig för mitt barn

Jag får ca 10 000:- i månaden inräknat barnbidrag och underhåll.
Betalar ingen hyra eftersom jag gör saker åt hyresvärden istället såsom att städa trappen i flertalet hyreshus osv.
Jag betalar av två skulder på 500:-/mån.
Köper mat för ca 3000:-
Bränsle till bilen 2000:-
Mobil 500:-
Internet 500:-
El 500:-
Fack och a-kassan 600:-
Försäkring 300:-
Hyra av bilstol 109:-

Jag har precis flyttat ifrån min pojkvän och barnets pappa. Bor i en relativt tom lägenhet. Så de senaste månaderna har jag bl a (slösaktig som jag är) köpt en del prylar till lägenhet. Är fortfarande i behov av ett matbord och stolar eftersom de jag har bara är ett lån. Behöver rullgardiner till sovrummen. Och några hyllor till barnets rum. Annars är det inte så mycket mer jag behöver. Har allt annat. Har resten av möblerna även om jag skulle vilja ha lite mer inredningsdetaljer.

Hur ska jag få en lägenhet i en annan kommun?
Lite konstigt uppge sin inkomst man har nu när den ändå slutar gälla direkt jag flyttar. Känns som ett dilemma. Var ska jag bo om jag får jobb före lägenhet? Hur ska jag ha råd med lägenhet om jag får det innan jobb?

Vill inte flytta runt med barnet sådär jätte mycket utan vill försöka få en plats som han kan växa upp på. En trygghet. Både för mig och honom. Kunna göra upp budget och handla på billigare affärer. Osv.

Men i vilken ända ska jag börja?
Det är ju den där jävla ekonomin som sätter stopp för allting!
Som tur är har jag ju nu blivit av med den största slösaren. Fd sambon.

Jag vill börja om på ny kula!
Hjälp mig!
Citera
2013-10-07, 22:32
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obnoxiously

Jag får ca 10 000:- i månaden inräknat barnbidrag och underhåll.
Betalar ingen hyra eftersom jag gör saker åt hyresvärden istället såsom att städa trappen i flertalet hyreshus osv.
Jag betalar av två skulder på 500:-/mån.
Köper mat för ca 3000:-
Bränsle till bilen 2000:-
Mobil 500:-
Internet 500:-
El 500:-
Fack och a-kassan 600:-
Försäkring 300:-
Hyra av bilstol 109:-

Mobil, internet och el känns som tre ganska höga punkter. Kan du byta ner dig till billigare abonnemang, stänga av saker som står på dygnet runt och drar el när de inte används?

Rullgardiner och hyllor känns som en låg prio i din situation, istället för rullgardiner kanske du kan hänga upp några lakan så länge? Ser ju tråkigt ut, men hellre det och några kronor fler i plånboken...

Försök att sätta dig ner och gör en ordentlig budget, gör en måltidsplan och planera vad du ska laga för mat kommande dagar (eller veckor) så du kan köpa större förpackningar av vissa saker. Då kan du spara några kronor och du får ett bättre humm om vad måltiderna kostar. 3000 kr mat i månaden för bara dig och ditt barn går nog att sänka lite bara du tänker på vad du handlar. Att göra en budget kan vara svårt om man inte gjort det tidigare, det tar ett tag innan man lär sig hur man själv bäst vill ha översikt över pengarna. Prova gör en liten Lyxfällan-tavla hemma (om du sett det programmet och vet vad jag talar om). Deras variant är rak och enkel att börja med.

Gällande skulder är det bara att inse att de ska betalas. Viktigt är att du kommunicerar till de som du är skyldig pengar och visar att du är villig att betala av skulderna. Många kreditinstitut lägger gärna upp avbetalningsplaner bara du lyfter luren och ringer och pratar med dem. Det kan kännas jättejobbigt, men när du väl vågat ta det steget kommer det kännas bättre! Försök också tala med din bank om du kan få ett s.k. samlingslån hos dem, chanserna är små om du redan är hos KF men klart värt att undersöka möjligheten.
Citera
2013-10-07, 22:36
Medlem
stiff69s avatar
åka kommunalt mer(om du kan) och ställ av bilen om du kan. billigare mat. ah det är det vad jag kan tänka mig du kan spara in på.
lycka till och ta väl hand om barnet
Citera
2013-10-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Mobil, internet och el känns som tre ganska höga punkter. Kan du byta ner dig till billigare abonnemang, stänga av saker som står på dygnet runt och drar el när de inte används?

Rullgardiner och hyllor känns som en låg prio i din situation, istället för rullgardiner kanske du kan hänga upp några lakan så länge? Ser ju tråkigt ut, men hellre det och några kronor fler i plånboken...

Försök att sätta dig ner och gör en ordentlig budget, gör en måltidsplan och planera vad du ska laga för mat kommande dagar (eller veckor) så du kan köpa större förpackningar av vissa saker. Då kan du spara några kronor och du får ett bättre humm om vad måltiderna kostar. 3000 kr mat i månaden för bara dig och ditt barn går nog att sänka lite bara du tänker på vad du handlar. Att göra en budget kan vara svårt om man inte gjort det tidigare, det tar ett tag innan man lär sig hur man själv bäst vill ha översikt över pengarna. Prova gör en liten Lyxfällan-tavla hemma (om du sett det programmet och vet vad jag talar om). Deras variant är rak och enkel att börja med.

Gällande skulder är det bara att inse att de ska betalas. Viktigt är att du kommunicerar till de som du är skyldig pengar och visar att du är villig att betala av skulderna. Många kreditinstitut lägger gärna upp avbetalningsplaner bara du lyfter luren och ringer och pratar med dem. Det kan kännas jättejobbigt, men när du väl vågat ta det steget kommer det kännas bättre! Försök också tala med din bank om du kan få ett s.k. samlingslån hos dem, chanserna är små om du redan är hos KF men klart värt att undersöka möjligheten.

Mobilen har min far tagit åt mig på abonnemang. Så det är det minsta jag kan betala. Hade min gamla mobil i mååånga år. Men efter den blev överkörd så svällde batteriet upp och var tvungen köpa en ny. Internet är det enda jag fick ta. Har ringt alla. Men Net1 var det enda jag fick trots skulder. Fick då betala 1700:- för modemet. El. Bara en ungefärlig siffra. Oftast lägre.

3000:- då är det inräknat blöjor (4 paket per månad á 98:-/st) Våtservetter, välling, barnmat osv. Ca 1000:- av de är bara till barnet. Till storhandlar 1 gång i månaden blöjor osv för ca 2500:- resterande är det jag köper löpande under månaden. Köper alltid det billigaste. Äter ett mål mat på jobbet då jag jobbar ca 4 dagar per vecka. Äter nästan aldrig mat hemma.

Hur tar jag reda på var jag har alla skulder? Vet att jag har en skuld på ett ställe men är månader sedan jag fick någon påminnelse eller likande därifrån. Misstänker att jag har en hel del sådana.
Citera
2013-10-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiff69
åka kommunalt mer(om du kan) och ställ av bilen om du kan. billigare mat. ah det är det vad jag kan tänka mig du kan spara in på.
lycka till och ta väl hand om barnet

Bor på väldigt gles landsbygd. Finns ingen kollektivtrafik här. Går en buss två gånger om dagen hit och härifrån. 1 på morgon och en ganska sent på kvällen. Bilen jag har är väl ändå ganska billig. Förutom nu när bromsarna börjar bli dåliga. Och behövs nya vinterdag. Men den läcker in avgaser.... Vääääldigt gammal. Kostade mig 2000:- när jag köpte den.
Citera
2013-10-07, 22:59
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Mobilen har min far tagit åt mig på abonnemang. Så det är det minsta jag kan betala. Hade min gamla mobil i mååånga år. Men efter den blev överkörd så svällde batteriet upp och var tvungen köpa en ny. Internet är det enda jag fick ta. Har ringt alla. Men Net1 var det enda jag fick trots skulder. Fick då betala 1700:- för modemet. El. Bara en ungefärlig siffra. Oftast lägre.

3000:- då är det inräknat blöjor (4 paket per månad á 98:-/st) Våtservetter, välling, barnmat osv. Ca 1000:- av de är bara till barnet. Till storhandlar 1 gång i månaden blöjor osv för ca 2500:- resterande är det jag köper löpande under månaden. Köper alltid det billigaste. Äter ett mål mat på jobbet då jag jobbar ca 4 dagar per vecka. Äter nästan aldrig mat hemma.

Hur tar jag reda på var jag har alla skulder? Vet att jag har en skuld på ett ställe men är månader sedan jag fick någon påminnelse eller likande därifrån. Misstänker att jag har en hel del sådana.

Hmm, behöver du verkligen internet hemma då? Kan du kanske surfa via mobilen det du behöver och komma undan med en lägre månadskostnad?

Börjar med att ringa KF och kolla vad du har där, det är viktigast, sedan gräver du genom all gammal post (om du sparat papper vilket jag hoppas du gjort).
Citera
2013-10-07, 23:48
Medlem
Citat:
Lite konstigt uppge sin inkomst man har nu när den ändå slutar gälla direkt jag flyttar. Känns som ett dilemma. Var ska jag bo om jag får jobb före lägenhet?

Du uppger naturligtvis lön på ditt nya jobb ifall de frågar. Du kommer antagligen behöva ha någon som går i borgen för dig för att kunna få en lägenhet.

Citat:
Hur ska jag ha råd med lägenhet om jag får det innan jobb?

Tänk inte ens tanken att flytta innan du har ett nytt jobb såna äventyr kanske passar en 18-20 åring men knappast en småbarnsmamma.
Citera
2013-10-08, 01:33
Medlem
Celenos avatar
För 500 kronor i mobilkostnad bör du ha tillräckligt med data för att kunna surfa på datorn via mobilen.
Citera
2013-10-08, 09:21
Medlem
lottobarns avatar
Det jag tänker på i första hand är din bilkostnad. Finns det inget du kan göra för att dra ner på den utgiften? Jobbet närmre lägenheten, dagis närmre lägenheten osv.

Underhållet, försök att få in mer pengar. Att ha barn är inte gratis, vab, blöjor, vab och lite mer vab. Är ditt ex en någorlunda snäll kis förstår han det
Citera
2013-10-08, 11:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Bor på väldigt gles landsbygd. Finns ingen kollektivtrafik här. Går en buss två gånger om dagen hit och härifrån. 1 på morgon och en ganska sent på kvällen. Bilen jag har är väl ändå ganska billig. Förutom nu när bromsarna börjar bli dåliga. Och behövs nya vinterdag. Men den läcker in avgaser.... Vääääldigt gammal. Kostade mig 2000:- när jag köpte den.
Om du tänker flytta till mer centralt så behöver du kanske inte bilen men dina alternativ för att få annan bostad är som någon skrev att t.ex din pappa går i borgen för dig, du tar något i 2:a hand från någon som inte gör kreditupplysning på dig eller träffar en ny kille som har bra bostad / inga betalningsanmärkningar så han kan stå på kontraktet.
Kunde du inte bara ha köpt en billig kontantkortsmobil eller ett nytt batteri istället för abonnemang?
Från Joors har du gratis mobilt bredband på 10 MBit om du betalar 495:- i startavgift.
Kolla upp den billigaste leverantören för el på Compricer och byt! Samma sak med din försäkring / hemförsäkring? Finns ok för nån hundring i månaden.
Din fack och a-kassa låter också mycket, måste du verkligen vara med i facket? Kör du bara på A-kassan så blir det bara 100-150:-/mån.
Citera
2013-10-08, 13:09
Medlem
kezz89s avatar
Hade jag varit du, hade jag satt mig ner och räknat ihop alla skulder du och sen försökt prata med en bank, visa samtliga papper du har och säga att du vill åtgärda allt genom att ta en lån för att betala av allt.

Säg att du kanske behöver ett lån på 100 000 kr, det blir runt 1100 kr/månaden.
Citera
2013-10-12, 01:02
Medlem
SavageRSs avatar
Hej Obnoxiously!

Jag vill inte sitta och säga vilka utgifter man kan och ska minska. Du ska såklart försöka göra dig av med allt du inte behöver som kostar pengar! Jag tror att ett alternativ skulle vara att ta ett blancolån (ett lån utan säkerhet med hög ränta). Dessvärre så vet jag inte hur svårt det är att få när man är "inskriven" hos KF. Går ju massa reklam typ 'Bluestep' osv.

Jag skulle först och främst kontakta min bank och be att få en tid med en rådgivare och förklara situationen, se om det finns en möjlighet (kostar ingenting)... om de inte vill erbjuda så ring 'Lendo' eller registrera dig på nätet så ringer de upp dig.

Om vi säger att du tar ett blancolån på 65.000 KR för att täcka alla dina skulder så kommer du kanske få en ränta mellan 11-13%. Inte omöjligt att du hamnar på 9% men nästan...

65.000 KR + 13% ränta = 73.450 KR
2 år = 3060 KR/MÅN
3 år = 2040 KR/MÅN
5 år = 1224 KR/MÅN

Du kommer förmodligen få lite längre ränta än 13% men de är ingen större skillnad på summan... man vill såklart inte sitta med lån heller, men detta kanske är ett alternativ? Då blir du av med skulderna (förutsatt att detta skulle funka) sen kommer du förmodligen fortfarande vara "inskriven" hos KF. Jag vet inte hur det fungerar men det kan nog någon annan svara på rätt utförligt!
Självklart kan man betala in mer per månad om man klarar av det, vilket är att rekommendera. "Spara" pengar i en sådan situation är "dumt". Man bör kanske ha några hundralappar i sparbössan (beroende på vad man har som kan gå sönder)... Bostadsrätt blir tusenlappar i sparbössan... Kastar man in 2.000 KR extra så slipper du räntan på 2.000KR. Dessutom blir du av med lånet 1 månad tidigare (om du tar det på 3 år).

Ja du förstår säkert! Annars är det bara att fråga.

MVH
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in