Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-07, 19:18
  #1
Medlem
Krasigts avatar
Notera att denna tråden antagligen ligger fel. Tråden handlar om hur väl datorn och skärmen behövs plastas in/skydda datorn och det billigaste, snabbaste och säkraste sättet att få hit datorn.

Hade problem med min bärbara förra veckan och har bestämt mig för att skeppa upp den stationära över hela Sverige i princip. Har ingen aning om hur mycket stryk en dator verkligen tål, så jag vänder mig därför hit för att få tips och råd om hur jag bör göra. Det jag behöver frakta hit är alltså en datorskärm som är drygt 20 tum och datorn.

Så, lägg fram era förslag, posta tidigare erfarenheter och dylikt. Jag uppskattar i princip alla tips och råd som läggs fram då jag själv inte har en uppfattning om något av detta.
Citera
2013-10-07, 19:26
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hur ska denna dator transporteras?
Citera
2013-10-07, 19:55
  #3
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur ska denna dator transporteras?
Det är det jag inte är riktigt säker på. Detta var en impulstråd. Jag antar att posten hade varit ett ganska smidigt sätt.
Citera
2013-10-07, 20:05
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ska datorn te.x transporteras med någon budfirma eller rent av ett åkeriföretag så står datorn i en tempererad miljö.

Kanske en flyttkartong med frigolit ut med sidan som dämpning. Lägg en filt över bildskärmen så den klarar sig ifrån repor och annat.

Dämpar sidorna med frigolit och filt så är det nog inga problem.
Citera
2013-10-07, 22:39
  #5
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ska datorn te.x transporteras med någon budfirma eller rent av ett åkeriföretag så står datorn i en tempererad miljö.

Kanske en flyttkartong med frigolit ut med sidan som dämpning. Lägg en filt över bildskärmen så den klarar sig ifrån repor och annat.

Dämpar sidorna med frigolit och filt så är det nog inga problem.
Tror d u det räcker? Har kollat en del videor på posten och de kör mest med bubbelplast. Vet dock inte hur effektivt det är för en dator. Ska nog ringa postens kundtjänst och kolla med dom.
Citera
2013-10-13, 16:53
  #6
Medlem
Rebelxs avatar
En ORDENTLIG flyttkartong.
Både burk och skärm borde nog få plats i en om burken inte är alltför stor.
Sedan tar du filt, massa tidningspapper eller liknandet och stoppar runt omkring så det inte åker runt i kartongen, alls.
Även på undersidan där de antagligen kommer få mest smällar.
Bussfrakt eller något?
Posten och annat som kastar omkring dina paket hursomhelst kanske du ska försöka undvika, kan ingen köra upp den till dig?
Citera
2013-10-13, 19:22
  #7
Medlem
Använd originalkartonerna om du har dem kvar. Men det har du kanske inte.
Citera
2013-10-13, 19:51
  #8
Medlem
Voglys avatar
En rejäl kartong med frigolit och frigolitbitar i som ser ut som popcorn. Annars kanske du kan lägga datorn i en stor påse och fylla den med tidningspapper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback