2013-10-07, 17:49
Medlem
Tjena! Äntligen har jag en god anledning att skapa en tråd här!

Vad jag undrar över är; Är detta ett möjligt projekt? Har någon annan lyckats med liknande? Gör jag något väldigt fel?(som bara en l33t-flashbackare kan se).

Mitt mål är att fram till maj nästa år ha gått från någon som aldrig promenerat längre än från soffan, till datorn, till kylskåpet. Till att ha en god kondition(bättre än en "vanlig" individ), slimmad kropp utan onödigt fett och markant synligare muskelmassa. Svärmors våta dröm.

Innan jag går vidare, lite info:
Kön: Man
Ålder: 18 år
Längd: 182 cm
Vikt: 98 kg
Aktivitet innan projektet: null

Så min metod bygger på följande princip: Ät mindre kolhydrater(underskott), öka proteinintaget och skilja kondition-/fettförbränningsträningen tidsmässig så långt ifrån byggnaden av muskelvolym.

Mat:
Frukost: Müsli och fil, ett glas juice, två skivor hårt bröd med ägg och kaviar, extra proteinrik mjölk
Mellanmål: en skiva grovt bröd, skinka, ost, sallad och paprika
Lunch: Litet mål av vad skolmatsalen har att erbjuda
Eftermiddagsmellanmål: frukt, juice och proteinrik mjölk
Middag: Högst varierande, liten portion av husmanskost

Kosttillskott:
Jag överväger att lägga till proteintillskott runt styrketräningen men det får bli efter nästa lön.
Annars försöker jag undvika tillskott så mycket som möjligt, ersätter med vanlig mat med lågt innehåll av kolhydrater och proteinrik mjölk.

Nu till självaste träningen:
Jag planerar att utföra konditionsträningen/fettförbränningen på kvällarna och muskelbyggnaden på morgonen innan skolan.

Kondition:
Just nu vet inte min kropp vad det ordet ens betyder. Så för tillfället pushar jag mig så hårt jag bara kan där jag springer 2 dagar, vilar 1, springer 2 o.s.v. Mitt mål är att kunna springa 5 km utan uppehåll innan månaden är slut.

Muskelbyggnad:
Som tidigare nämnt planerar jag att placera styrketräningen på morgonen, innan frukost(bäst förbränning då). Jag tränar då en muskelgrupp 2 gånger i veckan. Så, t.ex.
Måndag:
Morgonen:
Axlar
Triceps
Bröst
Kvällen:
Joggar

Tisdagen:
Morgonen:
Rygg
Biceps
Mage
Kvällen:
jogga

Onsdagen:
Morgonen:
Den här dagen kommer jag att vila var annan vecka, i början.
Ben
Underarmar
Kvällen:
Vila

Torsdagen:
Morgonen:
Bröst
Axlar
Triceps
Kvällen:
Jogga

Fredagen:
Morgonen:
Rygg
Biceps
Mage
kvällen:
Jogga

Lördagen:
VILA

Söndagen:
Morgonen:
Vila
Kvällen:
Jogga

För att tillägga så kommer jag att variera muskelträningarna, t.ex. Måndagspasset så tränar jag bröst; Bänkpress, lutande hantelpress, flyes, men på torsdagen så tränar jag bröst; Bänkpress, lutande hantelpress och omvänd dips.

Som en liten sista fråga; när tror ni att förändringarna börjar synas?
Citera
2013-10-07, 18:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4nd0m-Us3r
Är detta ett möjligt projekt? Har någon annan lyckats med liknande? Gör jag något väldigt fel?
Ja, ja och ja tyvärr. Ditt upplägg är inte optimerat för dina mål och du går över ån efter vatten.

För det första var det en himla massa joggande, men running will not get you abs. Viktnergång fixar du i köket, jogging är cardioträning. Separera de två begreppen. Jogga kan du göra om du vill, men var klar över vad syftet är. Om syftet är fettförbränning, stryk jogging.

Sedan tränar du för mycket och för ofta. För snabbast resultat bör du hoppa på ett nybörjarschema med tre helkroppspass i veckan. Split blir nödvändigt långt senare. Jag föreslår Starting Strength, Stronglifts eller snarlika program (fåtal basövningar, helkropp, få träningsdagar).

Sedan går det bra att skala av fett och bygga muskler samtidigt, i synnerhet när du är nybörjare och lite chubby. För att göra detta bantar du på vilodagarna, och minibulkar träningsdagar. Jag föreslår för enkelhetens skull att du inte äter kolhydrater alls vilodagar, gör detta istället på träningsdagar. Jag orkar inte kommentera ett matschema som använder begrepp som "skolmat" och "husmanskost", det kan vara vad som helst och du måste ha bättre koll än så om du ska lyckas.

Gör det rätt och du kan flasha före- efter-fotot på julafton.
Citera
2013-10-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ja, ja och ja tyvärr. Ditt upplägg är inte optimerat för dina mål och du går över ån efter vatten.

För det första var det en himla massa joggande, men running will not get you abs. Viktnergång fixar du i köket, jogging är cardioträning. Separera de två begreppen. Jogga kan du göra om du vill, men var klar över vad syftet är. Om syftet är fettförbränning, stryk jogging.

Sedan tränar du för mycket och för ofta. För snabbast resultat bör du hoppa på ett nybörjarschema med tre helkroppspass i veckan. Split blir nödvändigt långt senare. Jag föreslår Starting Strength, Stronglifts eller snarlika program (fåtal basövningar, helkropp, få träningsdagar).

Sedan går det bra att skala av fett och bygga muskler samtidigt, i synnerhet när du är nybörjare och lite chubby. För att göra detta bantar du på vilodagarna, och minibulkar träningsdagar. Jag föreslår för enkelhetens skull att du inte äter kolhydrater alls vilodagar, gör detta istället på träningsdagar. Jag orkar inte kommentera ett matschema som använder begrepp som "skolmat" och "husmanskost", det kan vara vad som helst och du måste ha bättre koll än så om du ska lyckas.

Gör det rätt och du kan flasha före- efter-fotot på julafton.

Okej, jo 1 syfte är ju att förbränna fettet, där jag hade uppfattat joggningen som en bra väg. Men vad skulle du hellre rekommendera? Blev lite glad av den delen då springa är bland det tråkigaste jag vet.

Jag ska plugga på lite mer om Starting strength och Stronglifts.
När du säger, att jag inte ska äta kolhydrater alls på vilodagar, blir inte det helt enkelt = ingen mat alls?
Eller vilken sorts mat skall jag då äta?
Skolmaten skulle man kunna se på som husmanskost också. Helt enkelt äter jag små portioner som innehåller allt möjligt, kött, pasta, potatis o.s.v. "vanlig mat som mormor lagar".

Tack för snabbt svar!
Citera
2013-10-07, 19:27
Medlem
Mina tips.
- Skippa joggingen och satsa på tung styrketräning.
- Var inte rädd för att äta kolhydrater och fett.
- Lägg ner någon/några timmar på att läsa på om kost och styrketräning och dess effekter.
- Skynda långsamt och lyssna på din kropp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till
Citera
2013-10-07, 19:51
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4nd0m-Us3r
Okej, jo 1 syfte är ju att förbränna fettet, där jag hade uppfattat joggningen som en bra väg. Men vad skulle du hellre rekommendera?
Cardio är ett trubbigt verktyg för fettförbränning, låt vara att det är väldigt populärt och så fort folk ska ner i vikt snörar de på sig löparskorna. För att skala av fett måste du ligga på ett kaloriunderskott, det vill säga äta mindre än vad du gör av med. Effektivt verktyg för viktnergång är helt enkelt diet, att du äter mindre. Hur man gör det finns det olika strategier för.
Citat:
Jag ska plugga på lite mer om Starting strength och Stronglifts.
Gör det, det finns mycket pedagogiska videos, bilder och texter om det förstnämnda, och det är därför jag rekommenderar den framför Stronglifts (som är väldigt likt). Det är lättare att hitta information helt enkelt, och det du behöver koncentrera dig på är att lära dig en handfull övningar rätt. Sedan är det bara att köra.

Citat:
Skolmaten skulle man kunna se på som husmanskost också. Helt enkelt äter jag små portioner som innehåller allt möjligt, kött, pasta, potatis o.s.v. "vanlig mat som mormor lagar".
Det spelar ingen roll "vad" för slags mat du säger att det är. Mängden är viktig, och husmanskost kan vara allt ifrån rödbetor till pannkakor med sylt. Du måste ha ett hum om hur mycket kalorier du behöver dagligen, och sedan får du räkna hur mycket kalorier du stoppar i dig. Läs de klistrade trådarna på forumet för att lära dig det.

Citat:
När du säger, att jag inte ska äta kolhydrater alls på vilodagar, blir inte det helt enkelt = ingen mat alls? Eller vilken sorts mat skall jag då äta?
Kolhydrater är inte samma sak som kalorier, du har nog blandat ihop begreppen. Självklart ska du äta mat varje dag, och du behöver inte gå hungrig om du äter rätt och smart.

Jag tror att du är ute på lite djupt vatten, läs klistrade trådar om hur man går ner i vikt först och sätt dig in i lite grundläggande näringslära, mitt råd om kolhydrater blir helt obegripligt annars. Till att börja med kan du äta lite mindre portioner än du brukar, och hoppa över allt det som vet är "onyttigt" (godis, läsk, chips…). Det tar dig en bit på väg, men inte hela vägen.
Citera
2013-10-07, 21:48
Medlem
Du verkar ha förstått att det är viktigt med protein, men ändå inte förstått var det finns mycket protein. Mjölk med 30% extra protein är inte direkt det första att ta till. Detta är bara dyrt. Du ska äta ägg kvarg och keso. Makrill tonfisk lax. Kyckling osv. Det finns massor att läsa. Läs på styrkelabbet.se

Här har du ett enkelt recept för dryga 90 gr protein: 250g kvarg+3dl mjölk+2 skopor valfritt proteinpulver Mixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in