2013-10-07, 06:50
Medlem
Midus avatar
Hej,

Jag har letat hr p forumet, och jisses, vad folk har smaskiga grytor i sina kokboksarsenaler.
Dock har jag inte funnit detta recept, som jag lngtar efter s mycket. Egentligen r det vl "mat p mormors vis". Minns denna rtt som otroligt smarrig och vrmande under hst och vinter.

Det skall vara tjocka revben, skurna per varje ben, som bryns i gjutjrnsgryta och puttrar drefter uti denna tills kttet brjar falla av benen. Reven serveras i ss, ljusbrun sdan, halvtjock, med pplemos, kokta mortter med smr och kokt, mjlig potatis.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska f till grytan, med kryddor etc. Morsan sade att det skall vara lite torkad, malen ingefra och vitpeppar rubbade p reven, sen ngra kryddnejlikor och lagerblad i koket.

Jag skulle vilja hra era versioner av denna rtt, som jag nog tror att de flesta smakat frn de gamla i slkten. Fr rev i gryta r delikat.
Citera
2013-10-07, 08:03
Medlem
christerys avatar
Mja, jag snr dom i kvarnen istllet (kttet allts) och gr kttfrs p det.

Den bruna maten
kanske har nt bra recept p gammaldags ss, brunss allts men det r en klick smr och vetemjl som man reder med om man stekt nt. hur det ska fungera med kokta kamben har jag inte en aning om.

Googlade lite och denna sg ju i alla fall god ut http://www.recept.nu/anders_leven/_/...d_barbecuesas/

EDIT: stavas inte komta, utan kokta...
Senast redigerad av christery 2013-10-07 kl. 08:30.
Citera
2013-10-07, 08:19
Medlem
MeanMEs avatar
Man skall lyssna p mammor de brukar kunna det dr med mat.
Tycker hon gav mycket sunda rd till kryddning.
Hade nog lagt dit lite kryddpeppar, lagerblad och en liten dutt god fond att koka i.

Sedan vinbrs eller rnnbrsgele, men det handlar om tycke och smak.
ppelmoset hade jag sparat till efterrtt med en klick vispad grdde till och lite kanel .
Rena nostalgitrippen till min barndoms mat lol.
Citera
2013-10-07, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Hej,

Jag har letat hr p forumet, och jisses, vad folk har smaskiga grytor i sina kokboksarsenaler.
Dock har jag inte funnit detta recept, som jag lngtar efter s mycket. Egentligen r det vl "mat p mormors vis". Minns denna rtt som otroligt smarrig och vrmande under hst och vinter.

Det skall vara tjocka revben, skurna per varje ben, som bryns i gjutjrnsgryta och puttrar drefter uti denna tills kttet brjar falla av benen. Reven serveras i ss, ljusbrun sdan, halvtjock, med pplemos, kokta mortter med smr och kokt, mjlig potatis.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska f till grytan, med kryddor etc. Morsan sade att det skall vara lite torkad, malen ingefra och vitpeppar rubbade p reven, sen ngra kryddnejlikor och lagerblad i koket.

Jag skulle vilja hra era versioner av denna rtt, som jag nog tror att de flesta smakat frn de gamla i slkten. Fr rev i gryta r delikat.
Den hr grytan pminner ju om kalops, fast med revben av gris i stllet fr hgrev. Ett tillvgagngsstt likt det man anvnder i samband med kalops r drfr p sin plats.

Jag kr p tryckkokare dr revbenen fr ligga p en insats. Under insatsen har jag vatten (frsiktigt!) och rotsaker, samt gul lk. Det hela kryddas med hel vitpeppar, lagerblad, kryddpeppar och en kryddnejlika.

Nr kttet r s mrt att det ramlar av benen s lyfter jag ut det ur grytan och tar bort insatsen. Drefter hller jag ut vtskan tillsammans med rotsakerna och lken genom en sil (jag passerar sledes ssen).

Nsta steg r att plocka benen p ktt och lgga det tillsammans med den passerade ssen tillbaka i gryten. Ssen reds nu antingen med Maizena eller vanligt vetemjl (roux). Det hela fr nu sjuda upp utan lock p, samt eventuellt berikas med sm grna rter, grna frysta petit pois.

En del reder dessutom grytan med grdde. Personligen undviker jag det.

Det r gott med kokt potatis till, toppad med frsk persilja och som garnityr inlagd gurka eller rdbetor.

~Paul~
Citera
2013-10-07, 20:11
Medlem
Urskta depaul.

Men i detta sammanhanget att skriva att man hller ut vtskan kan nog missuppfattas om man r slarvig och inte lser hela receptet ;-)
Citera
2013-10-07, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Urskta depaul.

Men i detta sammanhanget att skriva att man hller ut vtskan kan nog missuppfattas om man r slarvig och inte lser hela receptet ;-)
Ja, det var kanske lite otydligt.

Den passerade vtskan r sledes det man r ute efter och det r den som skapar ssen! Glm heller inte att spda ut denna vtska eftersom den har en frmga att bli ganska salt.

Ber om urskt fr mitt slarviga stt att skriva .

~Paul~
Citera
2013-10-07, 21:46
Medlem
Citera
2013-10-08, 14:00
Medlem
jajahars avatar
Jag stoppar in katrinplommon mellan ben och ktt. Vitpeppar och salt. Stek med en lk och morot samt en buljongtrning. Ssen avsmakar jag med ppelmos. Blir lite likt flskkarr men nd lite smarrigare.
Citera
2013-10-09, 10:46
Medlem
Masturblijas avatar
Brukar laga bruna bnor med rkta revben ifrn willys, funkar helt perfekt.
Citera
2013-10-12, 09:10
Medlem
Midus avatar
Hmm, tack fr intressanta perspektiv och ider.

Jag r fast besluten att laga i min gjutjrnsgryta (ej emaljerad), som nu r renoverad och vl instekt fr hstens och vinterns kraftiga rtter.

Frra gngen brynte jag revbenen i smr i grytan, spdde sedan med Carnegie-porter (3,5 %) och puttrade p. Smaken var det vl inget fel p. Men en frga fr er insatta, r det annorlunda att reda en gryta om stor andel av spadet r baserat p l? Frskte med rent vetemjl skakat med grdde, men det tjocknade inte. Jag vill ju inte ha en tjock ss, men den mste vara "ssig", inte bara sky.

Vilka rotsaker br jag koka med fr att f lite intressantare smak? Tnker mig gul lk, rotselleri, palsternacka, morot. Ngra andra?

S, redningen r vl strsta frgan nu. Skall nog rubba reven med ingefra, vitpeppar, kryddpeppar och salt kvllen innan kanske? Fr se om jag kan krva ur morsan p lite fler detaljer kring detta. Har ju hemkokt, syrligt pplemos helkonserverat nu, som bara lngtar efter att tagas fram fr sdana rtter.
Citera
2013-10-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Hmm, tack fr intressanta perspektiv och ider.

Jag r fast besluten att laga i min gjutjrnsgryta (ej emaljerad), som nu r renoverad och vl instekt fr hstens och vinterns kraftiga rtter.

Frra gngen brynte jag revbenen i smr i grytan, spdde sedan med Carnegie-porter (3,5 %) och puttrade p. Smaken var det vl inget fel p. Men en frga fr er insatta, r det annorlunda att reda en gryta om stor andel av spadet r baserat p l? Frskte med rent vetemjl skakat med grdde, men det tjocknade inte. Jag vill ju inte ha en tjock ss, men den mste vara "ssig", inte bara sky.

Vilka rotsaker br jag koka med fr att f lite intressantare smak? Tnker mig gul lk, rotselleri, palsternacka, morot. Ngra andra?

S, redningen r vl strsta frgan nu. Skall nog rubba reven med ingefra, vitpeppar, kryddpeppar och salt kvllen innan kanske? Fr se om jag kan krva ur morsan p lite fler detaljer kring detta. Har ju hemkokt, syrligt pplemos helkonserverat nu, som bara lngtar efter att tagas fram fr sdana rtter.

Det r lika att reda l som vatten, jag tror helt enkelt du mste ha mer mjl. Har du drygt en liter vtska s krvs ngra matskedar. Tycker ditt recept verkar bra men bryn kttet ordentligt innan s du fr ut smakerna som en fin stekyta innebr. Ett litet trick fr att f lite mer umanismak kan vara att lgga i lite finhackade champinjoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in