2013-10-07, 06:50
Medlem
Midus avatar
Hej,

Jag har letat här på forumet, och jisses, vad folk har smaskiga grytor i sina kokboksarsenaler.
Dock har jag inte funnit detta recept, som jag längtar efter så mycket. Egentligen är det väl "mat på mormors vis". Minns denna rätt som otroligt smarrig och värmande under höst och vinter.

Det skall vara tjocka revben, skurna per varje ben, som bryns i gjutjärnsgryta och puttrar därefter uti denna tills köttet börjar falla av benen. Reven serveras i sås, ljusbrun sådan, halvtjock, med äpplemos, kokta morötter med smör och kokt, mjölig potatis.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska få till grytan, med kryddor etc. Morsan sade att det skall vara lite torkad, malen ingefära och vitpeppar rubbade på reven, sen några kryddnejlikor och lagerblad i koket.

Jag skulle vilja höra era versioner av denna rätt, som jag nog tror att de flesta smakat från de gamla i släkten. För rev i gryta är delikat.
Citera
2013-10-07, 08:03
Medlem
christerys avatar
Mja, jag snör dom i kvarnen istället (köttet alltså) och gör köttfärs på det.

Den bruna maten
kanske har nåt bra recept på gammaldags sås, brunsås alltså men det är en klick smör och vetemjöl som man reder med om man stekt nåt. hur det ska fungera med kokta kamben har jag inte en aning om.

Googlade lite och denna såg ju i alla fall god ut http://www.recept.nu/anders_leven/_/...d_barbecuesas/

EDIT: stavas inte komta, utan kokta...
Senast redigerad av christery 2013-10-07 kl. 08:30.
Citera
2013-10-07, 08:19
Medlem
MeanMEs avatar
Man skall lyssna på mammor de brukar kunna det där med mat.
Tycker hon gav mycket sunda råd till kryddning.
Hade nog lagt dit lite kryddpeppar, lagerblad och en liten dutt god fond att koka i.

Sedan vinbärs eller rönnbärsgele, men det handlar om tycke och smak.
Äppelmoset hade jag sparat till efterrätt med en klick vispad grädde till och lite kanel .
Rena nostalgitrippen till min barndoms mat lol.
Citera
2013-10-07, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Hej,

Jag har letat här på forumet, och jisses, vad folk har smaskiga grytor i sina kokboksarsenaler.
Dock har jag inte funnit detta recept, som jag längtar efter så mycket. Egentligen är det väl "mat på mormors vis". Minns denna rätt som otroligt smarrig och värmande under höst och vinter.

Det skall vara tjocka revben, skurna per varje ben, som bryns i gjutjärnsgryta och puttrar därefter uti denna tills köttet börjar falla av benen. Reven serveras i sås, ljusbrun sådan, halvtjock, med äpplemos, kokta morötter med smör och kokt, mjölig potatis.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska få till grytan, med kryddor etc. Morsan sade att det skall vara lite torkad, malen ingefära och vitpeppar rubbade på reven, sen några kryddnejlikor och lagerblad i koket.

Jag skulle vilja höra era versioner av denna rätt, som jag nog tror att de flesta smakat från de gamla i släkten. För rev i gryta är delikat.
Den här grytan påminner ju om kalops, fast med revben av gris i stället för högrev. Ett tillvägagångssätt likt det man använder i samband med kalops är därför på sin plats.

Jag kör på tryckkokare där revbenen får ligga på en insats. Under insatsen har jag vatten (försiktigt!) och rotsaker, samt gul lök. Det hela kryddas med hel vitpeppar, lagerblad, kryddpeppar och en kryddnejlika.

När köttet är så mört att det ramlar av benen så lyfter jag ut det ur grytan och tar bort insatsen. Därefter häller jag ut vätskan tillsammans med rotsakerna och löken genom en sil (jag passerar således såsen).

Nästa steg är att plocka benen på kött och lägga det tillsammans med den passerade såsen tillbaka i gryten. Såsen reds nu antingen med Maizena eller vanligt vetemjöl (roux). Det hela får nu sjuda upp utan lock på, samt eventuellt berikas med små gröna ärter, gärna frysta petit pois.

En del reder dessutom grytan med grädde. Personligen undviker jag det.

Det är gott med kokt potatis till, toppad med färsk persilja och som garnityr inlagd gurka eller rödbetor.

~Paul~
Citera
2013-10-07, 20:11
Medlem
Ursäkta depaul.

Men i detta sammanhanget att skriva att man häller ut vätskan kan nog missuppfattas om man är slarvig och inte läser hela receptet ;-)
Citera
2013-10-07, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickep
Ursäkta depaul.

Men i detta sammanhanget att skriva att man häller ut vätskan kan nog missuppfattas om man är slarvig och inte läser hela receptet ;-)
Ja, det var kanske lite otydligt.

Den passerade vätskan är således det man är ute efter och det är den som skapar såsen! Glöm heller inte att späda ut denna vätska eftersom den har en förmåga att bli ganska salt.

Ber om ursäkt för mitt slarviga sätt att skriva .

~Paul~
Citera
2013-10-07, 21:46
Medlem
Citera
2013-10-08, 14:00
Medlem
jajahars avatar
Jag stoppar in katrinplommon mellan ben och kött. Vitpeppar och salt. Stek med en lök och morot samt en buljongtärning. Såsen avsmakar jag med äppelmos. Blir lite likt fläskkarré men ändå lite smarrigare.
Citera
2013-10-09, 10:46
Medlem
Masturblijas avatar
Brukar laga bruna bönor med rökta revben ifrån willys, funkar helt perfekt.
Citera
2013-10-12, 09:10
Medlem
Midus avatar
Hmm, tack för intressanta perspektiv och idéer.

Jag är fast besluten att laga i min gjutjärnsgryta (ej emaljerad), som nu är renoverad och väl instekt för höstens och vinterns kraftiga rätter.

Förra gången brynte jag revbenen i smör i grytan, spädde sedan med Carnegie-porter (3,5 %) och puttrade på. Smaken var det väl inget fel på. Men en fråga för er insatta, är det annorlunda att reda en gryta om stor andel av spadet är baserat på öl? Försökte med rent vetemjöl skakat med grädde, men det tjocknade inte. Jag vill ju inte ha en tjock sås, men den måste vara "såsig", inte bara sky.

Vilka rotsaker bör jag koka med för att få lite intressantare smak? Tänker mig gul lök, rotselleri, palsternacka, morot. Några andra?

Så, redningen är väl största frågan nu. Skall nog rubba reven med ingefära, vitpeppar, kryddpeppar och salt kvällen innan kanske? Får se om jag kan kräva ur morsan på lite fler detaljer kring detta. Har ju hemkokt, syrligt äpplemos helkonserverat nu, som bara längtar efter att tagas fram för sådana rätter.
Citera
2013-10-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Hmm, tack för intressanta perspektiv och idéer.

Jag är fast besluten att laga i min gjutjärnsgryta (ej emaljerad), som nu är renoverad och väl instekt för höstens och vinterns kraftiga rätter.

Förra gången brynte jag revbenen i smör i grytan, spädde sedan med Carnegie-porter (3,5 %) och puttrade på. Smaken var det väl inget fel på. Men en fråga för er insatta, är det annorlunda att reda en gryta om stor andel av spadet är baserat på öl? Försökte med rent vetemjöl skakat med grädde, men det tjocknade inte. Jag vill ju inte ha en tjock sås, men den måste vara "såsig", inte bara sky.

Vilka rotsaker bör jag koka med för att få lite intressantare smak? Tänker mig gul lök, rotselleri, palsternacka, morot. Några andra?

Så, redningen är väl största frågan nu. Skall nog rubba reven med ingefära, vitpeppar, kryddpeppar och salt kvällen innan kanske? Får se om jag kan kräva ur morsan på lite fler detaljer kring detta. Har ju hemkokt, syrligt äpplemos helkonserverat nu, som bara längtar efter att tagas fram för sådana rätter.

Det är lika att reda öl som vatten, jag tror helt enkelt du måste ha mer mjöl. Har du drygt en liter vätska så krävs några matskedar. Tycker ditt recept verkar bra men bryn köttet ordentligt innan så du får ut smakerna som en fin stekyta innebär. Ett litet trick för att få lite mer umanismak kan vara att lägga i lite finhackade champinjoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in