Undrar om någon vet vad gäller regler för Expressbetalning med Handelsbanken.
Från en form på hsb:s sida:
Betalningsformer
Beroende på vilken form av utlandsbetalning du väljer tar det olika tid och kostar olika mycket.
Betalsätt,Avgift, Mottagarens bank tillhanda,Kommentar.
EU-betalning
0 kr
Inom 2 bankdagar
För betalning till länder inom EU/EES. Se särskilda villkor.
Normal 40 kr Inom 2-3 bankdagar
Används oftast för betalning till länder utanför EU/EES
Express 350kr Inom 1 bankdag
Det snabbaste sättet att skicka pengar. Observera att det kan ta någon dag extra beroende på mottagarland. * OBS! stjärnan.
Nordisk kundbetalning
0 kr
Samma dag, senast Inom 1 bankdag
För överföring till Handelsbanken i Finland, Norge och Danmark.
* Ej valbart för betalningar i EUR inom EU/EES eller för betalningar i SEK inom Sverige.
OBS, Min fråga är kan jag inte välja att skicka EUR till ett annat land inom EU/ESS, elr måsta jag välja ex. USD elr AUD typ för att Express ska gå igenom inom EU/EES?
texten från sebs hemsidan får mig att bli lite klokare:
1) En betalningstransaktion i SEK till en betalningsmottagare inom EES (EU-länder, Norge, Island och Liechtenstein) betraktas som en EU-reglerad betalning om IBAN-nummer och BIC-kod är korrekt angivna och betalningsmottagaren och avsändaren betalar sina respektive bankkostnader (SHARE). En EU-reglerad betalning har samma pris som en SEPA-betalning.
2) Betalning i tredjelandsvaluta, betalning i annan valuta än SEK, EUR eller mottagarlandets valuta.
3) Med EU-reglerade betalningar avses betalningstransaktioner i euro eller SEK som skickats från banker i EES (EU-länder, Norge, Island och Liechtenstein) där IBAN-nummer och BIC-kod är korrekt angivna och betalningsmottagaren och avsändaren betalar sina respektive bankkostnader (SHARE).
Gäller samma regler för Handelsbanken?.. uppskattar svar och om någon kan få mig ännu klokare tack.
Senast redigerad av txtlist 2013-10-07 kl. 01:30.