• 1
  • 2
2013-10-06, 21:48
Medlem
Eirinis avatar
Är helt lost. Jag bor fortfarande hemma, hade en csn skuld på 2000 ungefär som jag fick veta om i våras även fast skulden var från typ ett år sen, betalade tillbaka skulden så fort jag kunde men hann då få ett brev av kronofogden typ som en påminnelse. Betalade iaf av skulden och hörde inget mer från varken csn eller kronofogden. Idag knackade det tydligen på dörren, var inte hemma utan mamma öppnade och det var från kronofogden att jag hade en skuld. Mamma vägrade ta emot det och eftersom jag inte har en skuld så sade hon detta och dom kunde inte berätta vad det handlade om förens hon accepterade brevet. Hon ville inte ta emot något som var till mig.

Iaf, har aldrig varit med om detta, jag har ingen skuld till något, csn var det enda jag varit återbetalnings skyldig men varför blir jag delgiven? Jag ska ringa i morgon och fråga var detta är om men måste jag ha meddelat kronofogden att jag betalat csn eller vad händer? Har inte fått några brev alls om att jag sitter hos kronofogden inget detta kom som en chock.
Citera
2013-10-06, 22:03
Medlem
Kadaverlimpas avatar
Brukar inte inkasso ha ett finger med i spelet innan det går till kronofogden?

Har du betalat skulden ska det inte vara något problem.

Annars är det bara lyfta luren och börja forska.
Ring CSN, inkassobolag (?) och kronofogden.
Någonstans måste din betalning finnas registrerad. Kontakta din bank om det inte löser sig.
De måste kunna se var din betalning gått.

Är inte så insatt i sånt här men det kan ju va så att kronofogden eller inkasso vill ha betalt för sitt uppdrag.

Lycka till!
Citera
2013-10-06, 22:09
Medlem
Eirinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadaverlimpa
Brukar inte inkasso ha ett finger med i spelet innan det går till kronofogden?

Har du betalat skulden ska det inte vara något problem.

Annars är det bara lyfta luren och börja forska.
Ring CSN, inkassobolag (?) och kronofogden.
Någonstans måste din betalning finnas registrerad. Kontakta din bank om det inte löser sig.
De måste kunna se var din betalning gått.

Är inte så insatt i sånt här men det kan ju va så att kronofogden eller inkasso vill ha betalt för sitt uppdrag.

Lycka till!

Jo jag tänkte att dom kanske vill ha en summa för strulet men då borde dom väl inte skicka en person till mig som säger att det är en skuld? Alltså, om jag har en skuld borde dom väl meddela mig innan ist delgiva mig bara så där. Får väl hoppas det kanske inte gått fram till dom att jag betalat det, för detta måste ju då betyda att jag sitter hos kronofogden, det känns ju inte så kul.. Tack så mycket!
Citera
2013-10-06, 22:12
Medlem
De kan ju ha skickat fakturor som kommit bort i posten, eller att ni själva har slarvat bort dem.
Citera
2013-10-06, 22:15
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Jo jag tänkte att dom kanske vill ha en summa för strulet men då borde dom väl inte skicka en person till mig som säger att det är en skuld? Alltså, om jag har en skuld borde dom väl meddela mig innan ist delgiva mig bara så där. Får väl hoppas det kanske inte gått fram till dom att jag betalat det, för detta måste ju då betyda att jag sitter hos kronofogden, det känns ju inte så kul.. Tack så mycket!

Troligtvis är det så att csn lämnat skulden till kfm, du betalar direkt till csn och de drar tillbaka skulden.
Dock så har skulden här ökat med 750kr om jag inte minns fel för kfm´s tjänster, dessa pengar kommer du åka på att betala, kfm kan dock inte driva in några pengar utan att först delge dig om att du har en skuld, att det kommer en delgivningsman tyder på att de skickat ett antal delgivningskvitton via den vanliga postgången som inte kommit tillbaka till kfm.
Lyckas du inte lösa detta via telefon så kommer de fortsätta försöka hitta dig genom att besöka dig hemma på arbete osv tills du skriver på kvittot.
Citera
2013-10-06, 23:43
Medlem
Eirinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Troligtvis är det så att csn lämnat skulden till kfm, du betalar direkt till csn och de drar tillbaka skulden.
Dock så har skulden här ökat med 750kr om jag inte minns fel för kfm´s tjänster, dessa pengar kommer du åka på att betala, kfm kan dock inte driva in några pengar utan att först delge dig om att du har en skuld, att det kommer en delgivningsman tyder på att de skickat ett antal delgivningskvitton via den vanliga postgången som inte kommit tillbaka till kfm.
Lyckas du inte lösa detta via telefon så kommer de fortsätta försöka hitta dig genom att besöka dig hemma på arbete osv tills du skriver på kvittot.

Ja men det låter ju rimligt! Det måste ju vara det? Men dom har inte skickat några brev alls till mig, det är jag hundra på. Så jag ska bara betala kfm sen blir jag av med dom?
Citera
2013-10-07, 01:36
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ja men det låter ju rimligt! Det måste ju vara det? Men dom har inte skickat några brev alls till mig, det är jag hundra på. Så jag ska bara betala kfm sen blir jag av med dom?
I samma sekund du erkänner skulden så får du en betalningsanmärkning.
Citera
2013-10-07, 08:54
Medlem
Ring dem och lös din skuld med dem, 750 kr är ingen jävla summa ens! Den betalningsanmärkningen du får är mycket svettigare att göra sig av med eller förklara bort till någon som av en slump gör en UC (Kreditkontroll) på dig...

Ring dem och hör av läget.
Citera
2013-10-07, 09:47
Medlem
Eirinis avatar
Citat:

Men va? Hur fan kan jag få en betalnings anmärkning?! Jag betalade min csn skuld i tid
Citera
2013-10-07, 10:14
Medlem
Napis avatar
Citat:
Men va? Hur fan kan jag få en betalnings anmärkning?! Jag betalade min csn skuld i tid

Det verkar inte som det, det verkar som att du betalat till cns efter att de lämnat skulden till kfm.
Har det blivit fel kanske de kan ordna det åt dig utan anmärkning så du får väl hålla tummarna.
Citera
2013-10-09, 22:16
Medlem
Citat:

Icke.

i enskilda mål har man efter delgivning en förklaringstid på 10 dagar. Enkelt uttryckt har man 10 dagar på sig att antingen se till o betala eller bestrida skulden hos kfm.

I allmänna mål görs inte ens någon delgivning, CSN kan lämna både enskilda och allmänna mål beroende på av vilken anledning man ska betala (enskilda är som regel återkrav, att man fått ut för mycket pengar av nån anledning, typ inte lyckats plugga nog bra, tjänat för mycket pengar eller liknande, allmänna mål är den "vanliga" återbetalningen av lånet).
I allmänna mål skickas möljigen någon påminnelse från CSN, kanske ett par stycken i bästa fall, sedan restförs ärendet hos kfm, helt utan delgivning.
I det läget brukar det inte spela nån roll om du betalar till CSN, då täcker du bara upp nästa skuld. CSN har släppt ärendet och låter KFM sköta indrivningen och det är skatteverket som äger fordran o driver den å statens vägnar.

(sistnämnda är jag inte helt hundra på, att SKV driver ärendet åt staten är jag inte hundra på, men det gäller underhållsstöd och böter och alla möjliga andra allmänna mål och jag kan inte hitta något som talar för motsatsen)

Iaf, skriva på föreläggandet är I N T E samma sak som att du får en betalningsanmärkning, i alla fall inte förrän efter 10 dagar.
Citera
2013-10-09, 22:16
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Icke.

i enskilda mål har man efter delgivning en förklaringstid på 10 dagar. Enkelt uttryckt har man 10 dagar på sig att antingen se till o betala eller bestrida skulden hos kfm.

I allmänna mål görs inte ens någon delgivning, CSN kan lämna både enskilda och allmänna mål beroende på av vilken anledning man ska betala (enskilda är som regel återkrav, att man fått ut för mycket pengar av nån anledning, typ inte lyckats plugga nog bra, tjänat för mycket pengar eller liknande, allmänna mål är den "vanliga" återbetalningen av lånet).
I allmänna mål skickas möljigen någon påminnelse från CSN, kanske ett par stycken i bästa fall, sedan restförs ärendet hos kfm, helt utan delgivning.
I det läget brukar det inte spela nån roll om du betalar till CSN, då täcker du bara upp nästa skuld. CSN har släppt ärendet och låter KFM sköta indrivningen och det är skatteverket som äger fordran o driver den å statens vägnar.

(sistnämnda är jag inte helt hundra på, att SKV driver ärendet åt staten är jag inte hundra på, men det gäller underhållsstöd och böter och alla möjliga andra allmänna mål och jag kan inte hitta något som talar för motsatsen)

Iaf, skriva på föreläggandet är I N T E samma sak som att du får en betalningsanmärkning, i alla fall inte förrän efter 10 dagar.

Vilken del av erkänna är det du inte förstår?

I detta fall skulle att erkänna skulden vara att betala den till kfm eller göra upp en avbetalningsplan, vilket skulle resultera i en betalningsanmärkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in