Citat:
Ursprungligen postat av
Napi
I samma sekund du erkänner skulden så får du en betalningsanmärkning.
Icke.
i enskilda mål har man efter delgivning en förklaringstid på 10 dagar. Enkelt uttryckt har man 10 dagar på sig att antingen se till o betala eller bestrida skulden hos kfm.
I allmänna mål görs inte ens någon delgivning, CSN kan lämna både enskilda och allmänna mål beroende på av vilken anledning man ska betala (enskilda är som regel återkrav, att man fått ut för mycket pengar av nån anledning, typ inte lyckats plugga nog bra, tjänat för mycket pengar eller liknande, allmänna mål är den "vanliga" återbetalningen av lånet).
I allmänna mål skickas möljigen någon påminnelse från CSN, kanske ett par stycken i bästa fall, sedan restförs ärendet hos kfm, helt utan delgivning.
I det läget brukar det inte spela nån roll om du betalar till CSN, då täcker du bara upp nästa skuld. CSN har släppt ärendet och låter KFM sköta indrivningen och det är skatteverket som äger fordran o driver den å statens vägnar.
(sistnämnda är jag inte helt hundra på, att SKV driver ärendet åt staten är jag inte hundra på, men det gäller underhållsstöd och böter och alla möjliga andra allmänna mål och jag kan inte hitta något som talar för motsatsen)
Iaf, skriva på föreläggandet är I N T E samma sak som att du får en betalningsanmärkning, i alla fall inte förrän efter 10 dagar.