2013-10-04, 21:54
Medlem
Jag har flera datorer för olika ändamål. Och vill inte installera om något, inte ens mitt multi-boot usb som inte upptäcks utav min nya dator under UEIF utan bara under Legendary.

Men jag vill kunna boota låt säg ubuntu för att trycka på startmenyknappen från mitt usb och jag vill kunna göra det lätt.

Är det så att vissa boot-enheter beroende på installation av OS(eller kompatibilitet) är bunden till UEIF eller Legendary? Eller kan jag på något sätt byta till legendary från ueif(trotts påstådd prestanda förlust)?

Kan jag förändra bios inställningar ifrån Win8 desktopet? Typ byta mellan ueif och legendary?

MÅSTE JAG ÄNDRA BIOS 2! GÅNGER FÖR ATT STARTA ETT ANNAT OS?

Irretationsmoment 22.
Citera
2013-10-04, 23:04
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag tror du menar UEFI och "legacy".

För mig funkar det bra att boota upp olika Linux-distar med USB och UEFI. Ingen ändring behövs där.
Kör du Pendrive Linux?
Citera
2013-10-05, 22:13
Medlem
Du har rätt menar förstås UEFI och legacy..

Jag kör Pendrive ibland, men också antivirus och liknade isos. Jag ska kolla om någon annan dator kör UEFI eller legacy och om det är därför det funkar eller inte. Det verkar som att antingen har jag installerat usb:et fel eller så är det någon slags säkerhets grej i datorn. Win8 är ju fullt av otrevliga överraskningar.

Hur installerar du dina usb:n?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in