Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-10-04, 21:26
Medlem
Hej ! Min kompis har lånat massa pengar av mig och vägrar betala tillbaka. Jag har tillgång till fotokopior på hans pass, kontokort och dylikt. Har ni några förslag på hur jag kan använda det för att kunna få tillbaka pengarna?
Citera
2013-10-04, 21:27
Moderator
tobess avatar
Har han skrivit under på lånet någonstans? Eller är det bara muntliga avtal ni gjort?
Citera
2013-10-04, 21:28
Bannlyst
Vilken kompis du har. Nej du kan inte göra ett skit.
Citera
2013-10-04, 21:43
Medlem
ebqts avatar
Om du inte har några bevis på att han lånat pengar blir det svårt. Du hade behövt skrivit ett tydligt "lånekvitto" eller vad man nu kallar det som han fick skriva under.

Schysst polare du har. Dumpa honom/henne när ni gjort upp den här affären.
Citera
2013-10-04, 21:49
Medlem
Det ändå jag har är sms där det antyds att han lånat pengar, summor står ingenstans. Jag har förstått att jag rent juridiskt inte kan få pengarna, jag tänker mest om det finns andra vägar att gå. Ta ett lån i hans namn av någon form, beställa dyr elektronik i hans namn å ta det själv och liknande. Finns det några tips där ?
Citera
2013-10-04, 21:54
Medlem
greenlungss avatar
köp saker på internet med hans kort och sälj.
Citera
2013-10-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidfubar
Det ändå jag har är sms där det antyds att han lånat pengar, summor står ingenstans. Jag har förstått att jag rent juridiskt inte kan få pengarna, jag tänker mest om det finns andra vägar att gå. Ta ett lån i hans namn av någon form, beställa dyr elektronik i hans namn å ta det själv och liknande. Finns det några tips där ?

Om DU vill hamna i skiten rent juridiskt, kör på! Inget jag rekommenderar dock.mn
Citera
2013-10-04, 22:35
Medlem
ebqts avatar
Hur stora summor talar vi om egentligen? Om du vill skaka galler och beställa saker i hans namn för några fjuttiga tusenlappar är det inte på lång väg värt det.

Jag hade bett honom att dra åt helvete och att aldrig mer höra av sig någonsin om jag vore du. Något annat kan du inte göra utan att riskera böter eller fängelse. Har du ställt honom mot väggen och sagt åt honom att han är ett svin som inte betalar tillbaka det han lånat?
Citera
2013-10-04, 23:31
Medlem
Vill också fråga hur mycket pengar det rör sig om? Det enklaste vore väl att vända ryggen åt dylika människor.

Den enda idén jag kan komma på för att tvinga fram pengarna vore att, i hemlighet, spela in en konversation där ni bråkar om lånet. Kan dock bli knivigt att få fram villkoren på det sättet. Et vóila, du har bevis för er muntliga avtal. Att driva det som process är lite långsökt.

Rent hypotetiskt så skulle nog vissa anse att en egenmäktig utmätning vore helt moraliskt försvarbar, fast sådant uppmuntrar ju inte jag.
Citera
2013-10-04, 23:45
Medlem
RadikalFails avatar
Om du ids så kan du ju dra in fogden i detta. Dom driver även in skulder åt privatpersoner.

Om du väljer att ta detta till fogden så ha i benaktning att personen kan överklaga skulden, och har du då inga bevis och inte orkar ta det till tingsrätten så är det kört.

Och först måste du få skulden bekräftad, och när vederbörande skrivit på brevet till fogden(innan det ska du ha betalat 300 kr till fogden) och inte överklagat eller sådant så kan du begära en verksställning, dvs att dom driver in skulden åt dig.

Här har du det du behöver veta: http://kronofogden.se/Fabetalt.html
Citera
2013-10-05, 01:16
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Som alltid, hota med Slobodan eller nån annan jugge.
Citera
2013-10-05, 22:00
Medlem
Tack för alla svar. Det rör sig om 20.000. Om man skulle beställa saker från internet i hans namn, hur skulle man då enklast gå till väga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in