2013-10-03, 22:51
Medlem
tempeZZts avatar
Om vi skippar bindestreck, så är Monster keps tokfel. Det finns inte det minsta rätt i denna särskrivning. Monsterkeps ska det vara. Punkt. Hur svårt kan det vara?
Citera
2013-10-03, 22:54
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är två olika saker. I fallet med bokhyllan så heter den just Billy, men i fallet med kepsen så heter den inte Monster.

Monster keps är bara ett språkfel, ingen produkt. Produkten heter Monsterkeps.

Det går alltså bra att säga en Billy bokhylla, då själva namnet på bokhyllan är Billy, men det går inte att säga en Monster keps, då själva namnet på kepsen inte är Monster. Monster är i det här fallet en annan produkt, t.ex. en energidryck.

ja, det låter logiskt. Monsterkeps ska det vara.
Citera
2013-10-03, 22:55
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midjet
Ja, snälla skippa snacket om bindesträck, Vem har fel? eller om båda har fel, vem har mest fel, haha?
Det ska absolut inte särskrivas. Din kompis har fel. Du däremot har fel om stavningen på bindestreck.
Citera
2013-10-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det ska absolut inte särskrivas. Din kompis har fel. Du däremot har fel om stavningen på bindestreck.
Okej! Då vet jag det, google förvirrade mig!

Så bäst skulle vara att skriva "Monster-keps"?
Citera
2013-10-03, 23:23
Medlem
Citat:

Ja, det vidhåller jag och hemsidan jag refererade till. Att skriva "Monsterkeps" är i mina ögon att vandra på tunn is, så jag hade personligen undvikit det.
Citera
2013-10-03, 23:48
Medlem
Toalettrulles avatar
Citat:

Nej, skippa bindestrecket! Att använda det till avstavningar är endast till för folk som inte kan läsa ordentligt.
Det enda vettiga sättet att använda bindestreck är när man skall skriva något efter en förkortning.
T.ex.: FN-delegat.

Skriv Monsterkeps så blir det alldeles korrekt.

SamGREY jag skulle inte lita på skribenten på den hemsidan. Mannen i fråga är inte på något sätt bildad i svenska på en högre nivå, han skriver på en hobbybasis.
Vill du ha ett korrekt svar så föreslår jag att du skriver till Svenska Akademien.
Senast redigerad av Toalettrulle 2013-10-03 kl. 23:52.
Citera
2013-10-03, 23:52
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av samGREY
Ja, det vidhåller jag och hemsidan jag refererade till. Att skriva "Monsterkeps" är i mina ögon att vandra på tunn is, så jag hade personligen undvikit det.
Jag får nog faktiskt medge att samGREY har en liten poäng här. Just eftersom förledet både kan betyda "jättestor", "jätteball", "monsterlik" och även just företaget kan det vara en poäng i att slänga in ett bindestreck för att förtydliga att det rör sig om ett företag. I mitt tycke är det dock tillräckligt med att använda versal.
Citera
2013-10-04, 00:01
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettrulle
Nej, skippa bindestrecket! Att använda det till avstavningar är endast till för folk som inte kan läsa ordentligt.
Va? Vid avstavning SKA bindestreck användas.
Citat:
Det enda vettiga sättet att använda bindestreck är när man skall skriva något efter en förkortning.
T.ex.: FN-delegat.
Nja, några fler tillämpningsområden finns det ju.

På pizzan är det fläsk- och oxfilé.
Jag ska ha 50-årsfest.
Har du hört den nya Iron Maiden-skivan?
Norstedts har släppt en engelsk-svensk ordbok.
Jag fick icke-godkänt på tentan.
Mora-Nisse har åkt många Vasalopp.
Citera
2013-10-04, 08:38
Medlem
Toalettrulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Va? Vid avstavning SKA bindestreck användas.
Nja, några fler tillämpningsområden finns det ju.

På pizzan är det fläsk- och oxfilé.
Jag ska ha 50-årsfest.
Har du hört den nya Iron Maiden-skivan?
Norstedts har släppt en engelsk-svensk ordbok.
Jag fick icke-godkänt på tentan.
Mora-Nisse har åkt många Vasalopp.

Jag kanske var lite väl hård. Vid de exempel som du nämner ovan så skall man absolut använda det.
Tyvärr finns det folk som använder det i situationer som sommar-lov eller mjölk-paket, dvs det har gått till en överdrift.
Citera
2013-10-04, 08:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samGREY
Jo, det går alldeles utmärkt att använda bindestreck för att bilda ovanliga sammansättningar, och när man pratar om varumärken och produkter i samma mening så underlättar det. "Adidaskeps" rättfärdigar inte versal bokstav, medan "adidaskeps" inte rättfärdigar gemen bokstav. "Adidas-keps", å andra sidan, delar upp blandningen så att det "förled" som i det här faller kräver versal bokstav kan göra det utan att texten framstår som slarvig. Skulle ni skriva "Sony Ericssontelefornerna"?

Om du svarar på det jag skrev så ska du svara på det jag skrev. Jag skrev att bindestreck inte är ett bättre alternativ. Jag skrev inte att att det inte går att använda.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in