2013-10-03, 22:03
Medlem
En kompis och jag hade en argumentation, han påstår att man skriver "monster keps", men det tycker jag är en särskrivning.

Om man googlar och får upp företag som säljer kepsar så står det "monster keps", men vad är egentligen rätt?

Syftar på "monster energy" och inte en STOR keps utan den här:
http://www.a-bay.se/pub_images/large/68039-BOJD_4064.jpg
Senast redigerad av midjet 2013-10-03 kl. 22:26.
Citera
2013-10-03, 22:06
Medlem
TheGamers avatar
Monsterkeps är ett ord, d.v.s typ en stor keps.

Monster keps är två olika ord och när ni söker är för att Monster är ett varumärke och keps är en produkt som de säljer, därför "Monster keps".
Citera
2013-10-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Monster keps är två olika ord och när ni söker är för att Monster är ett varumärke och keps är en produkt som de säljer, därför "Monster keps".

Ja, fast då är "Monster-keps" ett bättre alternativ, om vi ser det från ett språkligt perspektiv, men på nätet är det enklare att skriva just "Monster keps".
Citera
2013-10-03, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, det ska inte vara särskrivning i det andra fallet heller. En keps från Adidas är en Adidaskeps.

Citat:
Ursprungligen postat av samGREY
Ja, fast då är "Monster-keps" ett bättre alternativ, om vi ser det från ett språkligt perspektiv, men på nätet är det enklare att skriva just "Monster keps".

Nej, det är inte ett bättre alternativ.
Citera
2013-10-03, 22:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Nej, det är definitivt inte ett bättre alternativ då man inte använder bindestreck på det sättet.
Citera
2013-10-03, 22:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
på nätet är det enklare att skriva just "Monster keps".
Varför skulle det vara enklare att skriva fel på nätet?

Vi särskriver inte ord i Sverige.
Citera
2013-10-03, 22:10
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:

Nix. Det blir "monsterkeps" i båda fallen. Däremot kan jag tänka mig att det blir skillnad på om det ska vara versal eller gemen. Jag är faktiskt inte helt säker.
Citera
2013-10-03, 22:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nix. Det blir "monsterkeps" i båda fallen. Däremot kan jag tänka mig att det blir skillnad på om det ska vara versal eller gemen. Jag är faktiskt inte helt säker.
Är Monster ett varumärke och det är en keps av nämnda varumärke ska det vara versal, men om det bara är en stor jävla keps ska det vara monsterkeps.

Hur fan kan tro att det ska särskrivas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det ska inte vara särskrivning i det andra fallet heller. En keps från Adidas är en Adidaskeps.

Nej, det är inte ett bättre alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nej, det är definitivt inte ett bättre alternativ då man inte använder bindestreck på det sättet.

Jo, det går alldeles utmärkt att använda bindestreck för att bilda ovanliga sammansättningar, och när man pratar om varumärken och produkter i samma mening så underlättar det. "Adidaskeps" rättfärdigar inte versal bokstav, medan "adidaskeps" inte rättfärdigar gemen bokstav. "Adidas-keps", å andra sidan, delar upp blandningen så att det "förled" som i det här faller kräver versal bokstav kan göra det utan att texten framstår som slarvig. Skulle ni skriva "Sony Ericssontelefornerna"?
Citera
Medlem
Vad i helvete är en Monsterkeps/Monster keps?
Citera
2013-10-03, 22:19
Medlem
Så som en kommentar på facebook, skriver man:

(1)"Köpte du ingen monster kepa på marknaden?"
eller
(2)"Köpte du ingen monsterkepa på marknaden?"
?
Citera
2013-10-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför skulle det vara enklare att skriva fel på nätet?

Vi särskriver inte ord i Sverige.

Jag säger inte att det är vettigt, utan bara att min subjektiva erfarenhet talar för att det är lättare att hitta många produkter om man särskriver ordet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in