2013-10-03, 18:47
Medlem
För ungefär tre dagar sen, sökte jag mig om bostadstillägg. Hur lång tid kan det egentligen ta för att jag skall få ett svar?
Citera
2013-10-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
För ungefär tre dagar sen, sökte jag mig om bostadstillägg. Hur lång tid kan det egentligen ta för att jag skall få ett svar?

Ca 30 dagar

https://www.forsakringskassan.se/wps...vZ0FBIS9nQSEh/
Citera
2013-10-03, 18:57
Medlem
Förlåt om jag verkar smått trög, jag får nog skylla på att jag inte ätit ordentligt på länge. Lite halvt trött är man också.

Men 30 dagar? Det gällde ju för de som får aktivitetsersättning. Gäller nog inte mig.
Citera
2013-10-03, 19:25
Medlem
Jaha, så du får sjukersättning?

Annars är det nog snarare bostadsbidrag du ämnar att söka.
Citera
2013-10-03, 19:46
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Minst 30 dagar är standard för FK. Man får inte ha bråttom i kontakt med dem.
Citera
2013-10-03, 21:11
Medlem
Kom just på en sak. Jag kanske möjligtvis kommer få aktivitetsersättning.

Jag har redan skrivit till försäkringskassan om bostadstillägg. Hur gör jag nu?

Måste jag avbryta hela den ansökan, för att sedan skriva en ny. Så de blir medvetna över att jag kommer att få aktivitetsersättning.

Eller det kanske inte spelar en sån stor roll?

Snälla, hjälp. Hur gör jag nu, på bästa sätt?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-03, 21:30
Medlem
Om du har lämnat in en ansökan om aktivitetsersättning, måste de som handlägger bostadsbidrag invänta beslutet om aktivitetsersättning, innan de ens kan påbörja handläggningen av din ansökan om bostadstillägg. Efter att de har påbörjat handläggning, kan det ta upp till 30 dagar innan du får ett beslut, eller att de kontaktar dig för att de behöver mer information.
Citera
2013-10-03, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ribbeng
Om du har lämnat in en ansökan om aktivitetsersättning, måste de som handlägger bostadsbidrag invänta beslutet om aktivitetsersättning, innan de ens kan påbörja handläggningen av din ansökan om bostadstillägg. Efter att de har påbörjat handläggning, kan det ta upp till 30 dagar innan du får ett beslut, eller att de kontaktar dig för att de behöver mer information.
Jag har inte lämnat in ansökan om aktivitetsersättning än. Jag har dock till gång till det. Kommer förmodligen få ett sådant papper imorgon. Där jag kan ansöka mig till aktivitetersättning.

Det var därför jag fick lite små panik. På grund av att jag har redan lämnat in ansöka om bostadtillägg för flera dagar sen.

Nu skall jag söka om aktivitetsersättning. Hur blir det nu liksom. Risk för att jag blir stämplad som om att jag försöker lura försäkringskassan?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-03, 22:03
Medlem
PS: Detta är endast på grund av överlevnad. Just nu lever jag på en stad som är väldigt liten = Finns inga lediga jobb.

Söker förfullt med att hitta jobb. Skickat runt en massa CV:n. Arbetsgivaren ringer mig när som. Inte helt säkert när de ringer, eller om de kommer ringa.

Men ja. Det kan nog ta sin tid. Just därför tänker jag göra detta, på grund av överlevnaden helt enkelt.
Citera
2013-10-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
PS: Detta är endast på grund av överlevnad. Just nu lever jag på en stad som är väldigt liten = Finns inga lediga jobb.

Söker förfullt med att hitta jobb. Skickat runt en massa CV:n. Arbetsgivaren ringer mig när som. Inte helt säkert när de ringer, eller om de kommer ringa.

Men ja. Det kan nog ta sin tid. Just därför tänker jag göra detta, på grund av överlevnaden helt enkelt.

Om det är av den anledningen du söker aktivitetsersättning så kan jag redan nu säga att du kommer få avslag. Då aktivitetsersättning endast beviljas till de personer med som inte kan jobba på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Det kan inte vara Aktivitetsstöd du menar/egentligen ska ansöka om?

http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHTTI0/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in