2013-10-03, 18:29
Medlem
Hej! Det är så att jag har börjat med exlutena mini piller.
Har tagit dom så man ska göra, alltså sedan dag 1 jag har mens.
Min mens varande i 7 dagar (normalt) och sedan slutade det helt 1 dag.
Nästa dag efter uppehållet så fick jag en rosa blödning. Och har pågått nu i 6 dagar.

Ska man orka vänta tills blödningarna tar slut eller ska man byta? Eller ska man ens få ROSA blödningar? betyder det något speciellt?

Tacksam för svar.
Citera
2013-10-03, 18:49
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Ring barnmorskan som skrev ut receptet istället för att vända dig till folk här. Eller ring 1177 om du inte orkar vänta tills du fått tag i henne men vänd dig inte hit för du vet aldrig vem du får råden av.

Om jag var du skulle jag fortsätta ta pillren tills jag pratat med barnmorskan, verkar ju inte vaar något akut, men du ska ju känna dig bekväm med det också, det är ju din kropp.
Citera
2013-10-03, 19:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nifffran
Hej! Det är så att jag har börjat med exlutena mini piller.
Har tagit dom så man ska göra, alltså sedan dag 1 jag har mens.
Min mens varande i 7 dagar (normalt) och sedan slutade det helt 1 dag.
Nästa dag efter uppehållet så fick jag en rosa blödning. Och har pågått nu i 6 dagar.

Ska man orka vänta tills blödningarna tar slut eller ska man byta? Eller ska man ens få ROSA blödningar? betyder det något speciellt?

Tacksam för svar.

Det är inte farligt att de är rosa, det är ingen riktig mens så då kan det bli lite knepiga färger, rosa, brunt osv. Det brukar vara strul med mini-piller i början, vore jag du skulle jag härda ut ett par månader till i alla fall.

Antar man sa det åt dig, men om inte: Exlutena ska man ta samma tid varje dag. Det kan hålla småblödningarna borta om du är noga med det.

Visst kan du ringa barnmorskan om du tycker det är jobbigt eller inte riktigt litar på mitt svar. Jag är bara glad amatör.
Citera
2013-10-03, 20:11
Medlem
HinHale84s avatar
Tog också dessa vidriga piller i 3 månader. Tog dem exakt som man skulle, men fick trots det problem, hade konstanta småblödningar under hela den tiden innan jag bytte tillbaka till p-piller. Kanske blir de bättre för dig efter ett tag, men skulle inte rekommendera att fortsätta alltför länge om inte blödningarna slutar.
Citera
2013-10-04, 14:56
Medlem
in-vino-veritass avatar
Det du beskriver är helt normalt. Minipiller verkar på cervixsekretet och gör det ogenomträngligt för spermierna men har inte så väldigt stor påverkan på livmoderslemhinnan hos de flesta. Det medför att många behåller sin ägglossning och menstuation. Ungefär 2/3 behåller sitt normala mentruationsmönster, 1/3 får istället inga eller oregelbundna blödningar. Att ägglossningen oftast inte hämmas betyder att man måste vara mer noggrann med att ta tabletterna samma tid varje dag enligt sitt schema- missar man kan man ändå råka bli gravid, därför ska graviditet uteslutas om du slutar blöda helt (och har haft sex sedan du började med preparatet). Ingen graviditet+ingen mens= grattis, fortsätt med pillren.

Fortsätt ett par månader och vänta på att din kropp ställt in sig, trivs du inte finns det ju fler preventivmedel att pröva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in