2005-07-03, 05:23
Medlem
Nan som kan forklara for en kostlara newbie som mig om vad som ar bra kolhydrater och hur de kannetecknas i naringsinnehallet pa livsmedelsprodukter.
Citera
2005-07-03, 05:54
Medlem
Squalos avatar
Det som är bra för en är väl inte alltid det som är bra för en annan. Vilka kolhydrater som är bra är väl beroende på hur du vill att dom ska användas.

Energin i kolhydraterna tas upp av kroppen olika snabbt. T.ex. tas socker, iaf. vissa, up snabbt, och ger kortvarig energi. Inget du står dig på i längden, men som fungerar som snabbt uppåt för den med lågt blodsocker.

I näringinnehållsdeklarationen på livsmedelsförpackningar står det bara holhydrater eller kolydrater vara socker. Då kan du undvika livsmedel med hög sockerhalt (t.ex. frukostflingor) om du vill undvika det, och äta sådant med låg sockerhalt, t.e.x. många sorters müsli.

I övrigt så går det väl inte att avgöra om en kolhydrat är bra eller inte bara genom att titta på näringsdeklarationen på förpackningen. Det krävs mer djup kunskap om ingrediensen som innehåller kolhydraten i sig (t.ex. ett spannmål), ämne för ämne, för att avgöra något sådant.
Citera
2005-07-03, 06:53
Medlem
Tack for ditt utforliga svar.
Citera
2005-07-03, 07:17
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netsurfer
Tack for ditt utforliga svar.

Säg vad det är du vill uppnå med dina kolhydrater så är det lättare att hjälpa dig.

Vill du ha snabb energi eller nångvarig energi? Jag antar väl långvarig, eftersom det är det som vanligtvis efterfrågas.

Själv vet jag inte vilka ämnen (säg ris, potatis, vete, o.s.v.) som är bättre än andra, men det kanske någon annan här vet lite om.

Jag antar väl att du vill ha bra "basmat" som ger lång energi, alltså vilken av potatis, ris, olika spannmål, o.s.v. som är bra.
Citera
2005-07-03, 08:07
Bannlyst
vill du ha snabb energie så käka snabbmakaroner, vitt bröd, socker vadd eller nått annat liknande.. ta saker som har en kort tillagningstid.. det brukar oftast va "snabbast"

om du vill ha lite halvlånga kolhydrater men ändå få snabb ennergi så testa vanligt ris, pasta med koktid mellan åtta och tretton minuter, nått lite halvmörkt bröd,

om du vill ha extremt långsamma kolhydrater så du kan stå dig ett bra tag så ät havregrynsgröt, råris, fiberpasta, knäckebröd och liknande brodukter med mycket fibrer i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in