• 1
  • 2
2013-10-03, 04:20
Medlem
Om jag står på ett öppet fält, kanske en landningsbana.
Och ett synligt objekt rör sig mot mig i en hastighet som är större än ljusets hastighet.
Hur ser jag de här objektet?

Jag menar, bilden av det jag ser är ju en reflektion av ljus på objektets yta. Om objektet rör sig snabbare än bilden till mina ögon, hur skulle det se ut? Blir det osynligt??
Citera
2013-10-03, 04:37
Medlem
Fast ljuset kommer ju troligen från sidan av objektet och ljuset som redan är nere vid marken eller nära dig har ju redan kommit från solen.

Fast jag tror inte du skulle hinna se nånting komma mot dig om det var snabbare än ljuset.
Citera
2013-10-03, 04:38
Medlem
Om det händer så är det i din fantasi och då bestämmer du själv vad som händer.
Citera
2013-10-03, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz

Äh vadå, det måste ju finnas en regel för vad som skulle ske, det kan ju inte bli vad som helst!

Jag menar bilden av objektet skulle ju komma efter att det passerat redan men det är ju ett ständigt flöde av ljus så ljuset skulle ju studsa av objektet flera gånger... så egentligen kommer de första bilderna sist? Skulle vi se det i reverse?!

Serriöst den här frågan har hållt mig vaken ofta, var nån som sa det på fyllan när jag var 15 och jag kan inte släppa det!
Citera
2013-10-03, 05:14
Medlem
Strychnos avatar
Din hjärna är ändå inte tillräckligt snabb för att uppfatta ens 10% av ljusets hastighet!
Citera
2013-10-03, 05:27
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Du kan ju tänka dig ett svart hål som "suger i sig allt", även ljuset. Det går så snabbt att det bara blir svart, trots att ljusetshastighet är det snabbaste vi kan uppnå enligt herr Einstein.
Citera
2013-10-03, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Du kan ju tänka dig ett svart hål som "suger i sig allt", även ljuset. Det går så snabbt att det bara blir svart, trots att ljusetshastighet är det snabbaste vi kan uppnå enligt herr Einstein.

Ett svart hål är väl "bara" dragningskraft som inte släpper tillbaka ljus som sluppit in?

Är det seriöst ingen som tycker det är en förbryllande tanke?
Jag börjar tro att jag skulle se objektet färdas baklänges och försvinna..
Citera
2013-10-03, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Din hjärna är ändå inte tillräckligt snabb för att uppfatta ens 10% av ljusets hastighet!

Men om, om man kunde se det och om det vore möjligt, hur skulle det se ut?
Citera
2013-10-03, 06:43
Medlem
Blir det inte som ljudet efter ett flygplan?
Du kommer alltså kunna se planet landa efter det landat?
Citera
2013-10-03, 06:50
Medlem
BaalZeBubs avatar
Om detta föremål rör sig snabbare än ljuset kommer det att röra sig bakåt i tiden. Alltså har du tidigare sett det avlägsna sig. Om du tittade åt rätt håll.

Detta är en konsekvens av Einstens speciella relativitetsteori.
Citera
2013-10-03, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Om detta föremål rör sig snabbare än ljuset kommer det att röra sig bakåt i tiden. Alltså har du tidigare sett det avlägsna sig. Om du tittade åt rätt håll.

Detta är en konsekvens av Einstens speciella relativitetsteori.

Det där har jag läst nått om, men aldrig förstått varför. Jag förstår att man ser bakåt tiden, ljus måste ändå färdas en sträcka innan vi ser det osv. Men varför skulle objektet åka bakåt i tiden? Och vad innebär det? Hur kan man ens sätta ljus i förhållande med tid på det sättet?
Citera
2013-10-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz

Detta.

Inget kan färdas snabbare än c. Så är det bara, punkt slut. Tråkigt va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in