En kompis och jag dikuterade det här med kollektivtrafik härom dagen då jag satt och svor över att jag hade blivit tvungen att åka buss för första gången på ett antal år. Jag hatar verkligen kollektivtrafik och åker bil, taxi osv var jag än ska. Då kom vi in på hur pass bra det är för miljön osv och diskusione kom snart in på att det ju inte alls är mer miljövänligt i många fall att åka kollektivt tex med flyg. Kolla tex vad en Jumbojet en Boeing 767 drar uträknat per person och kilometer:
Antal platser: 190-315
Max. startvikt: 185-186,8 ton
Max. last: 37,4-39,2 ton
Längd: 54,9
Vingbredd: 47,6 m
Marschfart: 860 km/h
Räckvidd: 10.500 km
Bränsleförbrukning: 0,038 liter per plats/km
Motorer: 2 x P&W 4060
Källa:
http://susning.nu/Boeing_767-300ER
Dvs 0,38l/10km vilket då blir om man slår ut det på fem personer (en bil rymmer fem personer) 1,9l/10km men en bil som normalt drar låt säga 0,9l/10km så blir det utslaget på fem personer 0,18l/10km. Det vill alltså säga att en Boeing 767 drar 1,82l mer per 10km. Hur siffrorna blir för ett tåg det vet jag inte men det blir inte mycket bättre där då det som alla vet går åt en hel del med energi att få fram den ström som tåget går på. Är det någon som har siffror på det så skulle det vara intressant att få se en enkel uträkning vad det gör av med per person och 10km!!
Vart ville jag komma med detta?? Jo detta rättfärdigar mig att fortsätta köra V8:a