2005-07-03, 01:32
Medlem
Boddies avatar
En kompis och jag dikuterade det här med kollektivtrafik härom dagen då jag satt och svor över att jag hade blivit tvungen att åka buss för första gången på ett antal år. Jag hatar verkligen kollektivtrafik och åker bil, taxi osv var jag än ska. Då kom vi in på hur pass bra det är för miljön osv och diskusione kom snart in på att det ju inte alls är mer miljövänligt i många fall att åka kollektivt tex med flyg. Kolla tex vad en Jumbojet en Boeing 767 drar uträknat per person och kilometer:

Antal platser: 190-315
Max. startvikt: 185-186,8 ton
Max. last: 37,4-39,2 ton
Längd: 54,9
Vingbredd: 47,6 m
Marschfart: 860 km/h
Räckvidd: 10.500 km
Bränsleförbrukning: 0,038 liter per plats/km
Motorer: 2 x P&W 4060

Källa: http://susning.nu/Boeing_767-300ER

Dvs 0,38l/10km vilket då blir om man slår ut det på fem personer (en bil rymmer fem personer) 1,9l/10km men en bil som normalt drar låt säga 0,9l/10km så blir det utslaget på fem personer 0,18l/10km. Det vill alltså säga att en Boeing 767 drar 1,82l mer per 10km. Hur siffrorna blir för ett tåg det vet jag inte men det blir inte mycket bättre där då det som alla vet går åt en hel del med energi att få fram den ström som tåget går på. Är det någon som har siffror på det så skulle det vara intressant att få se en enkel uträkning vad det gör av med per person och 10km!!

Vart ville jag komma med detta?? Jo detta rättfärdigar mig att fortsätta köra V8:a
Citera
2005-07-23, 21:44
Medlem
Statliga VTI har gjort en rapport i ämmnet:
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publika...glish/M718.pdf
Sidan 23 & 24 ger väl ett samanfattat svar på din fråga.

För både kortare och längre distanser ser man att eldrivet tåg och spårvagn (tunnelbana) vinner överlägset över bil, men bilen vinner över gamla dieseldriven motorvagnståg Y1 http://www.jarnvag.net/vagnguide/Y1.asp. Definitivt sämst är flyg!

En viktig aspekt är hur väl fyllt fordonen är. Pendlare i Sthlm är i de flesta fall ensamma, med nära nog samma bränsleförbrukning som de 5 du räknar med.
Är det en längre semesterresa är det ju ofta 3-4 perssoner. Antar att VTI räknat utifrån fodonsstatistik.
Citera
2005-07-23, 22:53
Moderator
Tystnads avatar
Boddie! du glömmer en sak ,många flygplan går ju halvtomma mer eller mindre inom reguljär flyget ,så i verkligheten blir ju förbrukningen högre .
Citera
2005-07-23, 23:21
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorla
Statliga VTI har gjort en rapport i ämmnet:
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publika...glish/M718.pdf
Sidan 23 & 24 ger väl ett samanfattat svar på din fråga.
Rapporten är ju gjord med skeva förutsättningar.
Man har delat in flyget i tre kategorier, där man placerat B767 och DC-10 i långdistansgruppen. Bra så långt.
Med sedan har man räknat med att långdistansflygning är 500 km!!
På så kort sträcka hinner man knappt komma upp på marchhöjd med 767:a! D.v.s. den hinner aldrig bli effektiv eftersom det är på hög höjd bränsleförbrukningen blir effektiv. Mer korrekt hade varit att räkna med 8000 km istället.
Citera
2005-07-24, 07:13
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boddie
Bränsleförbrukning: 0,038 liter per plats/km

Fast det där är väl inte samma 95 oktaniga soppa som medelbilen går på. Och är det annan bränsle så ändras ju förutsättningarna helt och hållet.
Citera
2005-07-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Med sedan har man räknat med att långdistansflygning är 500 km!! På så kort sträcka hinner man knappt komma upp på marchhöjd med 767:a! D.v.s. den hinner aldrig bli effektiv eftersom det är på hög höjd bränsleförbrukningen blir effektiv. Mer korrekt hade varit att räkna med 8000 km istället.
Iof sant, men är det 8000 km är nog inte bil eller ens tåg aktuellt.
Ska f.ö. erkänna att jag inte läst rapporten, bara "Resultat".

Men ser nu att de nog skrivit fel när det gäller flyget. De påstår att det är mer utsläpp per km på lång distans än kort. Tror de förväxlat 200 km med 500 i rubriken. Ökar man till längre distanser blir nog inte miskningen så mycket mindre. Extra bränsle för start då ganska lite i förhållande till hela flygningen.

Sedan går det aldrig göra exakt jämförelse, det är många subjektiva parametrarar som påverkar resultat, men man får iaf perspektiv på frågan. Oktantalet tror jag ex är marginellt jämfört med andra aspekter.
Citera
2005-07-24, 13:08
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Dvs 0,38l/10km vilket då blir om man slår ut det på fem personer (en bil rymmer fem personer) 1,9l/10km men en bil som normalt drar låt säga 0,9l/10km så blir det utslaget på fem personer 0,18l/10km. Det vill alltså säga att en Boeing 767 drar 1,82l mer per 10km.
Kan du förklara din matematik?

Planet drar 0,38 liter/10 km per person.
Bilen drar 0,18 liter/10 km per person.

Planet drar 1,82 liter mer per 10 km?????????

Planet drar 0,2 liter mer skulle jag säga.
Citera
2005-07-24, 15:32
Medlem
Big Ms avatar
Citat:
Dvs 0,38l/10km vilket då blir om man slår ut det på fem personer (en bil rymmer fem personer)

Hur ofta åker du fem i din bil???
I Stockholm är det kul att åka buss i rusningstid. Man ser alla bilköer där nästan alla sitter ensamma i sina bilar och väntar på att kön ska röra sig. Själv svischar man förbi i bussfilen. I Stockholm är ju också kollektivtrafiken vettigt utbyggd med tunnelbana och bussar.
Det är värre i mindre städer där det kanske bara går en buss i timmen. Missar man den för man cykla.
Ha så kul med din V8! Snart stiger bensinpriset ännu mera.
Citera
2005-07-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorla
Men ser nu att de nog skrivit fel när det gäller flyget. De påstår att det är mer utsläpp per km på lång distans än kort. Tror de förväxlat 200 km med 500 i rubriken. Ökar man till längre distanser blir nog inte miskningen så mycket mindre. Extra bränsle för start då ganska lite i förhållande till hela flygningen.
Läste vidare lite i rapporten. Mitt påstående är fel, rapporten rätt.
Man har helt enligt verkligheten räknat med olika flygplanstyper för olika distanser, ex Fokker 50 och SAAB 340 på kort sträcka och DC-10 och 767 på lång sträcka.
Citera
2005-07-24, 17:53
Medlem
Vappas avatar
Såg på en reklamaffisch från sj att en tågresa på 50mil motsvarade typ utsläpp av en halv deciliter bensin eller nått.
Citera
2005-07-24, 19:06
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Såg på en reklamaffisch från sj att en tågresa på 50mil motsvarade typ utsläpp av en halv deciliter bensin eller nått.
"typ utsläpp av en halv deciliter bensin eller nått".

Du har inte några mindre exakta uppgifter?
Citera
2005-07-25, 00:55
Medlem
Vappas avatar
"Under en enkel resa Stockholm–Göteborg släpper en genomsnittlig bil ut 44,5 kilo koldioxid i luften. Ett helt SJ-tåg med upp till 300 passagerare släpper ut fyra hekto. Skillnaderna blir ännu större om du jämför med flyg. Ett flygplan släpper till exempel ut så mycket som 6 ton koldioxid. "

från sj's hemsida.
Anledning till att jag skrev ca en halv deciliter var för att jag inte ville säga en för låg siffra. räkna med att det var mindre än en halv deciliter

Edit, hittade det på deras hemsida:

"Hur stor skillnad är det mellan SJs tåg och andra transportsätt?

Nästan alla SJs tåg drivs av energi från förnybara energikällor. Det innebär att utsläppen från våra eltåg är nära noll. Utsläppen av koldioxid per person i ett X 2000 mellan Stockholm och Göteborg motsvarar till exempel utsläppen från tre milliliter bensin."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in