2013-10-03, 00:37
Medlem
Grooms avatar
Hej
Som ensamboende på hyresrätt tycker jag att jag har en ganska hög kostnad på mina försäkringar.

Denna årsavgift har jag
Hem Hyresrätt 833
Personbil 5 176
Gruppförsäkring, FINA 5 268
Gruppförsäkring, Sjuk Gruppmedlem 3 324
=14 601 (per år)
= 1 216,75 (per månad)

Tycker ni också att det är för hög?
Samt ser ut som att jag blir dubbeldebiterad för gruppförsäkring :/

Tack på förhand
Groom
Citera
2013-10-03, 01:04
Medlem
ManJuices avatar
Varför har du gruppförsäkring egentligen?
Är det något krav?

Jag skulle också se över bilförsäkringen, men den är också beroende av vilken bil du har.
Citera
2013-10-03, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hej

Gruppförsäkring, FINA 5 268
Gruppförsäkring, Sjuk Gruppmedlem 3 324

Frågan är vad "FINA" avser? Den andra är nog en inkomstförsäkring i händelse av långvarig sjukdom. Kolla upp så att du inte är dubbelförsäkrad i det momentet. Arbetare har ofta t.ex. AG-S via AFA som erbjuder ganska bra villkor.

Som jämförelse kan jag säga att vårt hushåll betalar mindre och då har vi en fullförsäkrad villa, livförsäkringar för ca 1,5msek, olycksfallsförsäkringar på 900kkr och helförsäkring på bilen som är från 2009. Bor i liten kranskommun till en större stad.

Många gruppförsäkringar drar lätt i väg med stigande ålder, är du 50+ så kan det vara anledningen.

Ett alternativ kan vara att kolla vad du skulle få betala för motsvarande skydd hos Skandia (allt i ett försäkring med olycksfall, liv, sjuk). Säg inte upp någon försäkring förrän du är på det klara att du blir godkänd för en ny. Man måste ofta lämna en hälsodeklaration vid nytecknande.
Citera
2013-10-22, 01:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Det var en billig hemförsäkring iaf, det måste jag säga!!
Min kostar det dubbla per år, vilket jag tyckte var lite dyrt så jag försökte jämföra lite:
- men märkte då att det är svårt att jämföra hemförsäkringar, eftersom de inte skriver rakt ut vad de kostar utan kräver in en massa uppgifter först.
- när jag ändå lyckades jämföra 2-3 stycken så var min (TryggHansa) ändå billigast. Folksam kostar en bit över 2000 kr per år.

Avser även här hyresrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in