2005-07-02, 23:29
Medlem
Fick fr ca 1 r sedan bter i Norge fr fortkrning, skrev ej under och erknde p plats. Fick 2-3 pminelser hem till Sverige som dock kom bort i posten...

Nu ca 7 mnader efter sista pminelse kom en delgivningsman ut till mina frldrar p landet dr jag r skriven (bor ej dr) och ville "delge mig".

1. Kan jag slippa undan p ngt stt?
2. Kan straffet frvrras?
3. Om dom skickar rekomenderat, vad hnder om jag inte lser ut det?

Bterna r nu p ca 6000 SEK eller 30 dagars fngelse.
Citera
2005-07-02, 23:59
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Fick fr ca 1 r sedan bter i Norge fr fortkrning, skrev ej under och erknde p plats. Fick 2-3 pminelser hem till Sverige som dock kom bort i posten...

Nu ca 7 mnader efter sista pminelse kom en delgivningsman ut till mina frldrar p landet dr jag r skriven (bor ej dr) och ville "delge mig".

1. Kan jag slippa undan p ngt stt?
2. Kan straffet frvrras?
3. Om dom skickar rekomenderat, vad hnder om jag inte lser ut det?

Bterna r nu p ca 6000 SEK eller 30 dagars fngelse.

Vad bor du i Sverige eller? Om du bor i Sverige s kan du lugnt skita i dom dr bterna. Dremot skall du nog inte ka till Norge p ett tag. Dom griper dig och fr dig till nrmaste anstalt dr du fr sitta av straffet.
Citera
2005-07-03, 11:56
Medlem
Men stmmer det?

Jag har ju inte blivit delgiven (enligt mig) nnu, d kan ju inte ngt straff utdelas?
Citera
2005-07-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Men stmmer det?

Jag har ju inte blivit delgiven (enligt mig) nnu, d kan ju inte ngt straff utdelas?

Jo, det kan stmma riktigt bra. Blir du tagen i Norge, s rknas det som att du blivit delgiven av myndigheterna och det blir en tur till stillot.
Citera
2005-07-03, 16:26
Medlem
Hmm, men varfr griper dom Svenska myndigheterna mig bara inte d och lmnar mig till norge istllet fr att skicka delgivningsman?

Kan ngn som vet till 100% svara p frgorna 1-3 samt vad som hnder om jag blir stoppad i norge fr t.ex rutinkontroll?

Tack fr svaren i vrigt!
Citera
2005-07-03, 17:45
Medlem
Byfnens avatar
Tror absolut att du INTE kan strunta i bterna, om jag inte r helt ute och cyklar dvs. Men jag har fr mig att de Nordiska lnder har gemensamma verenskommelser med bla btesbrott (naturligtvis andra brott), d.v.s i ditt fall tas saken ver av Svensk polis och handlggs som vilket annat B-brott/trafikbrott som helst, drav delgivningsmannen vid dina frldrars sommarstuga.

Bterna kommer tillfalla Norska staten, efter det Svensk myndighet inkasserat dito eller om du betalar in p det Norska inbetalingskortet. Det r likadant om en Norrman kr fr fort i Svea rike eller motsv !

Dessutom erknnde du fortkrningen p plats, s r det skitsamma om du skrev p boten eller ej. Krvs minst 2-3 vittnen mot en Polisman
Citera
2005-07-03, 20:18
Medlem
Ok, nej det frstr jag att jag inte kan bestrida den. Var mer om den kanske faller i glmska om man inte klarar att bli delgiven.

Det intressanta r ju att jag inte blivit delgiven nnu (varken i Sverige eller Norge), kan jag nd bli inplockad i norge om jag blir stoppad?

Samt, vad r nsta steg efter delgivningsmannens frsk?

Vill ju liksom inte ha en anmrkning av ngt slag, behver bara frlnga tiden innan jag betalar boten lite d jag inte vill hosta upp 5000 NOK nu.
Citera
2005-07-04, 05:28
Medlem
Tja, vad som hnder. T.ex s kommer delgivningsmannen att gra fler frsk, t.ex genom att ta reda p skola, arbetsplats etc.

Det kan ocks bli frga om rttegng dr de gr en offentlig efterlysning via dagspress, och genomfr rttegngen utan att du r nrvarande.

Det kan mycket vl ocks bli frgan om att kronofogdemyndigheten blir inkopplad, och gr en utmtning p den adress du r skriven p! Det vill sga hos dina frldrar.

Jag ser inte problemet? Du krde fr fort, det r bara att ta ditt straff och betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in