2005-07-02, 23:29
Medlem
Fick för ca 1 år sedan böter i Norge för fortkörning, skrev ej under och erkände på plats. Fick 2-3 påminelser hem till Sverige som dock kom bort i posten...

Nu ca 7 månader efter sista påminelse kom en delgivningsman ut till mina föräldrar på landet där jag är skriven (bor ej där) och ville "delge mig".

1. Kan jag slippa undan på ngt sätt?
2. Kan straffet förvärras?
3. Om dom skickar rekomenderat, vad händer om jag inte löser ut det?

Böterna är nu på ca 6000 SEK eller 30 dagars fängelse.
Citera
2005-07-02, 23:59
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Fick för ca 1 år sedan böter i Norge för fortkörning, skrev ej under och erkände på plats. Fick 2-3 påminelser hem till Sverige som dock kom bort i posten...

Nu ca 7 månader efter sista påminelse kom en delgivningsman ut till mina föräldrar på landet där jag är skriven (bor ej där) och ville "delge mig".

1. Kan jag slippa undan på ngt sätt?
2. Kan straffet förvärras?
3. Om dom skickar rekomenderat, vad händer om jag inte löser ut det?

Böterna är nu på ca 6000 SEK eller 30 dagars fängelse.

Vadå bor du i Sverige eller? Om du bor i Sverige så kan du lugnt skita i dom där böterna. Däremot skall du nog inte åka till Norge på ett tag. Dom griper dig och för dig till närmaste anstalt där du får sitta av straffet.
Citera
2005-07-03, 11:56
Medlem
Men stämmer det?

Jag har ju inte blivit delgiven (enligt mig) ännu, då kan ju inte ngt straff utdelas?
Citera
2005-07-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worked
Men stämmer det?

Jag har ju inte blivit delgiven (enligt mig) ännu, då kan ju inte ngt straff utdelas?

Jo, det kan stämma riktigt bra. Blir du tagen i Norge, så räknas det som att du blivit delgiven av myndigheterna och det blir en tur till stillot.
Citera
2005-07-03, 16:26
Medlem
Hmm, men varför griper dom Svenska myndigheterna mig bara inte då och lämnar mig till norge istället för att skicka delgivningsman?

Kan ngn som vet till 100% svara på frågorna 1-3 samt vad som händer om jag blir stoppad i norge för t.ex rutinkontroll?

Tack för svaren i övrigt!
Citera
2005-07-03, 17:45
Medlem
Byfånens avatar
Tror absolut att du INTE kan strunta i böterna, om jag inte är helt ute och cyklar dvs. Men jag har för mig att de Nordiska länder har gemensamma överenskommelser med bla bötesbrott (naturligtvis andra brott), d.v.s i ditt fall tas saken över av Svensk polis och handläggs som vilket annat B-brott/trafikbrott som helst, därav delgivningsmannen vid dina föräldrars sommarstuga.

Böterna kommer tillfalla Norska staten, efter det Svensk myndighet inkasserat dito eller om du betalar in på det Norska inbetalingskortet. Det är likadant om en Norrman kör för fort i Svea rike eller motsv !

Dessutom erkännde du fortkörningen på plats, så är det skitsamma om du skrev på boten eller ej. Krävs minst 2-3 vittnen mot en Polisman
Citera
2005-07-03, 20:18
Medlem
Ok, nej det förstår jag att jag inte kan bestrida den. Var mer om den kanske faller i glömska om man inte klarar att bli delgiven.

Det intressanta är ju att jag inte blivit delgiven ännu (varken i Sverige eller Norge), kan jag ändå bli inplockad i norge om jag blir stoppad?

Samt, vad är nästa steg efter delgivningsmannens försök?

Vill ju liksom inte ha en anmärkning av ngt slag, behöver bara förlänga tiden innan jag betalar boten lite då jag inte vill hosta upp 5000 NOK nu.
Citera
2005-07-04, 05:28
Medlem
Tja, vad som händer. T.ex så kommer delgivningsmannen att göra fler försök, t.ex genom att ta reda på skola, arbetsplats etc.

Det kan också bli fråga om rättegång där de gör en offentlig efterlysning via dagspress, och genomför rättegången utan att du är närvarande.

Det kan mycket väl också bli frågan om att kronofogdemyndigheten blir inkopplad, och gör en utmätning på den adress du är skriven på! Det vill säga hos dina föräldrar.

Jag ser inte problemet? Du körde för fort, det är bara att ta ditt straff och betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in