2005-07-02, 23:06
Medlem
Säg att man blir påkörd av en annan bil bakifrån, man står själv parkerad.
Vad skulle vara "bäst" för en själv då, rent whiplash-mässigt om ni förstår vad jag menar, om jag skulle ha i både växel och handbroms eller ha haft bilen utan handbroms och i neutral växel.

Skulle smällen bli värre om den påkörande bilen möter ännu mer motstånd i att handbroms/växel är ilagd? Bättre att ha i neutral och låta bilen skutta iväg en bit "frivilligt"?
Citera
2005-07-02, 23:10
Medlem
-luftwaffe-s avatar
whiplash-effekten blir inte lika våldsam om din bil lättare kan rulla
Citera
2005-07-02, 23:18
Medlem
pafas avatar
whiplash gör ont tro mig...råkat ut för det två ggr...

men det hände dock ej när jag stod stilla
Citera
2005-07-02, 23:21
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Säg att man blir påkörd av en annan bil bakifrån, man står själv parkerad.
Vad skulle vara "bäst" för en själv då, rent whiplash-mässigt om ni förstår vad jag menar, om jag skulle ha i både växel och handbroms eller ha haft bilen utan handbroms och i neutral växel.

Skulle smällen bli värre om den påkörande bilen möter ännu mer motstånd i att handbroms/växel är ilagd? Bättre att ha i neutral och låta bilen skutta iväg en bit "frivilligt"?
Utan handbroms och med kopplingen nedtryckt (fast det är en automat?). Ju mer din bil kan rulla, desto bättre. Försök sätta bakhuvudet dikt an mot nackstödet, se till att nackstödet sitter tillräckligt långt upp.
Citera
2005-07-03, 00:20
Medlem
det var väl ungefär som jag misstänkte, skall ha detta i åtanke!
Citera
2005-07-03, 00:25
Medlem
Butchers avatar
Lite OT... kan man råka ut för whiplash när man åker radiobilar på tivoli?
Citera
2005-07-03, 00:38
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher

Det är väl ingen som riktigt vet ur whiplashskador uppstår idag. Ett tag trodde man att det var vinkeln som huvudet kastades bakåt som var avgörande. Fast det verkar nu mer som att det är decelerationen, dvs hur snabbt huvudet stannar. Det verkar inte krävas någon större vinkel. Man tror att skadorna har något att göra med komprimering av cerebrespinalvätskan när huvudet stannar.

Vad gäller radiobil så är nog g-krafterna ändå ganska små, men vinkeln stor, eftersom man inte har något nackskydd. Min gissning är därför att det inte är så farligt; man borde dessutom hört något om skador då, tycker man.
Citera
2005-07-03, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butcher

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in