2013-10-01, 20:25
Medlem
AldoRaines avatar
Hej!

Servicelampan brjade lysa fr ett tag sen, den har gtt 5 200 mil. Jag har prvat att googla serviceintervallen men jag hittar inget p 5000 mil. Vad r det som ska gras och vad r ett rimligt pris?

I vilka intervall servas bilen jag har, var hittar man den informationen?

Mycket tacksam fr svar.
Citera
2013-10-01, 20:31
Medlem
Jag kan vara ute p hal is nu, men ring till SAAB...
Citera
2013-10-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hej!

Servicelampan brjade lysa fr ett tag sen, den har gtt 5 200 mil. Jag har prvat att googla serviceintervallen men jag hittar inget p 5000 mil. Vad r det som ska gras och vad r ett rimligt pris?

I vilka intervall servas bilen jag har, var hittar man den informationen?

Mycket tacksam fr svar.
1500mil.Alla etanolmotorer har tta oljebyten.Sen hadde jag gjort ett extra oljebyte p en vanlig bensinare nd fr 3000 mil r fr mycket.

http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=7&t=339074
Citera
2013-10-01, 20:33
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastodonten1337
Jag kan vara ute p hal is nu, men ring till SAAB...

Ja du r ute p jvligt hal is.

Blev servicedatorn terstlld vid senaste? En service fljer vid 3000 mil. Nsta r vl vid 10 000 sedan halvservice varje 1500 och helservice varje 3000? Jag kan inget. Viktigt att pongtera.
Citera
2013-10-01, 20:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ja du r ute p jvligt hal is.

Blev servicedatorn terstlld vid senaste? En service fljer vid 3000 mil. Nsta r vl vid 10 000 sedan halvservice varje 1500 och helservice varje 3000? Jag kan inget. Viktigt att pongtera.

Jag kpte bilen i somras, enligt serviceboken r senaste servicen gjord vid 4550 mil om jag inte minns helt fel. Nu lyser lampan som sagt. Jag har ingen aning om den nollstlldes vid frra servicen.

Har en tid p verkstaden i morrn nr jag ringde och bokade sa dom att det skulle kosta 3000 drygt, bla byte av tndstift. Man vill ju inte slnga ut pengar i ondan. Ska jag avboka och ringa saab och kolla lget i morrn?
Senast redigerad av AldoRaine 2013-10-01 kl. 20:49.
Citera
2013-10-01, 20:57
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
1500mil.Alla etanolmotorer har tta oljebyten.Sen hadde jag gjort ett extra oljebyte p en vanlig bensinare nd fr 3000 mil r fr mycket.

http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=7&t=339074

Senaste service enligt boken var vid 4 500 mil, s d r det troligen olja/filter nu? Ska det behva kosta dryga 3000 kr? Det lr ju inte vara ngon strre service frrens vid 6000 mil om jag fattat det hela rtt.
Citera
2013-10-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Senaste service enligt boken var vid 4 500 mil, s d r det troligen olja/filter nu? Ska det behva kosta dryga 3000 kr? Det lr ju inte vara ngon strre service frrens vid 6000 mil om jag fattat det hela rtt.
Lter vldigt skumt.Servicelampan skall inte tnda sig efter bara 700 mil.Ngot mste ha blivit knas vid frra servicen i samband med nollningen av lampan.Om det inte r s att den har gtt extremt f mil sedan frra servicen s det beror p att en viss tid gtt.Osker p om serviceindikatorn knner av det?
Citera
2013-10-01, 21:09
Moderator
Citat:
Lter vldigt skumt.Servicelampan skall inte tnda sig efter bara 700 mil.Ngot mste ha blivit knas vid frra servicen i samband med nollningen av lampan.Om det inte r s att den har gtt extremt f mil sedan frra servicen s det beror p att en viss tid gtt.Osker p om serviceindikatorn knner av det?
Jo, det r en tidsintervall med. 1 eller 2 r brukar den ligga p, skulle tippa p 1 r p alla etanolbilar. Kan man misstnka att det gtt ett r sen senaste service kanske?
Citera
2013-10-01, 21:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:

Kan man be verkstaden att nolla servicelampan? Man vill ju att den ska vara i "fas".

Jag kikade i serviceboken nyss och det var nstan exakt 1 r sen den servades, r det dax fr olja/filter nu i s fall? Pris?
Citera
2013-10-01, 21:12
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jo, det r en tidsintervall med. 1 eller 2 r brukar den ligga p, skulle tippa p 1 r p alla etanolbilar. Kan man misstnka att det gtt ett r sen senaste service kanske?

Japp! Exakt ett r, d r det med andra ord olja/filter som ska bytas, inget annat!?
Citera
2013-10-01, 22:42
Medlem
fghjkls avatar
precis, ring/ k och prata med saab och sg att din bil (uppge modell,r,motor.) varnar fr service och att det var ett r sedan sist, ha grna med serviceboken till verkstaden om du ker dit, s ger dem dig lite olika alternativ.
Citera
2013-10-02, 00:49
Medlem
Prostreet32s avatar
Serviceindikatorn gr p mil sen senaste servicen, tid sen senaste servicen.
Antal kallstartar, varmstarter. Korta eller lnga strckor. Stads eller landsvgskrning.

http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=18
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in