hallå där
ja ska sälja min volvo å byta ner mig till en billigare bil.
pris klassen är 20-30 000
funderingar kring golf 1,6 polo 1,4 , renault clio 1.6 samt skoda octavia 1,6
vilka är att rekommendera då ja kan lite om bilar så frågar ja ut här. är ute efter billigt i helhet
delar,bensin m.m
Skoda, SEAT och VW hur bra som helst. Lupo, Polo , Golf , smaksak, Lupon sitter långa personer riktigt bra i också.
Det var ju uttömmande. Det lite mer utvecklade svaret är alltså att Clion håller något högre kvalitet än VAG-produkterna som ju visat sig genom åren vara rätt medelmåttiga på den punkten, särskilt Polo och Octavia.
Personligen skulle jag inte välja en Renault förstås, men det är en smaksak. Finns andra franska som är ännu bättre.
Det var ju uttömmande. Det lite mer utvecklade svaret är alltså att Clion håller något högre kvalitet än VAG-produkterna som ju visat sig genom åren vara rätt medelmåttiga på den punkten, särskilt Polo och Octavia.
Personligen skulle jag inte välja en Renault förstås, men det är en smaksak. Finns andra franska som är ännu bättre.
Svar nej. nu förutsatte jag att man hade lite huvud själv men så är inte fallet verkar det som.
Rostskydd och kvalitet på mekaniska grejer är under all kritik på franska bilar. Dom är inte gjorda för nordiska klimat.
Fransk bil har man under tiden där är garanti på den, sen gör man bäst i att avyttra den.
Svar nej. nu förutsatte jag att man hade lite huvud själv men så är inte fallet verkar det som.
Rostskydd och kvalitet på mekaniska grejer är under all kritik på franska bilar. Dom är inte gjorda för nordiska klimat.
Fransk bil har man under tiden där är garanti på den, sen gör man bäst i att avyttra den.
Rostskyddet är på de flesta definitivt bättre än hos både VW och Skoda, därom råder inga som helst tvivel. Det är bara att jämföra bilarna som rullar på våra vägar. Den mekaniska kvaliteten är kanske inte världsbäst, men den är definitivt bättre än VAG.
Rostskyddet är på de flesta definitivt bättre än hos både VW och Skoda, därom råder inga som helst tvivel. Det är bara att jämföra bilarna som rullar på våra vägar. Den mekaniska kvaliteten är kanske inte världsbäst, men den är definitivt bättre än VAG.
Mekaniska kanske.Felet med Franska bilar är oftast bristande byggkvalitet med inredning som skramlar och lossnar och liknande irriterande tramsfel.Samt det allvarligaste.Elektronikfel.Dyrt som fan att laga skiten.Gissa varför en bil som knappast rostar och har bra komfort Renault Laguna ligger i kattegorin som ingen vill ta i enst med en radiostyrd polygriptång?
Och som vi alla vet sedan tidigare så väljer man inte franskt i första taget och absolut inte Renault.
Vad baserar du det på, fördomar och hörsägner? Jag har också hört att Renault är skit samt att fransmän inte kan annat än att äta sniglar, men min praktiska erfarenhet av Megane I säger annat.
Det sägs att Renault rostar mycket och går sönder stup i kvarten. Skitsnack rätt igenom säger jag (åtminstone upp till Megane I, allt efter det vet jag INGENTING om), de rostar varken mer eller mindre än andra bilar.
På tal om det - Renault Megane I (möjligtvis andra modeller också, men det vet jag ingenting om) har galvade framskärmar. Ja jag vill bara gnugga in det riktigt ordentligt nu, att Renault faktiskt kan vara bättre på åtminstone någon punkt.
De som gillar att bygga banbilar och har erfarenhet av det, säger att Renault Clio har STABILARE chassie än Golf 3!
Renaults motorer och annat är varken bättre eller sämre än på andra bilmärken i samma prisklass. Helt vanligt gjutjärnsblock med aluminiumtopp och tråg, inga direkta konstigheter. Det som kan strula på Renault är tändspolarna, frågan är bara hur vanligt förekommande felet verkligen är? Det är ju lätt att höra talas om de gånger det pajar, men inte ofta man hör talas om de gånger det _inte_ pajar. Värt att veta "problemet" är det i alla fall.
Det finns många märken som är erkänt "bra" som rostar Allan Ballan. Kolla BMW E36 som exempel, hur många har inte totalt rostat sönder i trösklarna precis bakom framhjulen? Eller varför inte (gamla) Volvo s40.
Renault Megane I, Clio m.fl rostar också, det är liksom ingen nyhet att bilar i Norden rostar lätt. Det brukar börja vid bakskärmarna, samt under baklyktorna där vatten lätt samlas. Kan man bara ta hand om sin bil och slipper åka på en massa äckliga grusvägar så kan man dock hålla rosten i schack. Precis som på vilken annan bil som helst, även de modeller som är kända för att rosta lätt. Annars hade vi inte sett vissa Volvo s40 TOTALT sönderrostade, medan andra har hållit sig mer eller mindre i nyskick.
Renault Megane, Clio mfl har förresten till synes stöddigare bärarmar än vad Golf har. Bakaxeln är jag osäker på men fram är jag ganska övertygad om att Renaulten har starkare grejer. Gör en bildsökning på google om du inte tror mig.
Jag vill ta tillfället i akt att gnida in det. Gnig gnid.
Enligt "de som vet" så har de flesta Renault stark drivlina.
Själv vet jag inte, för att veta detta skulle man behöva jämföra med många andra bilar IRL, något som jag inte har gjort, bortsett från en drivknut. Ärligt talat så tycker jag Renaults yttre drivknutar ser bra stöddiga ut. Vi har en Golf/Polo yttre drivknut liggandes helt oanvänd (eftersom bilen skrotades innan vi fick dit knuten), och det är rena leksaken i jämförelse. Tittar man också på lilländan av gummidamasken så ser det ut som om själva drivaxeln ska vara ca: 20, högst 22 mm tjock.
Megane? Ja det är ungefär 5-10 mm tjockare... *harkelHOOOOSTbröl*
Jag gnider in det, känner du det? Jag gnider in det riktigt ordentligt nu.
Men, därmed inte sagt att drivknutarna på en Renault Megane/Clio m.fl inte kan börja knacka med åren. Shit happens, förr eller senare.
PS:
Det kanske är svårt att tro, men jag hyser faktiskt inget som helst förakt mot Golf eller andra VAG-bilar. Faktum är att jag gärna skulle vilja ha en Golf eller liknande. Det är helt OK (bruks)bilar, lätta att skruva på, billigt med delar, finns MASSOR av begagnade delar, oerhört mycket information om dem på nätet, mm.
Det finns inga direkta nackdelar med att köra Golf I, II eller III (jaja bla bla, krocksäkerhet hit och dit), speciellt inte Golf II där vissa årsmodeller snart är skattebefriade.
Men det skadar inte att vara ärlig och erkänna att även en kollektivt föraktad snigelätarbil kan vara helt OK.
Senast redigerad av Klopski 2013-10-03 kl. 05:14.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!