Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Fast jag, och jag dristar mig till att säga du, har inga problem med att uppfatta ironi på t.ex. ett forum som Flashback trots avsaknad av emoticons i vissa fall. Frågan är då om förståelsen av ironin i Flashbackinlägg skulle öka i samma stund som företeelsen förbjöds och användarna blivit medvetna om förbudet. Eller menar du att Flashback tillhör en arena där slaget s.a.s. redan är förlorat eftersom idiomet på forum som detta alltid förväntas hålla sig inom en gemensam mall? Det skulle i så fall göra mig till en person som inte förstått hur man bör uttrycka sig här men som samtidigt är en av få som förstår ironi på Internetforum när den saknar förstärkande symbol. Emoticons påbjuds alltså om man vill förstås korrekt av majoriteten. Usch! Och på sikt antar jag att man måste förvänta sig att det spiller över på tidigare existerande typ av text som därmed kommer att bli förbehållen ett fåtal.
Nej, jag tror inte att förståelsen för ironi skulle öka markant om emotikonerna försvann, eftersom Flashback sannolikt skulle förbli samma blandning av högt och lågt, välutbildade och outbildade, litterata och illiterata, unga, medelålders och gamla med olika inställning till skrivandet här. Jag tror att det inte bara beror på emotikonerna i sig vad man förväntar sig, utan även på om man ser forumskrivande som ett seriöst utbyte av idéer och teorier eller mer som något slags social verksamhet, eller i alla fall en förlängning av andra sociala medier och "verkligheten". Vissa skriver ju väldigt vardagligt, och vissa tycks anse att det är något slags fikarumskonversation som sker här och kan bli förnärmade om man ifrågasätter något osammanhängande.
Dels är det nog en generationsfråga, dels är det kanske en fråga om att nätskrivande har blivit så stort att det lockar till sig folk som egentligen inte är intresserade av att läsa, skriva och diskutera på ett mer traditionellt sätt, mer av att bara vara sociala eller osociala och avreagera sig, och denna senare typ utgörs nog i allmänhet mest av unga. Min gissning är att den som söker sig till nätdiskussioner utan att så att säga ha vuxit upp på nätet i allmänhet gör det mer utifrån ett genuint intresse för att diskutera.
Det kan därför vara vanskligt, menar jag, att döma ut hela "den unga generationen" när en stor del av problemet mycket väl kan vara att så många fler av den unga generationen är representerade. Samtidigt förhåller det sig ju förvisso så att flera universitetslärare på senare tid beklagat sig i massmedia över att de nya studenterna inte klarar av att läsa kurslitteraturen, så något kanske har hänt med läskunnigheten i stort också.
Vad gäller vilken sida som ska "vinna", så är jag ändå optimistisk och tror att de som kan läsa, skriva och argumentera på ett sätt som krävs för att diskutera seriösa ämnen kommer att ha ett försprång framför dem som inte kan det och att det kommer att märkas. Men jag har vissa tvivel om det där med att uppfatta just ironi,
även om vi skulle ha ett forum utan emotikoner där enbart någorlunda litterata medelåldringar och äldre var aktiva. Som In-Fredel är inne på är det ju trots allt en hel del olika röster, och man är inte säker på var man har alla på samma sätt som man kan vara hyfsat säker på att "riktiga" författare faktiskt kan skriva, har poänger och använder sig av stilfigurer och att även t.ex. reklamare jobbar med språket på ett medvetet sätt.