Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Hur bör man göra; kapitulera inför etablerat faktum eller stå på sig i kampen för ett emoticonfritt skrivande? Jag får ibland goddag yxskaft-svar p.g.a. att min ironi förklingat ohörd och ofta rycker då någon annan användare in och förklarar att mitt inlägg kanske skulle uppfattas som ironi. Själv skulle jag aldrig nedlåta mig till ett sådant förtydligande men jag kanske borde tänka om. Helst skulle jag dock vilja att t.ex. Flashback tog bort skräpet helt och hållet så att användarna fick nöja sig med kommateringar om det nu är nödvändigt. Ett förbud fungerar givetvis inte och i vissa fall kan ju ett tecken vara ganska roligt. Problemet är som sagt inflationen.
Inte riktigt säker på om du med "kapitulera" menar att gå in i efterhand och förklara att du varit ironisk eller att börja använda emotikoner. En klar brist med emotikonerna i sammanhanget, förutom att de infantiliserar och förenklar, är ju att de tar bort udden från ironin. En

, som jag antar ligger närmast till hands, tycker jag säger inte bara "jag är ironisk", utan även "jag retas lite men gillar dig egentligen" och det kanske inte alls är det man vill säga.
En viktig poäng vad gäller om folk fått svårare att förstå skriftlig ironi tycker jag annars är att den typ av text du menar, tankeutbyten mellan "vanliga" människor, ju inte har funnits särskilt länge, emotikoner eller ej. Du skriver att du märker en skillnad mot hur det var för femton år sedan, men för femton år sedan förekom väl inte ens nätdiskussioner i någon större skala?