Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Det är inte säkert att du fullt ut förstått innebörden av begreppet ironi. Man kan i alla fall få det intrycket när man läser ditt inlägg. Jag skriver alltid det jag menar även om jag uttrycker mig ironiskt.
Innebörden av ironi är just att skriva och säga sånt man inte menar. Det kanske är viktigt att vi reder ut vilken sorts ironi vi pratar om. Jag syftar mest på sådan ironi där innebörden är kraftigt avvikande från det sagda. T ex om någon säger nej men menar ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Jag menar att det är ett intellektuellt tillkortakommande att inte se ironin när den är hyfsat uppenbar och därmed ser jag heller inte någon anledning att anpassa mig efter de som upplever sådana svårigheter.
För mig är det uppenbart att formuleringar som många kan förstå normalt sett är bättre än sådana som bara några få kan förstå. Ibland kan man vilja uttrycka sig vagt och kodat, men då är ju just syftet att alla inte ska förstå och det verkar inte vara den sortens ironi som vi diskuterar här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Vidare kan ju syftet med ironin vara just att skapa litet dålig stämning. Ironi är ju dock ett ganska trevligt sätt att utdela en liten symbolisk örfil jämfört med rena otrevligheter och förolämpningar.
Själv tycker jag att ett direkta raka förolämpningar är trevligare då jag ofta upplever ironiska förolämpningar som mer sårande.
Citat:
Ursprungligen postat av
scheutz
Man får veta mycket när man använder ironi som grepp. Bland annat om lyssnaren är dum i huvudet eller inte. För övrigt skulle det innebära ett beigt språk om vi prompt ska undvika allt som inte har en "rak och enkel" funktion.
Jag tycker inte att man har ett beigt språk om man är rak och enkel. Att ha ett språk som andra förstår är i själva verket väldigt starkt. Nu menar jag inte att man helt måste vara fri från avvikande betydelser, bara att man bör undvika väldigt kraftiga avvikelser.