2013-10-01, 01:42
Medlem
Hej!

Jag har varit timanställd som USKa inom hemtjänst i min kommun sedan jag tog studenten 2011. Jag har arbetat aktivt och aldrig haft en månadsinkomst under 13000kr, i regel alltid fått ut runt 15-17k varje månad. Sedan två månader tillbaka är jag anställd på ett vikariat som stäcker sig till 2015-01-01, 83% tjänst som ger mig en bruttoinkomst på 16000kr+OB-tillägg runt 3000kr.

Jag har nu fått en idé/möjlighet att köpa upp en större fastighet om 380kvm som jag tänkt tillämpa för uthyrning till kommun/migrationsverket (som visat stort intresse), vilket således skulle kunna vara starten på en gynnsam affärsmöjlighet. Huset är uppdelat i 5st 3ROK lgher, byggår 1950, funktionell och enkel standard överlag. 50000kr/år i driftkostnader=4150kr/mån. Förbesiktning sker innan inflytt av eventuella hyresgäster, M-verket ersätter därefter eventuella skador som orsakas under uthyrningsperioden. Fastigheten säljes via mäklarfirma för 300 000SEK, pantbrev finns på 400 000SEK. Taxeringsvärde 2010, 148 000SEK. Inga akuta renoveringsbehov eller dyl.

Frågan som lyder är om jag skulle kunna ha möjlighet till ett beviljat huslån trots avsaknaden av fast anställning? Jag har en kontantinsats på ca 150 000SEK undanstoppat, inga andra aktiva sparande finns. Lever enkelt i övrigt, delad bostad med total budget som uppkommer till snåla 6500SEK.

Finns det något hopp för mig och min affärsidé? Har en mamma som är beredd att gå i borgen om det skulle underlätta. Hur bör jag lägga upp min presentation för banken för att ha en chans till ett lån...eller är det helt kört?

Tacksam för lite svar
Senast redigerad av Pyaine 2013-10-01 kl. 02:09.
Citera
2013-10-01, 02:57
Medlem
_killahs avatar
Rent spekulativt skulle jag inte tro du blir beviljad något lån. Men man vet aldrig. Har du morsan som borgensman och provar snacka med dom så kanske.

Jag skulle lägga fram det som du la fram det här. Förklara tanken bakom det och vad du har för planer osv.
Citera
2013-10-01, 08:33
Medlem
Kan du få ett papper från M-verket där de säger att de vill hyra från dig om du skulle köpa fastigheterna?
Citera
2013-10-01, 10:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyaine
Jag har varit timanställd som USKa inom hemtjänst i min kommun sedan jag tog studenten 2011. Jag har arbetat aktivt och aldrig haft en månadsinkomst under 13000kr, i regel alltid fått ut runt 15-17k varje månad. Sedan två månader tillbaka är jag anställd på ett vikariat som stäcker sig till 2015-01-01, 83% tjänst som ger mig en bruttoinkomst på 16000kr+OB-tillägg runt 3000kr.
Jag tycker du skall ta ett snack med facket.
Om varit anställd hos en och samma arbetsgivare minst två år under en femårsperiod, så övergår din anställning till en tillsvidare (fast-) anställning titta i LAS 5§ 2 andra stycket.
https://lagen.nu/1982:80

En fast anställning skulle definitvit hjälpa upp dina chanser att få ett lån.
Senast redigerad av borriz 2013-10-01 kl. 10:46.
Citera
2013-10-01, 10:36
Medlem
Hur mycket pengar får man egentligen för att hyra ut till migrationsverket? Någon som har siffror per rum eller dylikt?
Citera
2013-10-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Hur mycket pengar får man egentligen för att hyra ut till migrationsverket? Någon som har siffror per rum eller dylikt?

Det krävs kontakter för att veta vart behovet finns för ytterligare boenden för flyktingarna, jag hade tur att känna en sådan kontakt. Det ställs höga krav på boendet, likaså är konkurrensen för att få M-verket (och dess flyktingar) som hyresgäst stenhård då folk insett vilka lättförtjänta pengar detta är. Men för att upplysa om vinster för uthyrning kan man som lägst räkna med en ersättning på 150-200kr/flykting/dygn, har du 20st flyktingar x 200kr = 4000kr/natt x 30 = 124 000kr i månaden brutto, och utan utgifter och underhållskostnader inräknade. Jag har planerat detta i flera månader och är lyckligt lottad att känna en person som är mycket insatt i området. Jag är intresserad av att arbeta permanent med detta vid ett senare skede, utveckla, och eventuellt få det hela till ett HVB-hem så småningom.
Citera
2013-10-01, 12:06
Medlem
Ett litet tillägg: Har även ett arv på 370 000kr insatt på ett sparkonto med 3,7% sparränta, detta är dock låsta pengar till och med det att jag fyller 26 år (är 22 nu). Gör detta någon skillnad?
Citera
2013-10-03, 19:18
Medlem
JagSerUfos avatar
Kommer du undan med det så blir det som att ha sin egna sedelpress.
Citera
2013-10-03, 19:26
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyaine
Ett litet tillägg: Har även ett arv på 370 000kr insatt på ett sparkonto med 3,7% sparränta, detta är dock låsta pengar till och med det att jag fyller 26 år (är 22 nu). Gör detta någon skillnad?
Själv tycker jag inte att det låter som ett omöjligt lån att få även utan detta, det är ju ändå inte särskilt mycket pengar det handlar om, 150 000 om jag förstår det rätt? Eller behöver man lösa pantbrevet i samband med detta (vet inte alls hur sådant funkar)? Men det är ändå inte mycket pengar, 550 000...

Men om du dessutom har hela lånet i ett konto i ditt namn som du kan uppvisa för banken, då har jag svårt att se att du skulle få ett nej. Du har ju kontant täckning för hela lånet du ber om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in