2013-10-01, 01:08
Medlem
tja!
såg en dokumentär på youtube idag som är ca 2 år gammal.
den handlade om löneintäkten i sverige.

Det handlade en hel del om att svensk politik har strävat efter att ha låg löneinkomst i utbyte mot lägre
arbetslöshet-hur?? jo genom att företagen belatar ut mindre till sina arbetare så kan de anställa fler människor som också leder till att produktionen ökar.Sedan så tänker de på att företagen får en större vinst och det är positiv för svensk handel.

problem??- jo, de tänker inte på att många företag inte anställer några fler utan tar bara vinsterna. de tänker inte heller på att fler människor med lägre löner leder till att efterfrågan på varor minskar. de har tänkt sig att istället för att en erfaren 50 åring ska få höjd inkomst så ska istället en 18 årig ung nybörjare få lägre inkomst. 16000-18000 kronor ungefär ( ca 12000 kr efter skatt). med de pengarna ska hyra betalas på ungefär 5000 kr,studieskulder ska betalas, internet,köpa böcker osv... tror inte det blir så mycket konsumtion för de pengarna.

nu vet jag inte ifall större delen av politiken har ändrat åsikt men för 2 år sedan var det såhär.

jag undrar ifall ni tycker det är bra med lägre inkomst eller högre inkomst. då snackar vi om bruttonlön såklart.

ps. jag vet att högre löneinkomster inte minskar arbetslösheten men arbetslösheten beror på väldigt många faktorer och jag tror inte lägre löneinkomster minskar arbetslösheten, det har den iallafall inte gjort så mycket enligt statistiken.
ps´2. jag är 18 årig oerfaren gymnasieelev
Citera
2013-10-01, 01:21
Medlem
ojdos avatar
Man kan ju undra vad som skulle hända arbetare på bemanningsföretag (som redan utnyttjas på max)?
Citera
2013-10-01, 03:42
Medlem
Finans.killens avatar
Den som gjorde denna dokumentär vet ju uppenbarligen inte vad de snackar om, Svenskar tjänar massor och skattar massor. Finns ingen lönedumpning att snacka om.
Citera
2013-10-01, 04:14
Bannlyst
ja föredrar o tjäna mer, om du vill tjäna mindre så varsegod, vad var frågan ?
Citera
2013-10-01, 08:26
Medlem
Jo det är ju rätt många 18-åringar som har studieskulder, hyra på 5000 kr hemma hos morsan och farsan och framförallt så är väl den åldersgruppen överrepresenterad på bokhandlarna inte ett dugg jävla synd om dom.

Men jag tycker att om du vill göra mitt jobb för 16000 kr medan jag vill ha mer så ska arbetsgivaren själv få ta ställning till vad som är mest värt det. 16000 kr i sjön på dig eller mer pengar på mig men veta att jobbet blir gjort. Om dom vet att jobbet blir gjort även av dig så ska arbetsgivaren såklart ta dig.
Citera
2013-10-01, 09:46
Medlem
Japands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Den som gjorde denna dokumentär vet ju uppenbarligen inte vad de snackar om, Svenskar tjänar massor och skattar massor. Finns ingen lönedumpning att snacka om.

Frågan är om du vet vad du snackar om?

Det finns mycket data som visar att andelen av BNP som går till lön är på den lägsta nivån sedan början av 1900-talet. Att det har skett en växling mot att företagen tjänar mer och betalar ut mindre i lön är det inget tvivel om, denna utveckling tog sin fart i början an 1980-talet. Visst kan man argumentera att sedan dess har även fler arbetare blivit ägare av företag (genom börsen) men faktum kvarstår.
Citera
2013-10-01, 15:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japand
Frågan är om du vet vad du snackar om?

Det finns mycket data som visar att andelen av BNP som går till lön är på den lägsta nivån sedan början av 1900-talet. Att det har skett en växling mot att företagen tjänar mer och betalar ut mindre i lön är det inget tvivel om, denna utveckling tog sin fart i början an 1980-talet. Visst kan man argumentera att sedan dess har även fler arbetare blivit ägare av företag (genom börsen) men faktum kvarstår.

Det är ju inte definitionen av en lönedumpning, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in