Citat:
Ursprungligen postat av
sqarz
Hej!
..... Nu händer samma sak exakt 24 timmar senare, lampan lyser och det är helt tomt. Nu lägger jag dock märke till att det är väldigt blöt nere på golvet ( plasten under bilen ) framme vid fronten, alltså inte under motorn utan mer under fläkten och kylaren. Det är mer blöt på den vänstra sidan om man står framför motorn. Antar att det åker omkring när jag svänger och dylikt. Så nu har jag fyllt på varje dag och åker omkring med glykol i bilen, är det farligt att göra såhär eller fungerar det så länge varningslampan inte lyser?
Vad tror ni det är som läcker? antar att toppen är utesluten då det inte runnit längst motorn eller ger ifrån sig någon rök? Vi har även prövat att starta och kolla om det försvinner när vi står och kollar, men det gör det ej, runt går det också då det sprutar tillbaks glykol i behållaren, men dock med lite ojämn gång, ibland starkare stråle och ibland halv fart, är detta något att tänka på?
Tack!
...
...
Vanligt hos gamla BMW motorer:
Vattenpumpen kan ju läcka då den börjar ge sig, samt att det i så fall skulle kunna ge de symptom du beskriver med en "ojämn stråle"...
Kan ju vara
termostathuset också, om det är gjort av plast så är det väldigt vanligt att de spricker med åren och börjar läcka.. Detta är
EXTREMT VANLIGT på den motorn du har!
Expansionskärlet, samma där, om det är gjort av plast... Också
VANLIGT Problem
T.o.m.
Kylaren kan misstänkas (Kolla undertill)...
"Farligt"? Beror på vad du menar med det? För "Vem"? Dig eller Bilen, eller Miljön?
Enda sättet jag kan tänka mig att det vore hälsovådligt för "dig", vore väl om glykolångor tränger in i kupén och du andas in dom...
För "bilen": Nej, om du inte kör den "tom" på kylarvätska förstås och därmed riskerar att "skeva" till någonting...
Miljön: Oja! Inte bra att drälla olika roliga kemikalier i vår fina natur!
EDIT: Såg att du lade till BMW i beskrivningen!
Kolla
Exakt de saker jag tog upp!