2013-09-30, 23:30
Medlem
Hej!

Problemet började i Fredags. Började med att lampan för nivån på kylarvätskan började lysa, stänger av bilen och kollar i behållaren, snus torrt och luktar väldigt varmt ( skev beskrivning ) men man kunde verkligen lukta värme. Åker till OKQ8 och köper 1 liter färdigblandad glykol och fyller på. Nu händer samma sak exakt 24 timmar senare, lampan lyser och det är helt tomt. Nu lägger jag dock märke till att det är väldigt blöt nere på golvet ( plasten under bilen ) framme vid fronten, alltså inte under motorn utan mer under fläkten och kylaren. Det är mer blöt på den vänstra sidan om man står framför motorn. Antar att det åker omkring när jag svänger och dylikt. Så nu har jag fyllt på varje dag och åker omkring med glykol i bilen, är det farligt att göra såhär eller fungerar det så länge varningslampan inte lyser?

Vad tror ni det är som läcker? antar att toppen är utesluten då det inte runnit längst motorn eller ger ifrån sig någon rök? Vi har även prövat att starta och kolla om det försvinner när vi står och kollar, men det gör det ej, runt går det också då det sprutar tillbaks glykol i behållaren, men dock med lite ojämn gång, ibland starkare stråle och ibland halv fart, är detta något att tänka på?

Det är en BMW 328 coupe, E46 2000. Motorn är en rak sexa på 2,8 liter.
Senast redigerad av sqarz 2013-09-30 kl. 23:44. Anledning: modell
Citera
2013-09-30, 23:33
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqarz
Hej!

Problemet började i Fredags. Började med att lampan för nivån på kylarvätskan började lysa, stänger av bilen och kollar i behållaren, snus torrt och luktar väldigt varmt ( skev beskrivning ) men man kunde verkligen lukta värme. Åker till OKQ8 och köper 1 liter färdigblandad glykol och fyller på. Nu händer samma sak exakt 24 timmar senare, lampan lyser och det är helt tomt. Nu lägger jag dock märke till att det är väldigt blöt nere på golvet ( plasten under bilen ) framme vid fronten, alltså inte under motorn utan mer under fläkten och kylaren. Det är mer blöt på den vänstra sidan om man står framför motorn. Antar att det åker omkring när jag svänger och dylikt. Så nu har jag fyllt på varje dag och åker omkring med glykol i bilen, är det farligt att göra såhär eller fungerar det så länge varningslampan inte lyser?

Vad tror ni det är som läcker? antar att toppen är utesluten då det inte runnit längst motorn eller ger ifrån sig någon rök? Vi har även prövat att starta och kolla om det försvinner när vi står och kollar, men det gör det ej, runt går det också då det sprutar tillbaks glykol i behållaren, men dock med lite ojämn gång, ibland starkare stråle och ibland halv fart, är detta något att tänka på?

Tack!

Kan du inte bara kolla var det läcker? Typ en slang vid kylaren?
Citera
2013-09-30, 23:36
Medlem
Citat:
Klart att det är något att tänka på.En bil skall inte dra kylvätska.Du skall givetvis kolla om du ser några läckor.Som du sa att det plaskar vatten på golvet i bilen tyder ju på att värmeelementet/Kranen läcker.Sen som vanligt så gör det ju absolut ingenting om du berättar vad det är för bil/årsmodell/vad det är för motor om du vet det.
Citera
2013-09-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Klart att det är något att tänka på.En bil skall inte dra kylvätska.Du skall givetvis kolla om du ser några läckor.Som du sa att det plaskar vatten på golvet i bilen tyder ju på att värmeelementet/Kranen läcker.Sen som vanligt så gör det ju absolut ingenting om du berättar vad det är för bil/årsmodell/vad det är för motor om du vet det.

Givetvis! Ändrat nu!
Citera
2013-09-30, 23:48
Medlem
ojdos avatar
Kan ju vara någon packning som har spruckit i västa fall!
Citera
2013-09-30, 23:48
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Hej!

..... Nu händer samma sak exakt 24 timmar senare, lampan lyser och det är helt tomt. Nu lägger jag dock märke till att det är väldigt blöt nere på golvet ( plasten under bilen ) framme vid fronten, alltså inte under motorn utan mer under fläkten och kylaren. Det är mer blöt på den vänstra sidan om man står framför motorn. Antar att det åker omkring när jag svänger och dylikt. Så nu har jag fyllt på varje dag och åker omkring med glykol i bilen, är det farligt att göra såhär eller fungerar det så länge varningslampan inte lyser?

Tack!

...

... Vanligt hos gamla BMW motorer:

Vattenpumpen kan ju läcka då den börjar ge sig, samt att det i så fall skulle kunna ge de symptom du beskriver med en "ojämn stråle"...

Kan ju vara termostathuset också, om det är gjort av plast så är det väldigt vanligt att de spricker med åren och börjar läcka.. Detta är EXTREMT VANLIGT på den motorn du har!

Expansionskärlet, samma där, om det är gjort av plast... Också VANLIGT Problem

T.o.m. Kylaren kan misstänkas (Kolla undertill)...

"Farligt"? Beror på vad du menar med det? För "Vem"? Dig eller Bilen, eller Miljön?

Enda sättet jag kan tänka mig att det vore hälsovådligt för "dig", vore väl om glykolångor tränger in i kupén och du andas in dom...

För "bilen": Nej, om du inte kör den "tom" på kylarvätska förstås och därmed riskerar att "skeva" till någonting...

Miljön: Oja! Inte bra att drälla olika roliga kemikalier i vår fina natur!

EDIT: Såg att du lade till BMW i beskrivningen!

Kolla Exakt de saker jag tog upp!
Senast redigerad av rusmag 2013-09-30 kl. 23:53.
Citera
2013-10-01, 00:16
Medlem
FormerLeeWarmers avatar
Eftersom det är en BMW så sätter jag en peng på sprucket expansionskärl. Kolla på vänstra sidan av kylaren (förarsidan) , där du fyller på glykolen. Fyll upp till max och skruva tillbaka locket, starta bilen och kolla om det sipprar ut mitt på behållaren.
Citera
2013-10-01, 01:26
Medlem
DrPretentiouss avatar
Har samma problem, fast inte Bmw.

Lämnade in den på service, de konstaterade att det var läckage och att det skulle ta en hel dag att reparera det, men att de kan ordna det hela för 10k. Ska hämta den i morgon.
Citera
2013-10-01, 09:34
Medlem
SaftMajas avatar
Det går in slangar till värmeväxlaren (kupevärmaren) genom hål i torpedväggen, där kan det börja läcka.

Det kan även vara under "plåten" vid vindrutan där torkarmotorerna sitter, ett riktigt grisjobb om så..

Har du tur så är det en slangklämma eller slang som läcker på baksidan av motorn så att det rinner ner på plastskyddet, det bör inte vara toppen som gått eftersom den vätskan oftast tar sig ut bakvägen via avgasröret. Om det inte bolmar vitrök både vid kall och varm motor är det antagligen inte toppen...

Du kan även kolla toppen genom att starta bilen när den är kall och ta av locket till expansionskärlet. Luktar det avgaser i kärlet? Bubblar det mycket när du med handen gasar upp bilen från tomgång?

Jag sätter en peng på trasig slang/klämma/vattenpump. Inte så dyrt.

Kör den inte torr, då slår sig toppen och blir skev, sedan är det färdiglallat med den toppen om du inte har 10-15K liggandes i en låda..

När du hittat felet och ska lufta motorn så parkera i en uppförsbacke, de är svårluftade de där M54rna... Sök på www.autopower.se så får du bättre hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in