2013-09-30, 00:05
Medlem
På det så kallade "Testcentrum" inom Arbetsförmedlingen används tester som är föråldrade och som har helt andra normer än nutida tester. Baserat på dessa tester får arbetslösa personer "funktionshinderkoder" och definieras som kognitivt nedsatta. Normerna för testerna på Testcentrum gör att personer som är normalbegåvade klassas som att vara svagbegåvade.
Citera
2013-09-30, 00:39
Medlem
DiagnosABs avatar
Det du säger får mig att tro att de stackarna på AF fortfarande tvingas sitta med WAIS-III långt efter att fyran kommit ut... Och att vissa i rent trots då även använder Ravens Matriser...

Det är för djävligt. Beror på nåt korkat upphandlingssystem som jag förstår det.

Dock bör jag påpeka att även om fyran är helt överlägsen trean så beror det bland annat på att trean gav för HÖGA värden. Testade man nån med lindrig utvecklingsstörning (dvs IQ under 70) som utretts med barntesten så kunde man ge sig fan på att hälften fick typ 82-86. Helt jävla sjukt. Jag undrar hur många som blivit av med diagnoser de faktiskt borde ha bara för att det testets mätvärden ändrades under årens lopp...

Sen finns det ju många som är jäkligt tacksamma för att AF har andra normer än den diagnossättande delen av vården. IQ 75 tex är ju ett stort problem, på samma sätt som andra kognitiva åkommor som inte ger LSS eller nåt annat bra. Men AF kan ge koder även för folk som inte riktigt passar i diagnoserna men där det ändå är uppenbart att de behöver mer stöd än gemene man.

Dock brukar AF vara väldigt restrektiva med testning. De testar bara folk när det är rätt uppenbart att något inte funkar, tex när folk misslyckats på flera praktikplatser eller inte klarar kurser. De har väldigt få psykologtimmar till förfogande och det är sällan jag fått höra att de testat folk utan att hitta några ganska rejäla svårigheter.
Citera
2013-09-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Det du säger får mig att tro att de stackarna på AF fortfarande tvingas sitta med WAIS-III långt efter att fyran kommit ut... Och att vissa i rent trots då även använder Ravens Matriser...

Mycket intressant läsning! Hade ingen aning att det låg inom AF verksamhet att IQ testa människor. Men som jag förstått det är IQ test inte det optimala att använda bär man utvärderar en människas förmågor, utan det är bredare än så.
Citera
2013-09-30, 02:02
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
[/spoiler]

Mycket intressant läsning! Hade ingen aning att det låg inom AF verksamhet att IQ testa människor. Men som jag förstått det är IQ test inte det optimala att använda bär man utvärderar en människas förmågor, utan det är bredare än så.

Helt rätt. Om du kollar mina gamla inlägg i IQ-trådar så ser du att jag tänker likadant.

Först och främst tycker jag man ska snacka om kognitiv testning. Då har man inkluderat en massa fler förmågor som är oerhört viktiga de med. Allt från koncentrationsförmåga till exekutiva funktioner. Saker som behövs för att funka i dagens samhälle alltså.

Men sen är människor så oerhört mycket mer än bara siffror. Man måste förstå hur folk funkar och kunna se varför de fick just de siffror de fick. Det är bra mycket viktigare som jag ser det.

Men en van utredare klarar sig långt på ett Wechslertest (vanligaste IQ-testen). Man ser hur folk hanterar uppgifterna, man ser hur de lägger upp jobbet och tar sig an det hela. Attityd när de gör fel, hur de mår när de känner sig duktiga, hur länge de klarar att kämpa med saker som är svåra... På en och en halv timme (helst mer men...) så kan man säga väldigt mycket om varför saker blir fel i någons liv. Varför folk misslyckas med tex jobb eller skolgång. Man kan också säga vad som går bra och hur det skall läggas upp för att personen ska klara saker bättre. Ibland är det löjligt enkla saker som att ge instruktioner i väldigt korta meningar och bibehålla ögonkontakt när man ger dem. Eller att personen har väldigt dåligt självförtroende men klarar mycket om de får rejäl uppmuntran.

AF utreder när de tror att något kan ligga bakom en persons svårigheter att hitta eller behålla sysselsättning. Oftast behövs det rejäla problem för att psykolog skall testa nån. De använder en hel del olika saker men oftast WAIS, ibland Raven, många använder Rey Complex Figure som är guld för erfarna testare vad gäller att hitta oväntade konstigheter. De har inget intresse av att sätta diagnoser - är nåt tillräckligt illa skickar de remiss för vidare utredning till Vuxenpsyk, Habilitering eller annan lämplig plats. De försöker bara förstå vad det är för svårigheter som ligger mellan en person och deras möjlighet att få en sysselsättning.
Citera
2013-09-30, 21:27
Medlem
De tester som används på det så kallade Testcentrum (som finns över hela landet) är inte Wais utan andra gamla tester. Funktionshinderkoderna är baserade på det medicinska systemet, för kognition/psyk är det DSM. I praktiken innebär det att personer som är normalbegåvade enligt Wais presterar på nivå stanine 1-3 på Testcentrum. De får alltså besked om och hantering som svagbegåvad utan att vara det.
Citera
2013-09-30, 21:33
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersErik
De tester som används på det så kallade Testcentrum (som finns över hela landet) är inte Wais utan andra gamla tester. Funktionshinderkoderna är baserade på det medicinska systemet, för kognition/psyk är det DSM. I praktiken innebär det att personer som är normalbegåvade enligt Wais presterar på nivå stanine 1-3 på Testcentrum. De får alltså besked om och hantering som svagbegåvad utan att vara det.

Mig veterligt har AF aldrig någonsin satt diagnoser. DSM används helt enkelt inte av dessa psykologer då det är en diagnosmanual. Så har det iallafall varit i de olika områden jag jobbat i.

Vad är det exakt som får dig att säga att de får lägre resultat än de borde? Vilka tester använde de och på vilket sätt vet du att resultaten är missvisande? Jag säger inte att jag misstror dig, men du ger mig ingen fakta alls som gör att jag kan utvärdera det du säger.
Citera
2013-10-20, 21:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
De har inget intresse av att sätta diagnoser - är nåt tillräckligt illa skickar de remiss för vidare utredning till Vuxenpsyk, Habilitering eller annan lämplig plats. De försöker bara förstå vad det är för svårigheter som ligger mellan en person och deras möjlighet att få en sysselsättning.

Helt riktigt. Problemet är dock att t ex vuxenhab baserar halva sin utredning på AFs tester. Satt nyligen med en utredning som gällde en svagbegåvad person där nästan all "testning" som vuxenhab kunde klämma fram kom från AF. Vuxenhab hade bara kompletterat med intervjuer.

Jag vet att AFs avsikt är att vården ska utreda vidare, men vården hanterar ofta AFs utredningar genom att läkare för in utredningsmaterialet rakt av in i ett läkarutlåtande och därigenom ger det status som medicinsk information.
Citera
2013-11-13, 17:08
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Helt riktigt. Problemet är dock att t ex vuxenhab baserar halva sin utredning på AFs tester. Satt nyligen med en utredning som gällde en svagbegåvad person där nästan all "testning" som vuxenhab kunde klämma fram kom från AF. Vuxenhab hade bara kompletterat med intervjuer.

Jag vet att AFs avsikt är att vården ska utreda vidare, men vården hanterar ofta AFs utredningar genom att läkare för in utredningsmaterialet rakt av in i ett läkarutlåtande och därigenom ger det status som medicinsk information.

Jag tror att det beror väldigt mycket på var man bor och vilka personer som är inblandade. Visst har jag sett fall där hab spikat en diagnos nästan enbart genom info från AF - men då har det varit underbart välgjorda utredningar med fullständig anamnes, dokumentation, ett flertal tester som trots att deras felmarginal varit större ändå visat övertydligt på någon diagnos. Allt har talat för, inget emot, kunniga testpsykologer har hållit med och psykologen på AF har varit välkänd och kompetent inom området.

Som psykolog sätter man sitt eget rykte på spel när man använder andras testningar som bevis för egen tes. Visst finns det idioter överallt, men jag har inte själv sett det du talar om. Jag hade själv inte vågat säga något kring diagnos om jag inte verkligen varit övertygad om att den andra psykologen verkligen hade gjort rätt och haft rätt. Det du berättar om låter inte bra alls.

Men enligt min erfarenhet så brukar AF ge "mildare domar" än tex hab. Testinstrumenten ger för bra resultat vilket snarare gör att folk inte får de diagnoser de borde få än att de får för många.

Dock kan vi nog vara rörande överens om att TS påståenden är alldeles för luddiga för att det ska gå att få en klar bild av vad som verkligen hänt här. Han kan ha alldeles rätt, men det går inte att avgöra utifrån några generella påståenden. Det hade varit väldigt intressant att få fler detaljer.
Citera
2013-11-27, 09:13
Medlem
hängballens avatar
Varför testar AF folks psyke? Då måste man väl ändå bete sig jävligt annorlunda tror jag som gått på många åtgärder med riktiga stollar förr om åren.
Citera
2013-11-27, 15:50
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Varför testar AF folks psyke? Då måste man väl ändå bete sig jävligt annorlunda tror jag som gått på många åtgärder med riktiga stollar förr om åren.

Helt rätt. De gånger som jag varit med om att AF gått in med psykologtestning har varit när en person antingen varit oerhört avvikande från första stund (på ett sätt som vilken Svensson som helst kunnat se) eller då det gått åt skogen på ett flertal praktikplatser el dyl och man inte kunnat få klarhet i varför(tex då den arbetssökande konsekvent haft en väldigt annorlunda syn på vad som hänt jfrt med företagets syn, och detta inträffat flera gånger i rad). AF har för få psykologtimmar till förfogande som det är, så bara de absolut knepigaste fallen brukar få träffa psykolog. Även de som inte har nån direkt diagnos brukar ha stora kognitiva eller psykiatriska svårigheter som definitivt påverkar deras arbetsförmåga. "Vanligt folk" som bara har lite svårt att hitta jobb eller så, de kommer inte ens i närheten av en psykolog från AF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in