Citat:
Ursprungligen postat av
Allegera
[/spoiler]
Mycket intressant läsning! Hade ingen aning att det låg inom AF verksamhet att IQ testa människor. Men som jag förstått det är IQ test inte det optimala att använda bär man utvärderar en människas förmågor, utan det är bredare än så.
Helt rätt. Om du kollar mina gamla inlägg i IQ-trådar så ser du att jag tänker likadant.
Först och främst tycker jag man ska snacka om
kognitiv testning. Då har man inkluderat en massa fler förmågor som är oerhört viktiga de med. Allt från koncentrationsförmåga till exekutiva funktioner. Saker som behövs för att funka i dagens samhälle alltså.
Men sen är människor så oerhört mycket mer än bara siffror. Man måste förstå hur folk funkar och kunna se
varför de fick just de siffror de fick. Det är bra mycket viktigare som jag ser det.
Men en van utredare klarar sig långt på ett Wechslertest (vanligaste IQ-testen). Man ser hur folk hanterar uppgifterna, man ser hur de lägger upp jobbet och tar sig an det hela. Attityd när de gör fel, hur de mår när de känner sig duktiga, hur länge de klarar att kämpa med saker som är svåra... På en och en halv timme (helst mer men...) så kan man säga väldigt mycket om varför saker blir fel i någons liv. Varför folk misslyckas med tex jobb eller skolgång. Man kan också säga vad som går bra och hur det skall läggas upp för att personen ska klara saker bättre. Ibland är det löjligt enkla saker som att ge instruktioner i väldigt korta meningar och bibehålla ögonkontakt när man ger dem. Eller att personen har väldigt dåligt självförtroende men klarar mycket om de får rejäl uppmuntran.
AF utreder när de tror att något kan ligga bakom en persons svårigheter att hitta eller behålla sysselsättning. Oftast behövs det rejäla problem för att psykolog skall testa nån. De använder en hel del olika saker men oftast WAIS, ibland Raven, många använder Rey Complex Figure som är guld för erfarna testare vad gäller att hitta oväntade konstigheter. De har inget intresse av att sätta diagnoser - är nåt tillräckligt illa skickar de remiss för vidare utredning till Vuxenpsyk, Habilitering eller annan lämplig plats. De försöker bara förstå vad det är för svårigheter som ligger mellan en person och deras möjlighet att få en sysselsättning.