2013-09-29, 13:14
Medlem
Om jag säljer min bostadsrätt och har tex 100k kvar efter skatt.
Kan då någon ta reda på hur mycket pengar jag fick över genom en kreditupplysning, eller genom att ringa skatteverket eller liknande?

Kan någon se hur mycket pengar jag har på stparkontot på ngt sätt?
Senast redigerad av Defaultmode 2013-09-29 kl. 13:27.
Citera
2013-09-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defaultmode
Om jag säljer min bostadsrätt och har 300k kvar efter skatt.
Kan då någon ta reda på hur mycket pengar jag fick över genom en kreditupplysning, eller genom att ringa skatteverket eller liknande?

Kan någon se hur mycket pengar jag har på stparkontot på ngt sätt?

Med någon, vem syftar du på?
Citera
2013-09-29, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Med någon, vem syftar du på?

Ex-frun.
Citera
2013-09-29, 13:18
Medlem
snokande släktingar, ja.
Citera
2013-09-29, 13:36
Medlem
ManJuices avatar
Om det inte finns någon misstanke om brott, t.ex. penningtvätt, så är det bara du som kan se hur mycket pengar du har på kontot.
Citera
2013-09-29, 15:45
Medlem
EvilGuys avatar
Risken finns ju att denna någon känner någon eller känner någon som känner någon som arbetar för TS bank. Med tanke på att det jobbar gott och väl 30.000 människor för de fyra största bankerna i Sverige så kan man nog räkna med att 500.000 personer potentiellt har insyn i andras privatekonomi.

Sen är givetvis risken att TS nyfikna vän känner någon av dessa personer - och att denna dessutom går med på att kolla upp TS - försvinnande liten.
Citera
2013-09-29, 16:29
Medlem
Brutes avatar
Största risken är nog att du först startar den här frågetråden på Sveriges största öppna forum och samtidigt en tråd där du berättar din ganska unika möjlighet att få välja fritt mellan studentboenden i Stockholmsområdet.

Det är inte många som skall sälja BR för att sedan sätta sig i studentlght i 30+ åldern i Stockholm, sett ur en snokande anhörigs perspektiv.

Social Engineering byggde detta janteland.

//Brute
Citera
2013-09-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Ex-frun.

Ok, om exfrun av någon anledning har anspråk på pengar ifrån dig?

Jag tror att förr eller senare så syns det i din deklaration.

Anta att frun inte vet hur mycket du sålde lgh för och att du försöker fuska i hur pengarna ska fördelas? Det räcker att frun tar kontakt med advokat och för det till domstol så kommer den exakta summan att noteras.

Antar att det är det det gäller? Att exfrun har rätt till pengar från bostadsförsäljningen?
Citera
2013-09-29, 17:45
Medlem
Ja, alla kan veta vad du tjänade på bostadsaffären.
Deklarationen är en offentlig handling. Det är bara att kontakta skatteverket för att kolla upp dina inkomster från tjänst och kapital. Om du de senaste åren exempelvis haft inkomst av kapital på 5 000 kr per år och att du under 2013 helt plötsligt haft inkomst på 500 000 så är det inte så svårt att gissa vad du tjänat på lägenhetsaffären.

Ingen vet hur mycket du har på sparkontot då vi har banksekretess.
Citera
2013-09-29, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Största risken är nog att du först startar den här frågetråden på Sveriges största öppna forum och samtidigt en tråd där du berättar din ganska unika möjlighet att få välja fritt mellan studentboenden i Stockholmsområdet.

Det är inte många som skall sälja BR för att sedan sätta sig i studentlght i 30+ åldern i Stockholm, sett ur en snokande anhörigs perspektiv.

Social Engineering byggde detta janteland.

//Brute

Allt är hypotetiskt i dagsläget men tack för varningen.
Citera
2013-09-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Ja, alla kan veta vad du tjänade på bostadsaffären.
Deklarationen är en offentlig handling. Det är bara att kontakta skatteverket för att kolla upp dina inkomster från tjänst och kapital. Om du de senaste åren exempelvis haft inkomst av kapital på 5 000 kr per år och att du under 2013 helt plötsligt haft inkomst på 500 000 så är det inte så svårt att gissa vad du tjänat på lägenhetsaffären.

Ingen vet hur mycket du har på sparkontot då vi har banksekretess.

Tack för svaret. Om någon undrar har jag släktingar som köper kapitalvaror på kredit och sen vill bli utlösta a la lyxfällan av andra i släkten. Tänkte ta den lätta vägen ut och hävda att jag är fattig. Merinfo är deras startsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in