2013-10-03, 23:26
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ess_i_topp
Att sätta eld på en stuga tar lite tid han borde haft tid att ångra sig och tänka efter vad han håller på att göra. Någon typ av ånger, men icke utan han skrider till verket. Det är ju emot alla naturlagar att mörda allra helst sina egna barn. Sedan att sätta sig i bilen och lämna barnen inlåsta är så sjukt makabert. Stackars barn och mina tankar går till den överlevande flickan som överlevde ett mordförsök av sin egne pappa. Fy fan hoppas hon och mamman kan gå vidare och få ett bra liv trots detta som hänt.

Det ska bli intressant att höra hur han tände på stugan.Om han använde tändvätska, bensin el. dylikt. Huset verkar helt utbränt
Citera
2013-10-03, 23:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Källa på det,,,
Kan inte tänka mej att det sker 'titt som tätt'
Källa: Trafikverket http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/SiteCollectionDocuments/Sv/manniska-och-samhalle/krisberedskap/Infobrev%203%202013%20Krissamverkan%20Kalmar%20län /Ölandsbron%20risker%20för%20broavstängningar.pdf
Citat:
2.5.3 Tänkbara åtgärder
Diskuterat system för detektering av gående på bron (för att minska risken för självmord) ger möjlighet
att upptäcka och avhysa personer som inte borde vara på bron.
Åtgärder skulle inte diskuteras om självmord inte förekom.
Citera
Medlem
Cinefilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om det nu var ett utökat självmord JW var ute efter är det märkligt att han inte satte bilen i valfri viadukt/bergvägg eller långtradarfront på vägen från Dalarö ner till Öland. Varför vänta tills man kommer till en karg sjöbod och när Polisen börjar flåsa i nacken?
För att man egentligen inte har för avsikt att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vilken floskel. I det här fallet tror jag gm inte visste hur han skulle skära sig i handlederna. Det är lättare att hänga sig, men det alternativet hade han inte planerat för. Hela den här händelsen kan alltså mycket väl vara ett utvidgat självmordsförsök, och att gm skrev "hämnden är ljuv" kan ha avsett att även han själv skulle försvinna, med syftet att hon då skulle sakna både honom, och barnen. Hemskt oavsett.

Planerade han ett utvidgat självmord blir allt lite annorlunda, jämfört med om han bara avsett att ta livet av barnen. I så fall är det ganska troligt att han led av depression, ovanpå någon personlighetsstörning.

Varföf tror du att gm inte visste hur han skulle skära sig korrekt? Vad baserar du det på?
Citera
2013-10-03, 23:30
Medlem
Citat:
Men herregud. KBT utlöser inte brottsliga handlingar... det är inget kittlande. Det är blottande av både känslor och svagheter, om du så vill. Det är det terapin går ut på. Du blottlägger dig själv, och dina känslor. Vet du något alls om KBT? Läs på.

Det sa jag inte heller - att terapi i sig skulle utlösa dessa handlingar.

Som jag tidigare har sagt har jag själv både gått i KBT och psykodynamisk terapi. Och läst en hel del om både och.

Du kanske skulle läsa på lite.
Citera
2013-10-03, 23:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Varföf tror du att gm inte visste hur han skulle skära sig korrekt? Vad baserar du det på?

Om han vetat hur han skulle göra hade han skurit på rätt håll, det håll man inte förväntar sig. Han hade haft en bättre kniv och anlagt mer tyngd. Han hade lyckats utan att komma av sig, utan att hinna bli rädd. Alla som planerar självmord brottas med olika känslor, det är inga robotar som utför det här. Det är levande människor.
Citera
Medlem
För att mörda sina barn krävs tror jag att man måste hata dem, för inte kan man väll älska någon man mördar. Att hata sitt ex är en sak men att ta ur sitt hat på barnen för att men hatar sitt ex riktigt sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, du, en intressant och viktig fråga. Det kanske finns forskning gjord inom ämnet? Leta gärna. Vad jag förstått är i alla fall att faderlösa barn är mer sårbara, och oftare blir kriminella. Hur sårbara vi är är individuellt.

Det har kommit rön om att pappan är ännu viktigare än mamman för ett barns skapande av sin identitet. Det är bland annat därför jag inledningsvis tände till på frågan i tron att här var det ännu en mor som förvägrat fadern att ha kontakt med barnen, vilket gör mig upprörd då jag vet hur viktigt det är att barn har kontakt med båda sina föräldrar, och som det visat sig nu, särskilt med sin far.

Var hittar du den forskningen någonstans?
Citera
2013-10-03, 23:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
För att mörda sina barn krävs tror jag att man måste hata dem, för inte kan man väll älska någon man mördar. Att hata sitt ex är en sak men att ta ur sitt hat på barnen för att men hatar sitt ex riktigt sjukt.

Inte säkert, han kan ha älskat dem och tyckt att det här var "bäst" för dem, men han skrev ju om hämnd så det kretsade väl kring saknad och längtan. Brottet ägde rum en söndag, dagen då han troligen skulle lämna tillbaka barnen.
Citera
2013-10-03, 23:33
Medlem
Citat:
Om han vetat hur han skulle göra hade han skurit på rätt håll, det håll man inte förväntar sig. Han hade haft en bättre kniv och anlagt mer tyngd. Han hade lyckats utan att komma av sig, utan att hinna bli rädd. Alla som planerar självmord brottas med olika känslor, det är inga robotar som utför det här. Det är levande människor.

Men hur vet du att han verkligen ville dö?
Citera
2013-10-03, 23:34
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men hur vet du att han verkligen ville dö?

Jag tror det, eftersom han sagt det. Jag kan bara utgå från det som refereras. Har du andra källor? Jag tror också det är sant, med tanke på bilderna på facebook och att han sände ut avskedshälsningar.
Citera
2013-10-03, 23:35
Medlem
Citat:

Jag tror att gm är för störd för att kunna älska över huvud taget. Han hatade uppenbarligen sin exfru mer än han älskade sina egna barn i alla fall. Och en sån kärlek är inte särskilt stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in