2023-04-01, 14:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Tack för svar!

Måste ju vara fruktansvärt att höra detta?

Och jag kan för mitt liv inte heller begripa varför han går ut med den informationen nu, och framförallt skryter om det?
Som om det vore en ”bra egenskap” det där att vara ”noggrann” eller ”perfektionist” eller vad f*n han sa.

Det gör ju allt bara så enormt mycket värre!!!
Dom hade alltså haft en chans om han inte bestämt sig för att köra tillbaka och fjutta på en andra gång.
Tvi fan så vidrigt!
Jag tror att det handlar om att han vill ge en bild av sej själv att han nu är en "ärlig, uppriktig och därmed en bättre person".
Och att det leder till att straffet blir tidsbestämt. Alltså ett egoistiskt uttryck.
Citera
2023-04-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att det handlar om att han vill ge en bild av sej själv att han nu är en "ärlig, uppriktig och därmed en bättre person".
Och att det leder till att straffet blir tidsbestämt. Alltså ett egoistiskt uttryck.

Nja tvärtom han skjuter ju sig själv i foten! Inget av detta han säger är ju bra för honom. Han säger att han inte tänker på det så mycket längre. Han skall aldrig ut något mer.
Citera
2023-04-01, 14:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Nja tvärtom han skjuter ju sig själv i foten! Inget av detta han säger är ju bra för honom. Han säger att han inte tänker på det så mycket längre. Han skall aldrig ut något mer.
Han är väl för dum för att förstå hur illa det låter.
Citera
2023-04-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla

Tyvärr så kommer nog rättsväsendet gå på att han nu bekräftar och står för sitt brott.
Och som någon skrev, det som sägs nu är enbart av ego skäl.
Han vill ha tidsbestämt och jobbar mot det målet.

Att han aldrig ska ut håller jag absolut med om!
Eller så kan han få det... till en öde ö långt åt helvete ut från land utan mat och vatten.
Citera
2023-04-01, 18:25
Medlem
Denna fruktansvärda händelse har satt djupa spår hos mig.
Hoppas svinet aldrig kommer ut! Tyvärr verkar det daltas enormt med brottslingar i Sverige. Kommer han ut hoppas jag innerligt att han inte blir långvarig...
Citera
2023-04-01, 18:57
Medlem
Citat:
Han är väl för dum för att förstå hur illa det låter.

Han saknade väl strålkastarljuset på sig själv - jag kan inte se ngn förvandling från den Onde till den Gode.

Jag anser han vara en gement elak/ond person som njuter av att se sina egna barn brinna inne utan chans att fly.

Inbillar han sig verkligen att att han ansträngde sig ordenligt för att elden skulle flamma upp. På något sätt skulle vara förmildrande tror jag han totalt missbedömer situationen.Den mannen skall kvarstå i fängelse resten av tiden.

Han passar inte med människor. Han är genuint ond.

Den här historien är alltid levande och ett utmärkande exempel på ett av de värsta fall jag läst om.
Citera
2023-04-02, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virktant1
Jag är också emot dödsstraff, men eftersom jag är mamma till barnen han mördade/försökte mörda skulle jag kunna tänka mig ett undantag bara i detta fall

Håller med till 100 procent.
För ngn som med flit gör ngt som detta finns inget tillräckligt straff.
Jag hoppas storasyster aldrig mer behöver träffa honom och att hon mår bra ❤️

Jag är ledsen för er skull 💔
Citera
2023-04-03, 00:11
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Håller helt med dig!
Det finns mängder av långtidsdömda som plötsligt dyker upp i en intervju/dokumentär eller i något sammanhang där de som alltid klargör att de har blivit en bättre människa p.g.a fängelsestraffet, de har behandlats och ser annorlunda på sitt brott…. Bla bla bla.
Allt handlar om att positionera sig in för ett tidsbestämt straff alternativt en frigivning beroende på var de befinner sig.
Helt övertygad om att det finns många journalister som jagar de långtidsdömda så de har alltid möjlighet att välja rätt person som skall hjälpa dem att framstå i bättre dager…
Senast redigerad av KomissarieBeck 2023-04-03 kl. 00:14.
Citera
2023-04-03, 02:58
Medlem
Citat:
Varför skulle dom mörka ett självmordsförsök och anse det ”onödigt”?

Är väl ingenting som anses vara farligt/skamligt/hemligt whatever att skriva om oavsett?
Speciellt inte i detta fallet där det framkommit väldigt ”ingående detaljer” om hur han mördade sina barn.

Medier skriver aldrig om hur någon har försökt ta sitt liv. Det finns tydliga riktlinjer för hur man skriver och rapporterar om självmord. Det är inte regler utan mer en etisk kod som de flesta redaktioner följer. Man vill helt enkelt inte uppmuntra eller inspirera andra.

Man försöker också undvika att skriva att någon ”väljer” att ta sitt liv då det sällan är ett val. I just det här fallet var det ju det men vid ”vanliga” självmord är det sällan det. Utan det är en konsekvens av psykisk ohälsa.
Citera
2023-04-03, 07:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Lyssnar på podden. Verkar helt emotionellt helt oberörd. Egocentriskt. Styr showen väl. Ett enda långt snyftande, med ett år läpparnas bekännelse av vissa små saker han skulle kunna ha gjort bättre under sitt liv.
Citera
2023-04-03, 07:32
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Tack för svar!

Måste ju vara fruktansvärt att höra detta?

Och jag kan för mitt liv inte heller begripa varför han går ut med den informationen nu, och framförallt skryter om det?
Som om det vore en ”bra egenskap” det där att vara ”noggrann” eller ”perfektionist” eller vad f*n han sa.

Det gör ju allt bara så enormt mycket värre!!!
Dom hade alltså haft en chans om han inte bestämt sig för att köra tillbaka och fjutta på en andra gång.
Tvi fan så vidrigt!
Har träffat flera diagnosticerade borderline mer narcissistiska drag. En gemensam sak har faktiskt varit , förrutom att det var män, ett ”skryt” om att de är perfektionistiska. Kan man gissa att det hos en del personlighetsstörda tolkas som ett mycket positivt drag, att man i stort sätt gör allt perfekt? Någon form av tolkning att se hur perfekt jag är! Det narcissistiska i dom klarar inte av något annat än att ha utfört något perfekt, då blir de mycket låga och känner sig värdelösa.
Citera
2023-04-09, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag lade ju ut den igår?

(FB) Grov mordbrand Dalarö, två barn döda, 2013-09-29

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto