2014-02-13, 21:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det är sannolikt ingen fara den här gången då han samtidigt utsatte dottern för ett mordförsök, dvs ett brott direkt riktat mot barnet. Annars kan socialtjänsten resonera att GM "bara" har mördat den andra föräldern och inte utsatt barnet för något brott.
Jo, man kan lugnt utgå från att han kommer att förlora vårdnaden om det barn han har begått brott mot. Men han har tre barn till...
Citera
2014-02-13, 21:55
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, man kan lugnt utgå från att han kommer att förlora vårdnaden om det barn han har begått brott mot. Men han har tre barn till...

Är de inte så pass gamla att de har rätt att själva bestämma?
Citera
2014-02-13, 21:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Är de inte så pass gamla att de har rätt att själva bestämma?
Inte det yngsta. Jag vet inte hur gamla de äldsta är. (FB) Grov mordbrand Dalarö, två barn döda, 2013-09-29

Förresten, vårdnaden har man väl till barnen är myndiga? Omyndiga får inte ingå avtal själva.
Senast redigerad av Quarrel 2014-02-13 kl. 22:00.
Citera
2014-02-13, 21:57
Medlem
Maulcas avatar
Exakt!
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Tror att h*n menade att kommentarer som "stackars barn, vilket monster" osv är överflödiga. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2014-02-13, 23:11
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Tror att h*n menade att kommentarer som "stackars barn, vilket monster" osv är överflödiga. Rätta mig om jag har fel.
Ah, ja det är klart. Tack.
Citera
2014-02-14, 00:33
Medlem
Citat:

Generellt betyder det inte så mycket att inte ha vårdnaden om sitt/sina barn. OK, man kan inte bestämma vilken skola barn ska gå i, man kan inte själv ordna med pass åt barnet, man kan inte hindra att vårdnadshavaren flyttar med barnet. Umgängesrätt har man ändå.

Handläggarna på "soc." brukar tycka att det är viktigt att barn har kontakt med båda sina föräldrar. "En dålig förälder är bättre än fantasier om en förälder man inte träffar."

I det här fallet undrar jag om de kan köra sitt vanliga mantra.
Citera
2014-02-14, 00:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
"Kommer bli en annorlunda helg", skrev han på fredagskvällen den 27 september.

Kvällen efter, bara timmar före mordbranden skrev han igen:

"Jag har tagit viktiga beslut om min framtid under denna dag... Efter att ha gått runt och funderat ordentligt under några veckor...".

Kvinnan frågade honom om det var något han ville berätta om.

"Ha en fin dag imorgon nu, nej inte så mycket att berätta, du får veta det sen", skrev han klockan 22.05.
http://www.expressen.se/nyheter/smabarnspappan-nagra-dagar-kvar-nu/

En sak är nog vederbörande besviken över: att han inte lyckades fullt ut, att det tredje
barnet undkom med livet i behåll ur de flammande lågorna. Det grämer honom förmodligen.
Sen tror han säkert i sin minst sagt förvridna värld att de andra ungarna han har vill
träffa honom framöver. Han känner väl ingen skuld. Han är ju "blank inuti" enligt egen utsaga.
Han har fått sin efterlängtade hämnd på det förlupna exet. Han är rätt nöjd i detta.
Bara det där förtretliga med att flickan klarade sig alltså vid den anlagda branden på Dalarö...
Citera
2014-02-14, 06:45
Medlem
Quarrels avatar
Mitt i Stockholm: Pappa åtalas för mord på barn
Citat:
Huvudförhandlingen hålls i Södertörns tingsrätt mellan den 18 och 20 februari.
Citera
2014-02-14, 09:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Förundersökningen är färdigprövad av Södertörns TR och enligt den uppgift som jag har fått lämnar de bara ut knappt 150 sidor (2 kr sidan). Kan det verkligen stämma?
Jag har just pratat med TR. FUP ska sekretessprövas efter begäran och därefter bli offentlig. Den kommer att bli strax över 600 sidor och kan komma på CD.

Jag har begärt sekretessprövning och prisuppgift. Jag har även begärt att videofilmen blir offentlig.
Citera
2014-02-14, 11:18
Medlem
Maulcas avatar
Domstolsverket har inte kommit så långt i sin utveckling ännu att man kan komprimera datafiler
Citat:
Jag har just pratat med TR. FUP ska sekretessprövas efter begäran och därefter bli offentlig. Den kommer att bli strax över 600 sidor och kan komma på CD.

Jag har begärt sekretessprövning och prisuppgift. Jag har även begärt att videofilmen blir offentlig.
Citera
2014-02-14, 14:23
Medlem
Quarrels avatar
Förundersökningsprotokoll

huvudfup-13022014153221: https://anonfiles.com/file/5745066eb7594c80a72f5ae5bd978489 PDF, 2,6 MB, 32 sidor
teknisk undersokning-13022014151714: https://anonfiles.com/file/4578e26251a88fdc17108789f606174d PDF, 4,1 MB, 64 sidor
telefondata: https://anonfiles.com/file/bf6b7aef99939938e524c8aec6d766b4 PDF, 1,7 MB, 27 sidor
tvang: https://anonfiles.com/file/f46f2cdfe76d19f35e0cf31e2429600e PDF, 0,8 MB, 18 sidor
Senast redigerad av Quarrel 2014-02-14 kl. 14:58.
Citera
2014-02-15, 11:29
Medlem
Minimois avatar
Aftonbladets artikel som GM surfade in på 8:34 flyktmorgonen är nu uppdaterad och finns inte kvar i original. Men han läste alltså att två personer hade omkommit i branden och att det tredje hade klarat att ta sig ut. Kan det, i hans ögon, misslyckade trippelmordsresultatet ha bidragit till velandet med hans eget självmord? Han undrade kanske vilket av barnen som hade överlevt, då han inte visste det. Eller så brydde han sig inte om vilket, utan enbart att mamman hade ett barn kvar.

Vilken jobbig tvist om barnen. Hon ville att de skulle gå till familjerätten och tjatar om det i SMS, han vägrar. Pappan vill inte ha barnen eftersom han inte vill att mamman ska få ledig tid, Flickan fick inte vara hos sin kompis eftersom pappan vägrade hämta om hon blev sjuk. Helt fyrkantig, vilket inte fungerar då saker och tider kan ändras för trebarnsföräldrar. Som jag uppfattade det lämnade han på klockslaget precis när yngste sonen gjorde toalett i blöjan, så barnet skrek av obehag (och smärta, då han hade magproblem). De ställer ultimatum till varandra som går ut över barnen, klarar ej av att skilja på bodelningen och umgängesfrågan. Tyvärr ser många barndomar idag ut så där, hemskt!

Hans film kan säkert analyseras sönder. Blev helt matt av att läsa all självgodhet.

Det är svårt att få en helhetsbild när förundersökningen är så övernitiskt sekretessad.

Det är djupt tragiskt när det går så långt att föräldrarna tappar fokus för barnen och tvistandet med expartnern leder till att barnen far så här illa. Ett annat, nyligt exempel där sociala myndigheter ryckte in:

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/tonaring-tvangsomhandertas-pa-grund-av-foraldrarnas-osamja-och-rattsprocesser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in