2013-10-05, 08:40
Medlem
Quarrels avatar
Jag har sällan sett ett så förutsägbart mål. Detta är vad jag tror kommer att hända. Vid nästa omhäktning läser tingsrätten P7 och beslutar om RPU. När den är klar i slutet av november är förundersökningen klar sånär på några analyssvar från bromsklossen SKL. När SKL är klart blir rättegången en formalitet, och påföljden kommer att bestämmas av resultatet från RPU. Domen kommer inte att överklagas.
Citera
2013-10-05, 08:58
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Att lyssna på vad någon säger, och välja att tro på det är inte att bokstavstolka.
Det vore oetiskt om vård, rättsväsende eller någon annan myndighet misstror en person som uttryckligen säger att de vill ta livet av sig.

Att människor hotar med att ta livet av sig, men sedan inte gör det, betyder inte att de inte avser att göra det eller att de inte tänker tanken. Det är en myt, tyvärr. Finns flera trådar i detta forum där du kan lära dig mer om det här.

Det ska bli intressant att höra om JW bedöms vara deprimerad eller lida av någon akut psykiatrisk åkomma.

Visst ska man lyssna på vad personen säger. Helt rätt. Men jag tycker att man måste tolka påståenden utifrån sin kontext. Kanske var det så att han ville avsluta sitt liv, jag vet inte. Jag vet bara att han valde att inte göra det. Att han så kallblodigt kunde bränna sina egna barn in i döden skulle kunna tolkas som att han även lätt skulle kunna släcka sitt eget liv. Eller så är det precis tvärt om, att han älskat sitt eget liv högre än barnens.

Kanske fanns en tanke hos honom att han vill ta livet av sig men inte klarade att fullbord det.

Eller så är det en efterkonstruktion. Han vet att han kommer att åka dit. Han gör ett försök att få sympatier genom att skada sig själv. Han inbillar sig att han är offret. Att det är han det är synd om.

Och visst är det synd om honom i hans enfald. Det är synd om honom att han inte har bättre förstånd. Men det är inte synd om honom för att han har dödat sina barn. Hans sorg, om han nu känner någon, är jag helt oförstående med. det är synd om alla andra som älskade dessa ungar som kommer att bära detta med sig för resten av sina liv.
Citera
2013-10-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har sällan sett ett så förutsägbart mål. Detta är vad jag tror kommer att hända. Vid nästa omhäktning läser tingsrätten P7 och beslutar om RPU. När den är klar i slutet av november är förundersökningen klar sånär på några analyssvar från bromsklossen SKL. När SKL är klart blir rättegången en formalitet, och påföljden kommer att bestämmas av resultatet från RPU. Domen kommer inte att överklagas.
Jag anser att det dessutom vore en skandal om RPU´n visar något annat än att den misstänkte kan dömas till fängelse. Förutsatt att han gått tillväga på det sätt som beskrivs i den här tråden.
Citera
2013-10-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det händer ju tyvärr att fäder liksom mödrar har ihjäl sina egna barn eller man i vissa
fall försökt men misslyckats i sin avsikt, såsom nu med aktuella modern i Örebrotrakten
som skulle spränga sig själv och barnen i luften i en bil nånstans.
Jag länkade nyligen en brittisk artikel som tog upp det ökande antalet män som dödat
sina familjer och där man försökte hitta anledningar till varför det behövt spåra ur på detta
fullständigt vansinniga sätt.

Vad jag aldrig stött på tidigare genom åren är en far som dödar sina egna avkommor genom
att elda upp dem. Det tillvägagångssättet är närmast unikt även sett ur ett internationellt
perspektiv.
Alla sätt man dödar sina barn på är förstås lika rysliga. Det ska ju ALDRIG behöva hända
överhuvudtaget. Vid de flesta fall föreställer jag mig att dåd av det här slaget sker i svåra
psykostillstånd, i stundens hetta, i ren desperation. Mindre ofta så pass överlagt som det
aktuella fallet här ger vittnesbörd om.
Det förefaller vara ett dåd som är planlagt under en längre tid. En hämndplan som
tagit form i tankarna hos en person som gjort sig kvitt all sin mänsklighet och nu
bejakar en ondska så svart och vedervärdig att man bara kan förfasas över det hela.

Och på tal om ondska så länkas här ett intressant radioprogram ur "Filosofiska rummet".

Finns det ondska, finns det onda människor – och föds det rentav onda bebisar?

Trots ökat välstånd var 1900-talet det blodigaste århundradet i människans historia. Är ondskan en fastgjuten komponent i våra hjärnor, är ondskan guds fel och kan ondskan relativiseras med hjälp av psykologiska, sociala och teologiska teorier?

Gäster: Ann Heberlein, etikforskare, Thomas Anderberg, filosof och Ulf Åsgård som arbetar med gärningsmannaprofiler.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/70900?programid=793
Ja jag fick en flasback (!) när jag hörde det där, jag mindes när jag hörde programmet första gången. Stort tack för påminnelsen. Väldigt intressant avsnitt av en otroligt intressant programserie.
Citera
2013-10-05, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror du har rätt i allt utom det sista. Han har så många bra förklaringar ( )att han säkert kommer att överklaga för att få lindrigare straff. Egentligen var ju allt mammans fel och pappan är också ett offer...
Citera
2013-10-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror du har rätt i allt utom det sista. Han har så många bra förklaringar ( )att han säkert kommer att överklaga för att få lindrigare straff. Egentligen var ju allt mammans fel och pappan är också ett offer...

Jag ser också att detta inte blir kortvarigt, trots enkelheten i skuldfrågan.

Är han personlighetsstörd så ser han sig själv som ett offer, och har en övertro på att han alltid kommer kunna dupera sig ur knipan. Bandagen är den första indikationen på hans planerande och listighet. Ett mönster av manipulerande som nu bryts, men som skadat de som haft med honom att göra tidigare, då han vet hur han ska få sin vilja igenom till varje pris. Han har kunskapen om hur han ska framstå som en god samhällsmedborgare, denne eländige hustruplågare och mördare.

Det blir alla olika psykexperter som Sverige har att erbjuda, som kommer yttra sig i en intressant debatt. Men resultatet är att de alla kommer neutralisera varandra, och det blir fängelse på livstid.
Citera
2013-10-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Även jag tror att han kommer överklaga.

Psykopater har oftast en rättshaveristisk sida som oftast bottnar i att de aldrig gör fel. De har aldrig fel och är det ständiga offret för andra människors handlande, precis som du säger.
Citera
2013-10-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Att lyssna på vad någon säger, och välja att tro på det är inte att bokstavstolka.
Det vore oetiskt om vård, rättsväsende eller någon annan myndighet misstror en person som uttryckligen säger att de vill ta livet av sig.

Att människor hotar med att ta livet av sig, men sedan inte gör det, betyder inte att de inte avser att göra det eller att de inte tänker tanken. Det är en myt, tyvärr. Finns flera trådar i detta forum där du kan lära dig mer om det här.

Det ska bli intressant att höra om JW bedöms vara deprimerad eller lida av någon akut psykiatrisk åkomma.

Hur vanligt är det inte att brottslingar spelar ut hela sitt register för att komma undan så lindrigt som möjligt? Väldigt, väldigt vanligt kan jag tala om för dig.

I det här fallet så tycker jag att det är bra att de tar honom på allvar. Han ska inte ha en chans att komma undan att han mördat sina egna barn på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig. Ut i kylan med honom bara!

Personligen tror jag han försöker fullfölja sin linje som utgår ifrån usm. Däremot tror jag han är för feg för att begå självmord. Dessutom, i hans värld har han inte gjort något fel. Det är mammans fel alltihopa.
Citera
2013-10-05, 11:21
Medlem
Är det fler än jag som står undrande inför varför han gjorde som han gjorde just nu? Han i ny relation med nytt barn och ett företag som verkar gå ok.

Något som jag SPEKULERAR i är om han fått reda på att mamman träffat någon ny. Något motiv måste det vara till att det sker just nu. De har ju varit skilda ett tag, barnen träffar han regelbundet. Ingen vårdnadstvist inte offentligt i alla fall. Så vad har triggat igång dårskapen i honom?
Citera
2013-10-05, 12:22
Medlem
Det är så jäkla hemskt fruktansvärt det som har skett, och han kan inte vara något annat än en kallblodig mördare, må han ruttna i helvetet fanskapet!

Jag antar att det redan ligger ute länkad en bild på honom, är det någon som kan säga vilken sida den är på?
Citera
2013-10-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Är det fler än jag som står undrande inför varför han gjorde som han gjorde just nu? Han i ny relation med nytt barn och ett företag som verkar gå ok.

Något som jag SPEKULERAR i är om han fått reda på att mamman träffat någon ny. Något motiv måste det vara till att det sker just nu. De har ju varit skilda ett tag, barnen träffar han regelbundet. Ingen vårdnadstvist inte offentligt i alla fall. Så vad har triggat igång dårskapen i honom?

Personer med personlighetsstörningar är besatta av pengar. Hans vardag som ensam i Stockholm kan inte ha varit lätt med dyra bostäder, höga kostnader och många utgifter. Och utsikten att betala underhåll för alla dessa barn.

Att ha kassabrist är inget en person med dessa störningar klarar av, för de behöver mer pengar än andra för att "leva livet". Deras identitet handlar om att visa upp det de har, gå ut på krogen, bjuda generöst och ge dricks och känna sig viktiga. Känner vi inte alla sådana typer med mer eller mindre av dessa egenskaper?

Ofta är det enklare, än vad som framgår. Ett företag som går OK, är inte OK för vår gärningsman när han ska börja om. Skulle han ha haft råd med boende och livsstil han anser sig vara värd?
Citera
2013-10-05, 12:41
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB

Det kan mycket väl vara ett troligt scenario! Och kanske också varför han inte ger sig på henne? En ny man som kan "försvara" henne och ta hand om hans barn. Han blir överflödig och flippar.

Kan man spekulera i hur hans tillvaro på rättspsyk ser ut idag? Är han belagd med restriktioner trots att han erkänt? Får han ta emot besök från närstående (om nu någon skulle känna sig hågad)? Läsa tidningar? Böcker??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in