Det händer ju tyvärr att fäder liksom mödrar har ihjäl sina egna barn eller man i vissa
fall försökt men misslyckats i sin avsikt, såsom nu med aktuella modern i Örebrotrakten
som skulle spränga sig själv och barnen i luften i en bil nånstans.
Jag länkade nyligen en brittisk artikel som tog upp det ökande antalet män som dödat
sina familjer och där man försökte hitta anledningar till varför det behövt spåra ur på detta
fullständigt vansinniga sätt.
Vad jag aldrig stött på tidigare genom åren är en far som dödar sina egna avkommor genom
att elda upp dem. Det tillvägagångssättet är närmast unikt även sett ur ett internationellt
perspektiv.
Alla sätt man dödar sina barn på är förstås lika rysliga. Det ska ju ALDRIG behöva hända
överhuvudtaget. Vid de flesta fall föreställer jag mig att dåd av det här slaget sker i svåra
psykostillstånd, i stundens hetta, i ren desperation. Mindre ofta så pass överlagt som det
aktuella fallet här ger vittnesbörd om.
Det förefaller vara ett dåd som är planlagt under en längre tid. En hämndplan som
tagit form i tankarna hos en person som gjort sig kvitt all sin mänsklighet och nu
bejakar en ondska så svart och vedervärdig att man bara kan förfasas över det hela.
Och på tal om ondska så länkas här ett intressant radioprogram ur "
Filosofiska rummet".
Finns det ondska, finns det onda människor – och föds det rentav onda bebisar?
Trots ökat välstånd var 1900-talet det blodigaste århundradet i människans historia. Är ondskan en fastgjuten komponent i våra hjärnor, är ondskan guds fel och kan ondskan relativiseras med hjälp av psykologiska, sociala och teologiska teorier?
Gäster: Ann Heberlein, etikforskare, Thomas Anderberg, filosof och Ulf Åsgård som arbetar med gärningsmannaprofiler.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/70900?programid=793