• 1
  • 2
2013-10-09, 19:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
Tror man ska ha varma burkar är för att det ska bli vakuum i burken när de svalnar(eller kanske bara undertryck) så håller sylten bättre. Blir samma klick när man öppnar en sån burk precis som de köpta.
Jag kör burk och sylt varma, och 2 lager med gladpack innan jag skickar på locket.
Som lagt i alkohol i par timmar.

Har haft få problem med mögel.
Och blir det där klassiska klicket på de flesta burkar.
Citera
2013-10-26, 00:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag kokar en hel del sylt och vill höja ett varningens finger så ni slipper förstöra goda bär. Jag kollade lite recept för körsbärssylt och hittade ett där man skulle ha i lite riven mörk blockchoklad och en skvätt konjak. Mmm, choklad och konjak tänkte jag men fy fan, det var den äckligaste djävla sylt jag smakat och då har jag aldrig smakat något jag tyck var äckligt i syltväg innan. Två kg körsbär och några timmars jobb åt helvete. Som tur var hade jag ett par kg till som jag kokade utan äckelgrejer och den blev riktigt god.

Alltså varning: Körsbär+choklad+konjak=avföring!

Är ni nyfikna ändå så gör en riktigt liten sats, någon enda burk och provsmaka innan ni spolierar fina bär med detta recept från helvetet. Eller kan ni få en burk av mig...
Citera
2013-10-26, 08:44
Medlem
Aktivers avatar
Tycker du helt enkelt ska följa något bra recept, följ dock inte alltid recepten till 100 % när det gäller socker t ex. Ha i så mycket socker du tycker behövs inte överdrivet mycket, det blir så onyttigt då...
Citera
2013-10-26, 10:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiver
Tycker du helt enkelt ska följa något bra recept, följ dock inte alltid recepten till 100 % när det gäller socker t ex. Ha i så mycket socker du tycker behövs inte överdrivet mycket, det blir så onyttigt då...
Dock måste man komma över en sockerhalt upp mot ~35%, annars får man problem med konserveringen.
Undantaget lingonsylt och hjortronsylt, som man kan vara betydligt snålare med socker alternativt inget socker alls om man känner för det.
pga deras inbyggda konserveringsmedel.
Citera
2013-10-26, 16:40
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock måste man komma över en sockerhalt upp mot ~35%, annars får man problem med konserveringen.
Undantaget lingonsylt och hjortronsylt, som man kan vara betydligt snålare med socker alternativt inget socker alls om man känner för det.
pga deras inbyggda konserveringsmedel.

Lingon visste jag om, men att hjortron åxå hade den egenheten var ju nytt.

Är det för att den har en egen hög sockerhalt eller har den inbyggda syltingredienser som lingon, pektin (gör att den blir sylt på egen hand nästan) och bensoesyra kanske...
Citera
2013-10-26, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lingon visste jag om, men att hjortron åxå hade den egenheten var ju nytt.

Är det för att den har en egen hög sockerhalt eller har den inbyggda syltingredienser som lingon, pektin (gör att den blir sylt på egen hand nästan) och bensoesyra kanske...
Även tranbär har jag för mig att jag läst om, men skrev inte den.
För den är ju inte så där supervanlig att folk gör.

Det är bensiensyran som är den konserverande ämnet.
Surkokar alltid mina lingon, sen kan man sockra efter vad man skall äta.
Citera
2013-10-26, 20:53
Medlem
christerys avatar
Citat:

Ett par påsar (behöver inte vara stora påsar) med råa lingon sparar du väl. Rårörda halvtinade med strösocker och bara veva runt lite är ju mums.

Tja, man behöver inte servera dom halvtinade, men det är lättare då att få till det.
Citera
2013-10-26, 21:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ett par påsar (behöver inte vara stora påsar) med råa lingon sparar du väl. Rårörda halvtinade med strösocker och bara veva runt lite är ju mums.

Tja, man behöver inte servera dom halvtinade, men det är lättare då att få till det.
Älskar lingon, men lustigt nog.
Så har jag aldrig varit förtjust i rårörda lingon.
Citera
2013-10-28, 16:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Måste varit lite halt på tangentbordet där, bensoesyra menar du säkert.

"Bensoesyra förekommer naturligt i bland annat lingon, hjortron och tranbär där det fungerar som konserveringsmedel."
Citera
2013-10-28, 17:20
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

"Bensoesyra förekommer naturligt i bland annat lingon, hjortron och tranbär där det fungerar som konserveringsmedel."

Jepp! lingon behöver du inte ens koka, mogna lingon i en flaska & på med kallt vatten.
Håller minst ett år i en sval källare, även kallat vattlingon där jag växte upp.
En god efterrätt med socker & vispat eller ovispad grädde.
Citera
2013-10-30, 19:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Självklart menade jag den.
Men hur jag missade med en sådan konstig stavning kan man undra.
Är ju knappt likt alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in