Citat:
Ursprungligen postat av
Lper
Jag kan bara halva svaret på fråga 2:
Om du inte värmer upp burkarna innan du häller i den varma sylten så kommer burkarna att spricka pga den plötsliga värmeskillnaden.
Jag har svårt att tänka mig att burkarna skulle spricka ifall man skulle hälla upp sylt på icke uppvärmda burkar. Den kokande sylten håller, beroende på sockerhalt, en temperatur på mellan ~100-110 grader. Folk häller ju kokande vatten i glas varje dag utan större incidenter. Om man skulle få för sig att hälla det kokande sylten i burkar som har stått i frysen så kanske, men inte annars.
Anledningen till att man värmer burkarna skulle jag gissa är först och främst av hygieniska skäl. Kokar man burkarna och häller sylt på dom medans dom fortfarande är varma kan man vara förhållandevis säker på att det inte är några bakterier eller annat levande i burkarna.
Delvis kan det också ha att göra med att, tillsammans med sylten, hjälpa till att värma upp luften inne i burken. När burken sedan sluts med ett lock och alltsammans svalnar svalnar även luften inne i burken och drar då ihop sig. Det bildar ett undertryck i burken vilket i sin tur gör att man får en ordentlig försegling.
När det kommer till avskumning skulle jag gissa på att det inte har något med hållbarheten att göra (men jag är inte säker), utan att det mest är för smaken och utseendet på sylten.
När det kommer till hållbarhet borden en oöppnad, ordentligt försluten burk sylt hålla i alla fall ett år.