• 1
  • 2
2013-09-28, 22:15
Medlem
mrcleans avatar
Funderar på att göra lite egen sylt då vi fått en hel del bär som bara ligger i frysen.

Har kikat lite på nätet och youtube men förstår inte riktigt vad som är rätt och fel.
Vad jag förstått så ska man.

1. Låta bären stå tillsammans med sockret ett tag innan man kokar bären.
2. Medans det kokar skummar man av och rör om.
3. Sylten ska fyllas upp i burkar som är varma och sen ska locket sättas på direkt.

Då kommer följdfrågorna...

1. Vad händer om man inte skummar av 100%, vad blir det med sylten då? Håller den bara några dagar annars? och vad ska anses som ok när man skummar av, för jag antar att det inte går att skumma av 100%?

2. Varför måste man ha varma burkar och sätta locket på direkt? För att döda bakterier?

3. Kan man inte koka bären och sen skumma av istället för under tiden bären kokar då det verkar vara lätt att man kan bränna sylten om man inte rör om?

4. Om man gör allting seriöst, hur länge kommer sylten normalt sett hålla då?
Citera
2013-09-28, 22:36
Medlem
Lpers avatar
Jag kan bara halva svaret på fråga 2:

Om du inte värmer upp burkarna innan du häller i den varma sylten så kommer burkarna att spricka pga den plötsliga värmeskillnaden.
Citera
2013-09-28, 23:11
Medlem
Angående skumningen så kommer sylten hålla längre ju mer du skummar av... gör man inte det så jäser sylten.
Citera
2013-09-28, 23:16
Medlem
Från kokasylt.se:

" Poängen med sylt är (förutom att det är gott!) att du vill kunna lagra bär och frukt. Sylt konserveras på flera sätt. Socker är i sig konserverande ? ju mera socker, desto längre hållbarhet. Att du skummar av sylten noga är också viktigt.

När du slår upp sylten ska den vara varm och slås på rena, varma burkar. Skruva på ett rent, tätt lock och när burken sedan svalnar har du en helt tät konserv. Förvarar du burken svalt håller den oftast till nästa säsong.

I dag använder vi också konserveringsmedel för att öka hållbarheten i många sylter. Ett vanligt ämne är natriumbensoat (E211) som förhindrar frukt och bär från att jäsa och mögla. Ämnet finns naturligt i bland annat lingon och hjortron ? därför får sylt på dessa bär en lång hållbarhet.Stora mängder natriumbensoat ger lätt en bismak åt sylten.

Brittisk forskning har pekat på vissa hälsorisker med ett högt intag av natriumbensoat, som används i bland annat läsk och i England pågår en*debatt*hur natriumbensoat ska tillåtas."
Citera
2013-09-29, 00:52
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Jag kan bara halva svaret på fråga 2:

Om du inte värmer upp burkarna innan du häller i den varma sylten så kommer burkarna att spricka pga den plötsliga värmeskillnaden.

Jag har svårt att tänka mig att burkarna skulle spricka ifall man skulle hälla upp sylt på icke uppvärmda burkar. Den kokande sylten håller, beroende på sockerhalt, en temperatur på mellan ~100-110 grader. Folk häller ju kokande vatten i glas varje dag utan större incidenter. Om man skulle få för sig att hälla det kokande sylten i burkar som har stått i frysen så kanske, men inte annars.

Anledningen till att man värmer burkarna skulle jag gissa är först och främst av hygieniska skäl. Kokar man burkarna och häller sylt på dom medans dom fortfarande är varma kan man vara förhållandevis säker på att det inte är några bakterier eller annat levande i burkarna.

Delvis kan det också ha att göra med att, tillsammans med sylten, hjälpa till att värma upp luften inne i burken. När burken sedan sluts med ett lock och alltsammans svalnar svalnar även luften inne i burken och drar då ihop sig. Det bildar ett undertryck i burken vilket i sin tur gör att man får en ordentlig försegling.

När det kommer till avskumning skulle jag gissa på att det inte har något med hållbarheten att göra (men jag är inte säker), utan att det mest är för smaken och utseendet på sylten.

När det kommer till hållbarhet borden en oöppnad, ordentligt försluten burk sylt hålla i alla fall ett år.
Citera
2013-09-29, 08:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flanellhumlan
Angående skumningen så kommer sylten hålla längre ju mer du skummar av... gör man inte det så jäser sylten.
Har aldrig någonsin skummat min sylt, och den har inte jäst.
Jag tror det är mest en estetisk fråga.

Mina burkar är alltid varma, för jag tar ut dom ur ugnen precis före jag skall hälla på sylten.
och varför dom är i ugnen är för sterilisera burkarna, locken brukar jag lägga i alkohol.
Citera
2013-09-29, 08:51
Medlem
christerys avatar
Ett tips är väl att hälla paraffin med ett snöre i så man får det tätt. Glömmer man snret så kan det vara ett litet hel*ete att få ur "locket" dock.
Citera
2013-09-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har aldrig någonsin skummat min sylt, och den har inte jäst.
Jag tror det är mest en estetisk fråga.

Ok, kanske beror på vad man använder för bär/frukt. Och hur länge man vill spara sylten.

Hittade följande info om skumning: "Två bra skäl att skumma sylten: Skummar du försvinner ofta blad med mera som råkat komma med bären. Men framförallt minskar du risken för att sylten blir dålig om den är ordentligt skummad. Grogrunden för mögel blir sämre om du skummar."
Citera
2013-09-29, 11:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ok, kanske beror på vad man använder för bär/frukt. Och hur länge man vill spara sylten.

Hittade följande info om skumning: "Två bra skäl att skumma sylten: Skummar du försvinner ofta blad med mera som råkat komma med bären. Men framförallt minskar du risken för att sylten blir dålig om den är ordentligt skummad. Grogrunden för mögel blir sämre om du skummar."
Ärligt talat så blir jag lite förvirrad över det påståendet om grogrund för mögel.
Man har ju trots allt kokat sin sylt, och borde redan eliminerat det med värmen.
Sen till en logisk bit, om nu skummet innehåller saker som gör så det möglar.
Så låter det otoligt att allt detta bara finns i skummet, borde rimligtvis vara i hela koket.

Själv har jag slutat med parafin, kör dubbla gladplast och hållbarheten är bra.
Nu har jag par burkar som går upp på ett antal år, och inte tagit någon burk av dessa på länge.
Så får testa en sådan och se hur de ser ut.
Vet att parafin är ingen 100% försegling heller.
Citera
2013-09-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ärligt talat så blir jag lite förvirrad över det påståendet om grogrund för mögel.
Man har ju trots allt kokat sin sylt, och borde redan eliminerat det med värmen.
Sen till en logisk bit, om nu skummet innehåller saker som gör så det möglar.
Så låter det otoligt att allt detta bara finns i skummet, borde rimligtvis vara i hela koket.

Ja, lite märkligt låter det. Jag har bara kokat sylt ett par gånger och har inte haft problem med mögel eller jäsning. Men då har jag iofs skummat av ordentligt också...
Citera
2013-09-29, 11:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, lite märkligt låter det. Jag har bara kokat sylt ett par gånger och har inte haft problem med mögel eller jäsning. Men då har jag iofs skummat av ordentligt också...
Det är ju inget större arbete, så man kan ju göra det.
Nu kokar jag nästan bara lingonsylt och äppelmos.
Och lingonen möglar ju inte ens utan socker, och äppelmoset kan man inte skumma
Citera
2013-10-09, 19:29
Medlem
Tror man ska ha varma burkar är för att det ska bli vakuum i burken när de svalnar(eller kanske bara undertryck) så håller sylten bättre. Blir samma klick när man öppnar en sån burk precis som de köpta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in