Citat:
Jag läste på SVTs Text TV att det var många som önskade "Trolltyg i Tomteskogen" i repris igen.
Senast som den gick på tv var 1989.
Någon som kan berätta vad denna tv-serie/film handlar om.
Är den tecknad eller en riktig spelfilm med skådespelare?
Trolltyg i tomteskogen torde vara ett av de mest efterlängtade programmen någonsin i svensk tv-historia.
Filmen är tecknad och handlar om en bröllopsfest. Äldsta tomtesonen Tor är 101 år och ska gifta sig med den vackra Lisa från Storstan. Alla tomtar hjälps åt med förberedelser inför den stora festen, t.o.m Onkel Kostja är med (Kostja kommer från Sibirien och är svag för fruntimmer och starka drycker).
Allt är dock inte frid och fröjd eftersom skogen även bebos av ett gäng elaka troll. Det är mor
sönerna
(bara bild på en av dem tyvärr)
och minstingen Fjant.
Tillsammans försöker de göra allt för att sabba tomtarnas fest. Lyckas de skrämma iväg tomtarna alternativt slå ihjäl dem kommer trollen bli skogens härskare. Så länge tomtarna finns kvar kommer trollen få svälta eftersom de snälla tomtarna släpper ut alla djur ur trollens fällor.
Trolltyg i tomteskogen eller
Gnomes som den heter i original bygger på en bok (flera böcker?) av Wil Huygen.
Jag skulle definitivt säga att filmen håller än idag. Trots att jag passerat 25 tycker jag att det är en mycket underhållande film. Det är dock helt och hållet trollens förtjänst eftersom tomtarna är så otroligt mesiga och menlösa. Rösten till Tor görs förresten av Kjell Bergqvist.
Roligast är förstås minstingen Fjant som är mammas favorit och den värsta retstickan man kan tänka sig. Filmen är väldigt välgjord och målningarna imponerar betydligt mer än de senaste filmerna som gjorts med datateknik. Såhär ska tecknad film se ut.
Jag är förmodligen en utav ytterst få svenskar som har filmen i inte bara ett original utan två.